۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۷:۱۵
کد خبر: 82131156
T T
۰ نفر
بیماران سیستان و بلوچستان چشم انتظار اهدای خون

زاهدان- ایرنا- كاهش اهدای خون در ماه مبارك رمضان نیاز بیماران سیستان و بلوچستان به این مایه حیاتی را دو چندان كرده و از مردم مومن و نوعدوست استان انتظار است زكات تندرستی خود را با اهدای خون برای كمك به بیماران نیازمند پرداخت كنند.

به گزارش ایرنا چه زیباست با اهدای قطره قطره خون خود و جاری كردن آن در رگ های حیات دیگران بی هیچ چشم داشتی ایثارگرانه نجات بخش جان بیماران بوده و همچون باران بهاری بی مضایقه چتر مهربانی را همه جا بگسترانید تا فصل زندگی دیگران به زمستان نرسد.
احسان و نیكوكاری از سنت های پسندیده در فرهنگ ایرانیان قلمداد می شود كه اهدای خون نیز یكی از همین كارهای خیر و خداپسندانه است، با توجه به تاكید عالمان و بزرگان دین مبنی بر كمك كردن به دیگران و نجات بیماران، مردم ما گرایش خوبی برای شركت در این اقدام خداپسندانه دارند اما همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان متاسفانه برخی افراد احساس می كنند روزه داری مانع خون دادن شده و بدن آنان را ضعیف می كند كه این مساله مشكلاتی را برای بیماران چشم انتظار اهدای خون به وجود می آورد.
این در حالی است كه به گفته پزشكان اهدای خون نه تنها مشكلی برای روزه داران ایجاد نمی كند بلكه زكات تندرستی در ماه مبارك رمضان محسوب می شود.
یكی از بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بیماری سبب شده همواره نیازمند ترزیق خون باشم.
محبوبه شاهوزهی افزود: كاهش مراجعه های مردمی برای اهدای خون در ماه مبارك رمضان بسیاری از بیماران به ویژه مبتلایان به تالاسمی را با مشكلات جدی روبه رو می كند در صورتی كه اهدا خون نه تنها نجات بخش جان انسان های دیگر است بلكه ضامن سلامتی خود فرد اهدا كننده نیز است.
عباس اربابی یكی از بیماران هموفیلی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیمارانی همچون من همواره مجبور به ترزیق خون هستیم كه اگر نباشد لطف هموطنان زندگی ما با مخاطرات جدی روبه رو می شود.
وی از شهروندان درخواست كرد: با اهدای بخش كوچكی از خون خود در همه فصول سال یاری گر بیماران و نجات دهنده جانی باشند تا خدای رحمان نیز در هنگام نیاز آنان را یاری كند.
**اهدای هر قطره خون حیات بخش جان دیگران است
مدیركل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: پایگاه های ثابت و سیار انتقال خون استان همه روزه در ماه مبارك رمضان علاوه بر ساعات رسمی پس از افطار از ساعت 20 تا 23.30 پذیرای هموطنان هستند.
سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 هزار و 900 بیمار تالاسمی، 760 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی و غیره در سیستان و بلوچستان وجود دارد كه روزانه 350 واحد خون و فرآورده های خونی مورد نیازشان است.
وی افزود: سازمان انتقال خون در مواقع خاص از سال مانند فصل سرما، گرما، تعطیلات نوروز، ماه رمضان و غیره معمولا با روند كاهش اهدای خون رو به رو می شود كه این امر كاهش ذخایر خونی را به همراه دارد.
وی با بیان اینكه نیاز به خون و فرآورده‌ های خونی همیشگی است تصریح كرد: 50 تا 60 درصد مصرف خونهای تولیدی استان به بیماران تالاسمی به عنوان مصرف كنندگان دائمی آن می رسد.
مدیر كل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: همچنین حوادث و سوانح، اعمال جراحی از جمله جراحی زنان و زایمان در ماه مبارك رمضان همچون سایر ماهها انجام می شود و از سوی دیگر در خصوص مدت نگهداری فرآورده‌ های خونی محدودیت‌ هایی وجود دارد و امكان ذخیره‌ سازی قبل از فرا رسیدن چنین روزهایی وجود ندارد.
خسروی بیان كرد: تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی ‌حالی با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان از علل كاهش استقبال هموطنان به اهدای خون است.
وی ادامه داد: اهدای خون به استناد فتواهای موجود از مراجع دینی نه تنها سبب ابطال روزه نمی شود بلكه واجب كفایی نیز شمرده شده است.
وی تاكید كرد: اهدا كنندگان خون برای جلوگیری از ضعف و بی‌ حالی می توانند روز قبل و بعد از اهدا در فاصله افطار تا سحر مایعات به ویژه نوشیدنی ‌های شیرین مصرف و یا حتی الامكان در همان ساعات اولیه صبح برای اهدای خون مراجعه كنند.
وی بیان كرد: با توجه به نیاز بیماران سیستان و بلوچستان به خون، توصیه می شود هموطنان نیك اندیش استان برای اهدای خون تنها به شبهای قدر اكتفا نكنند.
وی گفت: همزمان با ماه مبارك رمضان با توجه به نیاز بیماران این استان به خون با كمبود این فرآورده مواجه هستیم كه امیدواریم افراد بیشتری نسبت به این اقدام خداپسندانه اقدام كنند.
مدیر كل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: اهدای خون در استان در ماه مبارك رمضان از حدود 290 واحد قبل از این ماه مبارك به 140 واحد كاهش یافته است این درحالی است كه نیاز به خون همیشه وجود دارد چرا كه سلولهای خونی عمر كمی دارند و نمی توان در مدت طولانی آنها را ذخیره كرد.
وی خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه نیاز به خون همیشگی است و چشمان بیماران دردمند در انتظار مهر هموطنان است توصیه می شود افراد در طول ماه مبارك رمضان اقدام به اهدای خون كنند.
وی دارا بودن حداقل وزن 50كیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداكثر 60سال تمام، برخورداری از سلامت كامل و عدم ابتلا به كم خونی را از شرایط فردی اهدا كننده خون بیان كرد.
سرپرست پایگاه انتقال خون ایرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افزون بر600بیمار تالاسمی در این شهرستان چشم انتظار مردم نوعدوست برای اهدای خون هستند.
اسماعیل میركازهی از كمبود خون در ایرانشهر ابراز نگرانی كرد و اظهار داشت: خون جزیی از سیستم حیاتی بدن است كه با توجه به ویژگی خاصی كه دارد می توان با اهدای بخشی از آن به یك انسان بیمار نیازمند حیات دوباره بخشید.
وی با بیان اینكه ماهانه بیماران تالاسمی ایرانشهر به حدود 900 واحد خون نیاز دارند، گفت: خون های اهدا شده از سوی مردم پاسخگوی این تعداد بیمار و دیگر بیماران نیازمند به خون نیست.
سرپرست پایگاه انتقال خون ایرانشهر تصریح كرد: پارسال مردم این منطقه حدود 10 هزار واحد خون اهدا كردند این در حالی است كه مصرف خون در این شهرستان درهمان سال بیش از 15هزار واحد بود به طوری كه كمبود را از دیگر استانهای كشور تامین كردیم.
میركازهی گفت: با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان استقبال عمومی نسبت به اهدای خون در ایرانشهر كاهش یافته است كه این امر سلامت بیماران تالاسمی و دیگر نیازمندان به خون را در این شهرستان تهدید می كند.
7316 / 6081
۰ نفر