۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82142820
T T
۰ نفر
ايجاد منطقه آزادتجاري مهم ترين مطالبه مرزنشينان قصرشيرين از رييس جمهوري

قصرشيرين- ايرنا- ايجاد منطقه آزاد تجاري قصرشيرين مهم ترين مطالبه مرزنشينان اين شهرستان از رييس جمهوري و هيات دولت است كه در صورت تحقق اين مهم شاهد تحول، پويايي و رونق اقتصاد و همچنين معيشت مردم منطقه و استان كرمانشاه خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، قصرشيرين با 186 كيلومتر مرز مشترك با عراق و وجود 2 مرز رسمي و فعال خسروي و پرويزخان و همچنين شاخص هاي بسيار مهم براي تزانزيت سوخت، صادرات كالا، تردد مسافر و داشتن بزرگترين پايانه زميني و بين المللي خاورميانه يكي از مناطقي است كه بستر مناسبي براي ايجاد منطقه آزاد تجاري دارد.
قصرشيرين شاهراه بزرگ اقتصادي و دروازه تجاري به عراق و همچنين كشورهاي اروپايي است و از ديرباز تاكنون مورد توجه سرمايه گذاران داخلي و خارجي و تاجران است كه با ايجاد منطقه آزاد تجاري مي تواند تحولي عميق در بخش اقتصاد منطقه فراهم كند و استان كرمانشاه را به قطب تجاري كشور تبديل كند.

* مزاياي منطقه آزاد تجاري
منطقه آزاد محدوده حراست شده بندري و غيربندري است كه از شمول برخي از مقررات جاري كشور متبوع خارج بوده و با بهره گيري از مزايايي نظير معافيت هاي مالياتي، بخشودگي سود و عوارض گمركي، نبود تشريفات زايد ارزي، اداري و مقررات دست و پاگير و همچنين سهولت و تسريع در فرآيندهاي صادرات و واردات با جذب سرمايه گذاري خارجي و انتقال فناوري به توسعه كمك مي كند.
عمران و آباداني، رشد و توسعه اقتصادي، جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي، پيوند با اقتصاد جهاني و منطقه اي، انتقال دانش، فناوري، توسعه صادرات، ايجاد اشتغال سالم و مولد، برخورداري از انواع معافيت هاي مالياتي، امكان ورود ماشين آلات، قطعات و مواد اوليه براي صنايع منطقه بدون عوارض گمركي و بهره گيري از قانون مزيت ارزش افزوده براي واحدهاي توليدي منطقه، آزادي كامل ورود و خروج سرمايه و سود حاصل از فعاليت هاي اقتصادي از ديگر مزاياي ايجاد منطقه آزاد تجاري است.

* مقررات صادرات و واردات و امور گمركي خاص در منطقه آزاد
نياز نداشتن به صدور رواديد (ويزا) براي ورود و خروج اتباع خارجي از مبادي ورودي و خروجي مجاز منطقه، مقررات اخذ عوارض خاص منطقه آزاد و معافيت از عوارض معمول كشور، مقررات ثبت شركت ها و مالكيت هاي صنعتي و معنوي خاص منطقه آزاد، تسريع در انجام امور زيربنايي، عمران و آباداني، رشد و توسعه اقتصادي، سرمايه ‌گذاري و افزايش درآمد عمومي، تنظيم بازار كار و كالا، حضور فعال در بازارهاي جهاني و منطقه ‌اي و ارايه خدمات عمومي نيز از مقررات صادرات و واردات در مناطق آزاد تجاري است.

*منطقه ويژه اقتصادي شهرستان قصرشيرين و لزوم تبديل به منطقه آزاد تجاري
معافيت مالياتي به مدت 15 سال در مناطق آزاد وجود دارد ولي در مناطق ويژه اقتصادي تخفيف مالياتي طبق مقررات داخل كشور است، خرده فروشي كالا در مناطق ويژه اقتصادي فقط براي اتباع خارجي امكان پذير است در حالي كه امكان اين مهم در مناطق آزاد براي اتباع خارجي و داخلي فراهم است.
مقررات رواديد براي اتباع خارجي در مناطق ويژه براساس ضوابط داخل كشور است ولي در مناطق آزاد رواديد در مرزهاي ورودي اعطا مي شود، همچنين مقررات كار و بيمه اجتماعي در استخدام اتباع خارجي در مناطق آزاد تابع مقررات خاص مناطق است ولي در مناطق ويژه اقتصادي تابع مقررات داخل كشور است.

