۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۰
کد خبر: 82133117
T T
۰ نفر

اتحادیه اروپا تحریم های ضد روسی را تمدید كرد

۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۰
کد خبر: 82133117
اتحادیه اروپا تحریم های ضد روسی را تمدید كرد

مسكو- ایرنا- كشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (جمعه) تحریم های اقتصادی و مالی علیه روسیه را كه از سال 2014 در ارتباط با وقایع اوكراین برقرار كرده اند، برای شش ماه دیگر تمدید كردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسیا سگودنیا اعلام كرد: در بیانیه 28 كشور عضو اتحادیه اروپا كه در بروكسل انتشار یافته آمده است: تحریم ها براساس توافقنامه مینسك تا 31 ژانویه 2017 تمدید شده است.
در این بیانیه آمده است: تمدید تحریم ها علیه روسیه به اتفاق آرا اتخاذ شده است.
سال 2014 پس از سقوط حكومت ویكتور یانوكوویچ و روی كار آمدن یك دولت متمایل به غرب در اوكراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این كشور كه روسیه متهم به حمایت از آنان شد، شبه جزیره كریمه به روسیه پیوست.
جدایی كریمه براساس نتایج برگزاری یك همه پرسی در این شبه جزیره در كناره دریای سیاه، یكی از عوامل اصلی افزایش تنش در روابط روسیه با اكراین و غرب شده كه وضع تحریم های ضد روسی از سوی آمریكا و اتحادیه اروپا و واكنش متقابل مسكو را در پی داشته است.
این منطقه 25 هزار و 500 كیلومتری كه اكنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یك میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوكراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیكیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق كه زادگاهش اوكراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این كشور هدیه شده بود.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، تحریم ها همراه كاهش شدید بهای نفت در بازار جهانی، اقتصاد روسیه را در تنگنا قرارداده است و میزان زیان های وارده از 200 میلیارد دلار فراتر می رود.
روس ها مجبور شده اند برای مقابله با پیامدهای این وضعیت از ذخایر طلا و ارز خارجی و صندوق تثبیت مالی استفاده كنند كه سبب شده موجودی آن از حدود 580 میلیارد دلار سال 2014 به نزدیك 388 میلیارد دلار كاهش یابد.
اوایل خرداد ماه نیز سران هفت كشور صنعتی آمریكا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلیس، كانادا و ایتالیا در نشست توكیو نیز بر ماندگاری تحریم ها علیه روسیه تا زمان اجرای كامل توافقنامه مینسك كه برای حل سیاسی مشكلات اوكراین مورد توافق طرفین قرار گرفته است، تاكید كردند.
در بیانیه سران جی هفت آمده است: تحریم های ضد روسی زمانی لغو می شود كه مسكو به تعهدهای خود در توافقنامه مینسك عمل كند و اگر ضرورت داشته باشد، تحریم های بیشتر نیز خواهد شد.
اروپام 391 ** 1516