۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۸:۳۶
کد خبر: 82134832
T T
۰ نفر

راه های ارتباطی خاتم به توجه ویژه نیاز دارد

۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۸:۳۶
کد خبر: 82134832
راه های ارتباطی خاتم به توجه ویژه نیاز دارد

یزد - ایرنا - شهرستان خاتم با 40 كیلومتر راه اصلی، 144 كیلومتر راه فرعی ، 70 كیلومتر بزرگراه و 235 راه روستایی، گستره وسیعی از شبكه راه های استان یزد را تشكیل می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا اهمیت راه ها و طرق ارتباطی در زندگی جمعی بشر امری بدیهی است و رشد و تعالی تمدن بشری با جاده ها ارتباط مستقیم داشته است.
اهمیت راه ها تا بدان حد است كه بخشی از فرهنگ هر منطقه و میزان توسعه آن را می توان با توجه به دوری یا نزدیكی آن به جاده ها معین كرد.
خاتم كه در جنوب ترین نقطه استان یزد واقع شده هر چند در شاهراه اصلی جاده های كشور قرار ندارد اما بعلت واقع شدن در حلقه استان های فارس ، كرمان و یزد از اهمیت خاصی برخوردار است.
بخش عمده ای از راههای این شهرستان نیاز به توجه ویژه دارد و البته در صورت تامین اعتبار می توان امیدوار بود كه راههای ارتباطی این منطقه از شرایط مناسب تری برخوردار شود.
فرماندار خاتم گفت: بزرگراه هرات - شهربابك با پیشرفت فیزیكی خوبی درحال اجراست كه این شهرستان را به منطقه آزاد سیرجان و بندرعباس وصل می كند.
محمد زاده رحمانی به ایرنا افزود: 73 كیلومتر از بزرگراه یزد - خاتم، 2 سال پیش به بهره برداری رسید و قطعه بعدی از تنگ چنار به علی آباد نیز اخیراً به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: احداث راه ابركوه - مروست در حوزه خاتم به پایان رسیده و با تكمیل چند كیلومتر دیگر از آن در حوزه ابركوه، مسیر بین اصفهان و بندرعباس كوتاه می شود.
وی خاطر نشان كرد: بر این اساس شهرستان خاتم در آینده نقش قابل توجهی در ترانزیت كالا و مسافر در جنوب استان یزد خواهد داشت.
فرماندار خاتم با اشاره به اهمیت بزرگراه هرات – شهربابك در ترانزیت كالا و مسافر بین استان های مركزی كشور و استان هرمزگان و شهرهای شمال غربی استان كرمان، اظهار امیدواری كرد با اتمام این پروژه و بهره برداری از آن، قیمت تمام شده حمل كالا و مسافر كاهش و موجبات رونق و آبادانی جنوب غربی استان یزد و شمال غربی استان كرمان فراهم شود.
وی با اشاره به اینكه این پروژه، ملی است و توسط شركت توسعه راه ها انجام می شود افزود: باند دوم جاده هرات- شهربابك 17 كیلومتر در حوزه این شهرستان است و مابقی در حوزه شهربابك در استان كرمان است كه امید داریم مجموع باند دوم این جاده هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
زاده رحمانی اضافه كرد: بزرگراه های یزد - خاتم و هرات - شهربابك و همچنین محور مروست - ابركوه از پروژه های اولویت دار این شهرستان است و در سال ٩٤ هم پیشرفت فیزیكی خوبی داشته اند.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نیز گفت: راههای شهرستان خاتم از گستردگی وسیعی در شبكه راه های استان یزد برخوردار است.
احمد جوزمی اظهار كرد: در سالهای اخیر با توجه به موفقیت استراتژیك منطقه، این شهرستان در اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب كشور نقش شریان حیاتی در بخش حمل و نقل ایفا كرده است.