* تبديل قصرشيرين به منطقه آزاد تجاري، مهم ترين مطالبه مردم و مسوولان استان كرمانشاه از رييس جمهوري
نماينده مردم قصرشيرين، سرپل ذهاب و گيلانغرب در مجلس شوراي اسلامي گفت: تبديل قصرشيرين به منطقه آزاد تجاري به عنوان منشا تحول بزرگ در غرب كشور، مهم ترين خواسته مردم و همچنين مورد اجماع نظر نمايندگان مردم استان كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي است.
فرهاد تجري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: دوشنبه هفته گذشته جلسه اي با حضور معاون امور مجلس رييس جمهوري، مجمع نمايندگان استان و استاندار كرمانشاه در دفتر رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور برگزار شد كه در آن جلسه خواسته اصلي نمايندگان از دولتمردان، تصويب منطقه آزاد تجاري قصرشيرين بود.
وي اظهار كرد: با توجه به لايحه يك فوريتي اخير دولت در رابطه با مناطق آزاد تجاري كه در آن اسم قصرشيرين نبود، درخواست مجمع نمايندگان استان كرمانشاه اين بود كه قبل از سفر هيات دولت به كرمانشاه، اين طرح به صورت مصوبه تصويب شود تا در قالب لايحه در مجلس شوراي اسلامي مطرح شود.
وي بيان كرد: اگر مصوبه منطقه آزاد تجاري همراه با اين لايحه يك فوريتي ساير مناطق مطرح شود، براي تبديل قصرشيرين به منطقه آزاد تجاري، از اقبال بيشتري براي كسب اجماع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برخوردار است.
وي افزود: البته در اين جلسه قول مساعد داده شد تا طرح تبديل قصرشيرين به منطقه آزاد تجاري به عنوان خواسته اصلي و مهم ترين مطالبه مردم استان كرمانشاه به تصويب برسد.
نايب رييس اول كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: با توجه به اينكه اين شهرستان كريدور شرق به غرب كشور محسوب مي شود و هم مرز با منطقه كرد و عرب نشين عراق است، از تمام ظرفيت ها براي تبديل اين شهرستان به منطقه آزاد تجاري استفاده مي شود.
تجري گفت: همچنين با توجه به اينكه مرزهاي پرويزخان و خسروي قصرشيرين هم اكنون بيش از 50 درصد سهم صادرات غيرنفتي كشورمان به عراق را به خود اختصاص داده است، تلاش مي شود كه طرح منطقه آزاد تجاري قصرشيرين تصويب شود.
وي ابراز اميدواري كرد با توجه به وجود 2 مرز رسمي و زيرساخت هاي مناسب، با همت دولت تدبير و اميد، قصرشيرين به منطقه آزاد تجاري تبديل شود تا شاهد ايجاد اشتغال پايدار در اين منطقه مرزي باشيم.
نماينده مردم قصرشيرين، سرپل ذهاب و گيلانغرب در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: مجمع نمايندگان استان كرمانشاه به همراه استاندار، تمام تلاش خود را به كار گرفته اند تا در سفر كاروان تدبير و اميد، طرح تبديل قصرشيرين به منطقه آزاد تجاري به تصويب هيات دولت برسد.
تجري گفت: اميد است سفر هيات دولت دستاوردهاي بسيار خوبي براي قصرشيرين و كرمانشاه به همراه داشته باشد تا بتوانيم با تصويب طرح هاي مختلف، علاوه بر منشا خير و تحول، عقب ماندگي ها و ضعف هاي گذشته اين استان را جبران كنيم.
مدير موسسه منطقه ويژه اقتصادي قصرشيرين گفت: منطقه ويژه اقتصادي اين شهرستان 29 هزار فرصت شغلي ايجاد مي كند.
حبيب دباغ در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: منطقه ويژه اقتصادي قصرشيرين يك دورنما و چشم اندازي دارد كه همسو با آن براي 20 سال آينده زمينه اشتغال و توسعه مطلوبي نيز در اين منطقه ايجاد مي كند.
