۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۸:۴۶
کد خبر: 82141006
T T
۰ نفر

كره شمالی موشك جدید بالستیك شلیك كرد

۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۸:۴۶
کد خبر: 82141006
كره شمالی موشك جدید بالستیك شلیك كرد

پكن - ایرنا - كره شمالی روز شنبه در اولین واكنش عملی به تصمیم آمریكا و كره جنوبی برای استقرار سامانه دفاعی موشكی ضد بالستیك «تاد» در شبه جزیره كره یك فروند موشك بالستیك پرتاب كرد.

به گزارش ایرنا، ستاد كل ارتش كره جنوبی در بیانیه ای اعلام كرد كه كره شمالی این موشك را ساعت 11:30 دقیقه قبل از ظهر (به وقت محلی) از بندر «سینپو» در جنوب شرق و در استان «هامگیونگ جنوبی» پرتاب كرده است.
هنوز هیچ منبعی در مورد اینكه موشك از چه مدلی بوده و با چه هدفی پرتاب شده و اینكه آزمایش موفق بوده یا خیر، اظهار نظری نكرده است.
خبرگزاری یونهاپ از كره جنوبی گزارش كرده است كه سامانه موشكی دفاعی «تاد» كه آمریكا و كره قصد استقرار آن را دارند دقیقا سامانه ضد موشك های بالستیك كره شمالی است و برای مهار چنین تهدیدی مورد استفاده است.
افزون بر این، هفته قبل وزارت خزانه داری آمریكا «كیم جونگ اون» رهبر كره شمالی و 22 نفر از مقام های دیگر این كشور را به دلیل نادیده گرفتن مسائل حقوق بشری مورد تحریم قرار داد.
این تصمیم آمریكا به قدری كره شمالی را عصبانی كرد كه این كشور از آن به عنوان اعلان جنگ یاد كرد و موشك جدید ظاهرا پاسخی به تلاش های اخیر آمریكا و كره جنوبی در افزودن بر فشارها برضد پیونگ یانگ است.
ستاد كل ارتش كره جنوبی می گوید بررسی هایش را برای آگاهی از موفقیت این پرتاب جدید زیردریایی آغاز كرده است.
كره شمالی چهارم اردیبهشت ماه سالجاری نیز اقدام به پرتاب یك فروند موشك بالستیك از زیردریایی 2 هزار تنی كرد كه منابع نظامی كره جنوبی اعلام كردند این موشك تنها موفق به طی مسافتی در حدود 30 كیلومتر شده و این در حالی است كه میانگین برد این موشك در حدود 300 كیلومتر است.
پیونگ یانگ همچنین دو آزمایش ناموفق موشك بالستیك زیردریایی در سال گذشته میلادی را در كارنامه دارد كه از همین زیردریایی شلیك شد و آسیب های جدی به آن وارد كرد.
این كشور به دلیل انجام چهارمین آزمایش هسته ای در اوایل سالجاری میلادی و متعاقب آن پرتاب یك موشك ماهواره بر، با تحریم های جدیدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد.
به رغم اینكه این كشور از سوی شورای امنیت و برخی كشورها به اعمال تحریم های بیشتر و منزوی شدن تهدید می شود، اما پیونگ یانگ همچنان به برنامه های هسته ای و موشكی خود ادامه می دهد.
پیونگ یانگ پیش از این و در سال های 2006، 2009 و 2013 نیز آزمایش هسته ای انجام داده است.
آساق**231**1597