وی افزود: در اقدامات اجرایی سالجاری ساخت باند دوم محور هرابرجان- هرات- رودشور –شهربابك به طول 58 كیلومتر، كمربندی جنوب شرق هرات به طول 5 كیلومتر، كمربندی چاهك به طول 2.5 كیلومتر روكش محور هرات شهر بابك به طول 17 كیلومتر تعویض و بهسازی محور هرات-هرابرجان، ساخت محور مروست- ابركوه به طول 6.5 كیلومتر و روكش سطحی مروست- مسجد ابوالفضل در دست اقدام است.
وی خاطرنشان كرد: تمامی این اقدامات و تجهیز و تقویت بخش راهداری برای ایمن سازی گستره این راه هاست و هم اكنون اداره راه شهرستان با دو دستگاه برف روب، دو دستگاه لودر یك دستگاه تریلی كمر شكن، سه دستگاه كمپرس، یك دستگاه آبپاش یك دستگاه ایسوزو و یك غلطك و بلدوزر در راهدارخانه شهرهای هرات و مروست مشغول خدمت رسانی است.
وی نقاط حادثه خیز شهرستان را محورهای چاهك- شهریاری ، گردنه خوانسار ، گردنه توتك و رودخانه شور نام برد.
وی در ادامه اعتبار مورد نیاز برای تكمیل پروژه های مذكور را یك هزار میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: با نگاه ویژه مسئولان امید داریم تا این میزان اعتبار تامین گردد و بتوانیم با اجرای پروژه های باقی مانده و رفع نقاط حادثه خیز بر كیفیت راه های شهرستان بیفزاییم.
شهردار هرات نیز گفت: كل معابر شریانی درجه یك و درجه دو اصلی و شریانی درجه دو فرعی كه تاكنون در سطح شهر هرات احداث شده 809 هزار و 676 متر مربع است كه 728 هزار و 706 متر مربع آن آسفالت شده و مابقی نیز نیاز به آسفالت دارد.
علی صادق زاده افزود: تقاطع های حادثه خیز شهر هرات كه در اولویت قرار دارند از جمله تقاطع سلمان به بهشتی كه نیاز به آزادسازی ملك دارد در حال بررسی و اقدام است.
وی همچنین به تقاطع سلمان به نهر مسیح و آزادسازی آن اشاره و بیان كرد: این پروژه نیز نیاز به آزادسازی دارد كه 70 درصد تقاطع در سال های گذشته آزاد سازی و اجرا شده كه مابقی آن نیز در دستور كار شهرداری قرار دارد.
وی به تقاطع بوستان به شهداء اشاره و عنوان نمود: این طرح نیز در راستای بهبود عبور و مرور و جلوگیری از تصادفات از یك ماه گذشته آغاز شده كه جابجایی تاسیسات برق، آب و تلفن آن هنوز اجرایی نشده است كه با همكاری بین بخشی ادارات امید است این پروژه تا 45روز آینده به بهره برداری برسد.
وی در پایان در خصوص تجهیز و تكمیل تقاطع های طالقانی به امام، شریعتی به امام ، تقاطع شهرك خاتم، خیابان میراث به امام و تقاطع نشاط به امام حسین(ع) در شش ماه گذشته اشاره و خاطرنشان كرد: از زمانی كه این تقاطع ها تكمیل و تجهیز شده است آمار تصادفات در این نقاط كاهش یافته است.
وی اعتبار مورد نیاز برای رفع نقاط حادثه خیز و اجرای آسفالت معابر مذكور را 18 میلیارد ریال عنوان كرد.
دهیار روستای چاهك نیز یكی از نقاط حادثه خیز در این دهستان را جاده چاهك به شهریاری و نیریز خواند وافزود: با توجه به تردد خودروهای سنگین و سبك از جاده و همچنین به علت تغییر مسیر شریانی به جاده چاهك و شهریاری و به علت نداشتن شانه استاندارد و همچنین كم عرض بودن چندین واژگونی و تصادف منجر به فوت نیز داشته است.
محمد صادق برادران، تعریض و شانه سازی این جاده را یكی از اساسی ترین نیازهای این دهستان دانست.
خاتم با 45 هزار نفر جمعیت در فاصله 240 كیلومتری یزد واقع شده است.
7534/ 6197