وي اظهار كرد: براي تحقق اين كار سه برنامه شامل دو برنامه ميان مدت پنج ساله و يك برنامه 10 ساله تهيه و تدوين شده است كه در مرحله نخست و طي مدت پنج سال آينده، طرح منطقه ويژه اقتصادي قصرشيرين 154 هكتار زمين را شامل مي شود كه قرار است در افق نزديك توسط بخش خصوصي 12 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در آن صورت گيرد.
مدير موسسه منطقه ويژه اقتصادي قصرشيرين بيان كرد: همچنين در مرحله نخست اين طرح طي مدت پنج سال 160واحد صنعتي و خدماتي، 100 واحد تجاري و 160 دفتر خدمات بازرگاني با چهار هزار و 380 فرصت شغلي جديد نيز ايجاد مي شود.
دباغ ادامه داد: آماده سازي زيرساخت هاي گام نخست اين طرح تا پايان امسال به اتمام مي رسد ضمن اينكه تاكنون 20 هكتار از آن را براي سرمايه گذاري به پنج واحد متوسط و بزرگ فرآورده هاي نفتي واگذار كرده ايم و واگذاري آن به سرمايه گذاراني كه قصد سرمايه گذاري در اين منطقه را داشته باشند ادامه دارد.
وي اظهار كرد: با اجراي مرحله نخست طرح منطقه ويژه اقتصادي قصرشيرين نه تنها مشكل بيكاري در اين شهرستان مرزي رفع مي شود بلكه از ديگر مناطق همجوار نيز نيروي جوياي كار جذب مي شود.
سرپرست فرمانداري قصرشيرين نيز به خبرنگار ايرنا گفت: با تلاش هاي صورت گرفته همسو با آماده سازي مرحله نخست طرح منطقه ويژه اقتصادي در حد فاصل مرزهاي پرويزخان و خسروي زيرساخت هاي مناسب و مطلوبي براي ايجاد سرمايه گذاري در اين منطقه براي واگذاري به سرمايه گذاران فراهم شده است.
وي اظهار كرد: وجود دو مرز رسمي خسروي و پرويزخان با دو پايانه رسمي و صادراتي و اتصال خط راه آهن غرب كشور از اين منطقه بستر مناسبي راي براي سرمايه گذاري و ايجاد صنايع توليدي و پايين دست در اين شهرستان مرزي ايجاد كرده است.
وي بيان كرد: درصدد هستيم با توجه به تردد روزانه يك هزار و 500 كاميون حامل كالاهاي صادراتي از دو مرز رسمي پرويرخان و خسروي و همچنين شرايط مناسب مرزها براي تردد مسافر و زائر طرح تبديل منطقه ويژه اقتصادي را به آزاد تجاري در سفر آينده هيات دولت به استان كرمانشاه بعنوان يك اولويت مهم پيگيري و مطرح كنيم.
سرپرست فرمانداري قصرشيرين ابراز اميدواري كرد با توجه به زيرساخت هاي مطلوب براي ايجاد سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اين طرح با نظر مساعد مسوولان در سفر آينده هيات دولت به استان كرمانشاه به تصويب برسد.
تاتار ايجاد صنايع پايين دست و احداث واحدهاي توليدي در بخش هاي مختلف در شهرستان مرزي قصرشيرين و صادرات محصولات توليدي و كالاها را از طريق مرزهاي خسروي و پرويزخان مهمترين عامل براي خروج منطقه و استان كرمانشاه از ركود و رفع معضل بيكاري عنوان كرد.
اينك مردم مرزنشين قصرشيرين كه حمايت همه جانبه خود را به عنوان مرزداراني هميشه وفادار به نظام و رهبر معظم انقلاب اسلامي به اثبات رسانده اند منتظرند تا در سفر رييس جمهوري به استان كرمانشاه شاهد تصويب منطقه آزاد تجاري براي برون رفت اين منطقه و استان كرمانشاه از مشكلات اقتصادي و شاهد درخشش اين شهرستان در فعاليت هاي اقتصادي كشور باشند.
روزانه بيش از يك هزار دستگاه كاميون حامل كالاهاي صادراتي از مرز بين المللي پرويزخان و 500 دستگاه كاميون نيز از مرز خسروي به كشور عراق صادر مي شود.
54 درصد صادرات غيرنفتي كشورمان به عراق از طريق مرز رسمي پرويزخان انجام مي شود.
قصرشيرين در غرب استان كرمانشاه با 27 هزار تن جمعيت بيش از 186 كيلومتر مرز مشترك با عراق دارد و دو مرز رسمي و فعال خسروي و پرويزخان در امتداد اين مرز طولاني براي مراودات تجاري و اقتصادي ميان دو كشور ايجاد شده است.
7079/3012/8066