۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82138216
T T
۰ نفر

همه واكنش ها به بیلبوردهای حقوق بشر

۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82138216
همه واكنش ها به بیلبوردهای حقوق بشر

تهران- ایرنا- بیلبوردهای «حقوق بشر آمریكایی» كه این روزها بر پیشانی پل های عابر پیاده تهران نصب شده، حرف و حدیث های بسیاری به دنبال داشته و اقدام شهرداری را در معرض نقد و بیان نظرهای گوناگون قرار داده است.

هفته گذشته شهرداری تهران بیلبوردهایی (آگهی نما) با مضامینی چون «در آمریكا از هر پنج نوزاد 2 نوزاد به صورت نامشروع به دنیا می آیند»، «از هر 110 شهروند آمریكایی یك نفر در زندان است»، «در هر 9 ثانیه یك زن آمریكایی مورد ضرب و شتم قرار می گیرد» و ... در گوشه و كنار پایتخت به ویژه مناطق جنوبی شهر از جمله مناطق 18 و 19 تهران نصب كرده است؛ بیلبوردهایی كه تصویرهای آن در شبكه های مجازی بطور گسترده دست به دست می شود.
این رخداد یادآور اقدام های مشابه شهرداری تهران در زمینه نصب بیلبوردهایی با عنوان «صداقت آمریكایی»، «با یك گل بهار نمی شود» و ... است كه انتشار این بیلبوردها هم در زمان خود، حرف و حدیث های بسیاری را برانگیخت.
یكی از نخستین بحث ها در خصوص طراحی بیلبوردها صورت گرفت. در این پیوند، روزنامه شرق در گزارش «اوجگیری در پایتخت» كه چهاردهم تیرماه منتشر ساخت، سازمان هنری و رسانه‌ای «اوج» را دست اندركار تهیه و اجرای بیلبوردها معرفی كرد. این در حالی است كه این سازمان پانزدهم تیرماه اعلام كرد كه بیلبوردهای هفته حقوق بشر آمریكایی شهرداری تهران، مربوط به این موسسه نیست و روزنامه شرق را به فضاسازی علیه خود متهم كرد.
افزون بر واكنش های اینچنینی به نصب بیلبوردها، بسیاری از رسانه ها، مسوولان و شهروندان نیز این موضوع را مورد توجه قرار دادند. این اقدام شهرداری همچنین موج تازه ای را در شبكه های اجتماعی به راه انداخت.

*** در شبكه های اجتماعی در مورد بیلبوردهای تازه شهرداری چه می گذرد؟
از مهم ترین واكنش های مردمی به اقدام تازه شهرداری در شبكه های اجتماعی، راه اندازی چالشی با عنوان «پیشنهاد بنر برای شهرداری تهران» است.
در همین پیوند، یكی از كانال های تلگرامی پیشنهادهای شهروندان را برای بیلبوردهای شهرداری منتشر كرد؛ پیشنهادهایی كه در بطن خود به وضعیت آسیب های اجتماعی در كشور و عملكرد شهرداری تهران در بحث های مدیریت شهری انتقاد داشتند.
در بسیاری از پیام هایی كه در رسانه های مجازی و شبكه های اجتماعی دست به دست شد معضلات گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در كنار چالش پرشمار شهری با بیانی طنزگونه با گزاره ها و جمله های درج شده در بیلبوردهای شهرداری جایگزین یا قرینه سازی شد.
در این فضا، كاریكاتورهایی نیز منتشر شد كه بیان كننده تسری نگاه انتقادی در خصوص اقدام شهرداری در شبكه های اجتماعی وپیام رسان های تلفن همراه بود.

