۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۲
کد خبر: 82134516
T T
۰ نفر
طرح توليد ريل ملي ذوب آهن اصفهان در آستانه راه اندازي قرار گرفت

اصفهان- ايرنا- مدير ناحيه فولاد شركت ذوب آهن اصفهان گفت: طرح توليد ريل ملي در اين شركت در آستانه راه اندازي قرار گرفت .

ريل، فولاد نوردشده‌اي است كه بشكل معين و بصورت دو رشته موازي روي ريل‌بند نصب مي‌شود و هدف از ساخت و نصب ريل، گذر واگن از روي آنهاست.
ريل، قطعه اي استاندارد است و مطابق مقياس هاي تعريف شده آماده مي شود و دانش فني آن نيز تا حدودي در داخل كشور وجود دارد.
به گزارش ايرنا، روابط عمومي ذوب آهن اصفهان روز شنبه به نقل از حميدرضا نور محمدي افزود: تا چند هفته ديگر ريل ملي را توليد مي كنيم.
وي اعلام كرد: پروژه توليد ريل ملي در ذوب آهن با اتمام مرحله آزمايش سرد در آستانه راه اندازي است.
وي توضيح داد: تجهيزي كه آماده راه اندازي مي شود، براي تست هماهنگي ابتدا مرحله آزمايش سرد در آن انجام مي شود و در صورتي كه پاسخ اين مرحله، مثبت و مطلوب بود، تست گرم و توليد محصول نهايي آغاز مي شود.
وي افزود: هم اكنون 99 درصد از تست سرد طرح ريل در ذوب آهن اصفهان انجام گرفته است كه پس از آن تست گرم و توليد محصول نهايي انجام مي شود.
وي خاطرنشان كرد: شركت 'تام ايران خودرو' در پروژه ريل با ذوب آهن همكاري داشت اما بدليل حجم ريالي و سقف قرار داد، همكاري با شركت يادشده در آخرين مراحل كار قطع شد كه البته اين موضوع كوچكترين وقفه اي در روند پروژه ايجاد نكرد.
نورمحمدي افزود: اكنون بخش مهندسي ناحيه فولاد، بهره بردار و مدير پروژه اجرايي در داخل شركت و همچنين كارشناسان شركت 'كوتنر' آلمان، مراحل اجرايي پروژه ريل را در درست اقدام دارند.

***ذوب آهن حدود 70 تُن بر ساعت ريل توليد مي كند***
مدير ناحيه فولاد در مديريت ارشد مهندسي كارخانه ذوب آهن همچنين گفت: با توجه به سيستم خنك كننده و زيرساخت هايي كه وجود دارد حدود 70 تُن بر ساعت امكان توليد ريل در اين شركت وجود دارد.
وي افزود: با توليد ريل در طول سال، ظرفيت اسمي 400 هزار تن ريل مطابق استانداردهاي اروپايي در اين شركت رقم خواهد خورد.
وي تصريح كرد: با توجه به سفارش بازار اگر در طول روز 20 ساعت حساب كنيم روزانه يكهزارو 400 تن ريل آماده مي كنيم.
وي بااشاره به توليد تيرآهن بال پهن در ذوب آهن كه در خطوط قطار شهري كاربرد دارد، گفت: هدف اصلي ذوب آهن اصفهان توليد ريل و سپس توليد تيرآهن بال پهن است.
نورمحمدي افزود: توليد اين محصول با تاخير يك تا دو ماه و پس از انجام تعهدات شركت در باره پروژه ريل، آغاز مي شود.
وي با بيان اينكه برخي از تجهيزات مربوط به طرح تيرآهن بال پهن مانند قفسه 5A بايد نصب شود، اظهار كرد: حمل اين قفسه از كشور چين آغاز شده است كه پس از ورود به كشور و نصب آن در خط، توليد تيرآهن بال پهن تا سايز H300 نيز در ذوب آهن اصفهان محقق مي شود.
توليد ريل در سال 70 نخستين بار در ايران و در ذوب آهن اصفهان با توليد ريل U33 ويژه خطوط فرعي و سرعت هاي پايين كليد خورد.
در آن زمان تلاش بسياري صورت گرفت كه دستگاه هاي مرتبط از اين طرح حمايت كنند تا ذوب آهن بتواند ريل UIC 60 ويژه سرعت هاي بالا را نيز توليد كند كه بدلايل مختلف توليد ريل با وقفه مواجه شد.
اما ريل U33 توليدي شركت در آن سال ها در ايستگاه هاي مواد اوليه درون مجموعه و ايستگاه زرين شهر شهرستان لنجان نصب شد.
نام ايران در زمُره هفدهمين كشور توليدكننده ريل در جهان قرار دارد.
د/6027/3011