*** شهروندان چه نگاهی دارند؟
نصب بیلبوردهایی كه به موضوع مشكلات اجتماعی شهروندان آمریكایی پرداخته بازخوردهای مختلفی میان شهروندان تهرانی داشته است. بسیاری از شهروندان نسبت به نصب این بیلبوردها در سطح تهران واكنش های منفی داشته و نصب آنها را با توجه به مسایل و چالش های اجتماعی موجود در تهران و بسیاری از استان های كشور منطقی و درست نمی دانند.
خانم وكیلی دانش آموخته رشته هنر در گفت و گو با ایرنا، نصب تابلوهای تبلیغاتی با مضمون مشكلات اجتماعی آمریكا را دخالت در مسایل سایر كشورها عنوان كرد و گفت: باید برای بهتر شدن اوضاع شهروندان كشور تلاش شود و اگر مسوولان می خواهند بیلبوردی را نصب كنند، از نكات مثبت سایر كشورها الگوبرداری كنند.
آقای فتحی دانشجوی 26 ساله معماری دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره نصب بیلبودهای ضدآمریكایی به ایرنا گفت: اعتقادات خود و مواضع ضد آمریكایی خود را باید در عمل به آنان نشان دهیم. در شرایطی كه جوانان كشور بیكار هستند و اقتصاد دچار مشكلات زیادی است، به جای صرف هزینه ها در بیان آمار و ارقام سایر كشورها باید برای رفع بیكاری و رونق اقتصاد و كاهش آمار آسیب ها در كشور تلاش كنیم.
وی تاكید كرد: مردم كشور ژاپن كه آمریكا ظلم های بسیاری در حق آنها روا داشته، با كار و تلاش كشور آمریكا را مجبور به اعتراف نسبت به ضعف خود در مقابل ژاپن كردند اما در كشور ما بطور زبانی با آمریكا مخالفت می شود اما در عمل كالاهای آمریكایی مصرف و از این كشور دنباله روی می شود.
یك دبیر بازنشسته شیمی كه سال ها در مدارس تهران تدریس كرده نیز در گفت و گو با ایرنا تاكید كرد كه فرهنگ ما از فرهنگ كشورهای اروپایی و آمریكایی غنی تر است اما چرا در بسیاری از موارد از جمله در حوزه علم از آنان عقب تر هستیم. آمریكا در جهان با بیشتر كشورها دشمنی هایی دارد اما نوع برخورد آنان با این دشمن متفاوت است. مسوولان باید از خود بپرسند كه با نصب بنر و بیلبورد و بیان آمارهای مشكلات اجتماعی كشور آمریكا، كدام مشكل داخلی رفع می شود.
وی با طرح این پرسش كه آیا مردم از این آمارها عبرت می گیرند، اظهار كرد: مسوولان باید با رفع چالش ها و تحقق واقعی شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» زمینه مباهات و افتخار مردم ایران به فرهنگ و نظام را فراهم كنند.
خانم نجفی كه برای كنكور آماده می شود نیز در گفت و گو با ایرنا پرداختن به مشكلات اجتماعی شهروندان سایر كشورها را نوعی تجسس دانست و گفت: بهتر است به ریشه یابی مشكلات داخلی كشور پرداخته و با برنامه ریزی مشكلات و آسیب های داخلی را رفع كنیم.
جوان 21 ساله ای كه در رشته خبرنگاری تحصیل می كند در این ارتباط به ایرنا گفت: موافق این نوع رفتار هستم و بهتر است این رویه ادامه داشته باشد اما محتوای این بیلبوردها باید با هوشمندی بیشتری انتخاب شود.
این دانشجوی خبرنگاری با بیان اینكه مردم تهران باید بدانند شهری كه در آن زندگی می كنند در مقایسه با سایر شهرهای جهان در وضعیت بهتری از نظر فرهنگی قرار دارد، گفت: در این بیلبوردها باید مشكلات تهران و سایر شهرها بطور مقایسه ای مطرح شود.

*** نگاه متفاوت مسوولان به اقدام تازه شهرداری
برخی مسوولان و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز نظرهای گوناگونی درباره نصب این بیلبوردها و محتوای آن داشتند.
در این پیوند، «رضا تقی ‌پور» سخنگوی شورای شهر تهران دوازدهم تیرماه در گفت وگو با خبرگزاری «تسنیم» با تاكید بر اینكه عده‌ای به عمد در قضیه بیلبوردهای حقوق بشر آمریكایی خلط مبحث می‌ كنند اظهار كرد: آن‌ها‌ كه طرفدار گردش آزاد اطلاعات هستند نباید در این حد از اینكه اطلاعاتی در معرض دید شهروندان قرار داده می‌شود‌، ناراحت شوند.
«غلامرضا انصاری» عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به نصب بیلبوردهایی در سطح شهر تهران با موضوع وضعیت اجتماعی در آمریكا، این نوع فعالیت ها را هنجارشكنانه، فاقد توجیه منطقی، فرهنگی و اجتماعی و كاملا پوپولیستی عنوان كرد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نصب تابلوهای تبلیغاتی در شهر تهران را نیازمند نظارت شورای علمی عنوان كرد و افزود: تبلیغات در سطح شهر باید پیام های سلبی و ایجابی را برای مخاطبان به همراه داشته باشد، منكری را نهی و كار پسندیده ای ترویج كند. وی گفت: میزان تاثیرگزاری تبلیغات محیطی باید از نظر روانشناختی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار گرفته و سپس در سطح شهر نصب شود.
انصاری با اشاره به تبلیغاتی كه در سطح شهر تهران در خصوص وضعیت شهروندان آمریكایی نصب شده تاكید كرد: نوع تبلیغات انجام شده بیشتر جنبه قبح شكنی، هنجارشكنی و عادی سازی مشكلات حوزه اجتماعی دارد. وقتی شهروندان تهرانی با آماری در خصوص آسیب زنان در آمریكا مواجه می شوند، وجود مشكلات و معضلات بین جامعه بانوان كشور را امری عادی تلقی می كنند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاكید كرد: جای سوال دارد كه چرا مدیریت شهری كه نهادی اجتماعی و خدماتی است، بجای اقدامات اساسی در چهارچوب وظایف محوله فعالیت های پوپولیستی و فاقد حداقل های تخصصی انجام می دهد.
انصاری همچنین سیزدهم تیرماه در گفت وگویی كه با «اعتماد آنلاین» داشت تصریح كرد: اگر شهرداری پول اضافه دارد چرا برای این بیلبوردهایی كه هیچ كارآیی ندارد هزینه می كند؟ برای خدمات شهری هزینه كند. مردم تهران پول می دهند كه مشكلات شهر حل شود. وظیفه شهرداری جمع آوری زباله و ارایه خدمات شهری است. شهردار وظیفه دارد در خصوص مساله آلودگی هوای تهران و یا حل مشكل آب آلوده ای كه در برخی از نقاط تهران به عنوان آب مصرفی یا برای كشت سبزیجات استفاده می شود تمركز و آن ها را حل كند.
«محمد حقانی» رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: آمریكا در طول سال های گذشته در قبال كشور ما بد عمل كرده اما این موضوع دلیلی برای دشمنی با شهروندان آمریكایی نیست. معتقدم این بیلبوردهایی كه اخیرا با موضوع مشكلات شهروندان آمریكایی در سطح شهر نصب شده، تبلیغات رسمی شهرداری تهران نیست.
وی با بیان اینكه بارها امام و رهبری تاكید كردند كه ما با مردم آمریكا مشكلی نداریم گفت: آمریكا در طول سالیان سال با ایران بد عمل كرده ولی این دلیل نمی شود كه با مردم آمریكا دشمنی كنیم. كشور ما در سال های گذشته از آمریكا و ابرقدرت ها ضربه خورده اما این دلیلی برای دشمنی با شهروندان آمریكایی نیست. شاید برخی گمان كنند، آنچه كه در این بیلبوردها مطرح شده، نوعی آمریكا ستیزی باشد در حالی كه موضوعاتی مطرح شده در این بیلبوردها تنها دشمنی با شهروندان آمریكایی است.
در برابر این اظهارنظرها، حجت الاسلام «عبدالمقیم ناصحی» رییس كمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینكه با اصل نصب بیلبوردهای ضد آمریكایی و آگاه سازی شهروندان موافق است، گفت: مطالبی كه در بیلبوردها بیان شده اعترافات مسوولان آمریكایی است. البته نمی خواهم این كار را تشویق كنم اما سازمان زیباسازی در خصوص نصب این بیلبوردها كار بدی انجام نداده است.
ناصحی با بیان اینكه در كشور آمریكا تبلیغات منفی بسیاری علیه كشور ایران انجام می شود، تاكید كرد: درست است كه در كشور ایران مشكلات و آسیب های اجتماعی وجود دارد اما مشكلات ما در رسانه های آمریكا بطور غیر واقعی منتشر می شود. از این رو محتوای بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر تهران، اضافی و بی مورد نیست.
در این میان، یكی از كانال های تلگرامی منتسب به اصولگرایان نیز واكنش موافق «مجتبی شاكری» عضو شورای شهر تهران در خصوص نصب بیلبوردهای «حقوق بشر آمریكایی» را منتشر كرد و به نقل از وی نوشت: ناراحت شدنِ برخی از مورد تهاجم قرار گرفتن دشمن،‌ عجیب است و انسان به ایرانی بودن آنها شك می‌ كند.
به نوشته این كانال تلگرامی شاكری گفته است: آمریكا‌یی ‌ها وقیحانه جنبه ‌های مثبت ما را به عنوان جنبه‌های ضدحقوق بشر نشان می‌دهند و صدای هیچ فردی در فضای مجازی بلند نمی‌شود.

*** در انتظار پاسخ مسوولان شهرداری
نصب بیلبوردهای یاد شده در شهر تهران در حالی است كه به گفته یكی از كاركنان معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران پیش از این قرار بود تمامی طرح های سازمان های زیر مجموعه شهرداری تهران برای نصب در شهر را كارشناسان شورای فرهنگی شهرداری تهران بررسی و برای دریافت مجوز تایید كنند.
در همین حال، هیچ یك از مقام های معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران در تماس های مكرر ایرنا حاضر به پاسخگویی در خصوص نصب این بیلبوردها با توجه به اعلان قبلی این معاونت مبنی بر لزوم تایید طرح ها برای نصب در سطح شهر نشدند.
از سوی دیگر و به رغم اعلام پیشین روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، مدیرعامل این سازمان در خصوص این موضوع حاضر به مصاحبه نشد.
همچنین با وجود پیگیری ایرنا، رییس مركز اطلاع رسانی شهرداری تهران نیز در خصوص اهداف طراحی و نصب این بیلبوردهای تبلیغاتی با آرم شهرداری اظهار نظر نكرد.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**9282**7244**1625**9275**9279
۰ نفر