۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۸:۵۳
کد خبر: 82143827
T T
۰ نفر

خريد 2500 كتاب و 150 عنوان نشريه در سال 94

۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۸:۵۳
کد خبر: 82143827
خريد 2500 كتاب و 150 عنوان نشريه در سال 94

تهران - ايرنا - مديركل منابع نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور از صرف اعتبار 150 ميليارد ريالي براي خريد 2500 عنوان كتاب و 150 عنوان نشريه بمنظور تجهيز كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور در سال 94 خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، علي رمضاني افزود: سال گذشته 2500 عنوان كتاب در يك ميليون و 550 هزار نسخه،‌ از 300 ناشر خريداري و به كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور ارسال شد.
وي ادامه داد: 72 درصد اين خريد از ناشران خصوصي و 28 درصد از ناشران دولتي بوده است، همچنين 40درصد از مجموع اعتبار صرف شده در حوزه كودك و نوجوان و 60درصد به حوزه بزرگسال تخصيص يافت.
رمضاني با اشاره به برگزاري نظرسنجي از كتابداران براي دريافت نيازهاي موضوعي كتابخانه‌ها اضافه كرد: نتايج طرح انتخاب كتابدار،‌ كه مشاركت كتابداران در انتخاب منابع كتابخانه‌اي را به همراه داشت به عنوان نيازسنجي موضوعي كتابخانه ها مدنظر قرار مي‌گيرد.
به گفته رمضاني، در اين نظرسنجي بيشترين نياز موضوعي اعلام شده به ترتيب در زمينه كودك و نوجوان و ادبيات بوده، بر همين اساس‌ بيشترين عناوين خريداري شده از دو هزار و 500 عنوان به ترتيب اولويت در موضوعات كودك و نوجوان و‌ ادبيات بوده است.

** تدوين سند مجموعه سازي با استفاده از نظرات اساتيد كتابداري
رمضاني با بيان اينكه موضوع مجموعه سازي نيازمند يك سند مدون و قابل اتكا در تمام مراحل است، افزود: در دومين نشست هم انديشي اساتيد كتابداري و مسئولان نهاد، ويرايش اوليه سند مجموعه سازي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و اساتيد هم ضمن استقبال از اين توجه، به تدوين اين سند راهبردي نظرات اصلاحي و تكميلي خود را بيان كردند.
وي گفت: اجراي اين سند كه ملاك هاي انتخاب منابع در آن درج شده مي تواند به مطلوب شدن هرچه بيشتر مجموعه كمك كند.

** عمومي بودن و تناسب با نياز كتابخانه ها مهمترين مؤلفه در انتخاب و خريد كتاب
رمضاني تصريح كرد: عمومي بودن و تناسب با خواست و نياز كتابخانه ها،‌ مهمترين وجه يك كتاب به منظور انتخاب براي كتابخانه هاي عمومي است يعني نياز مخاطب كتابخانه عمومي، موضوعات عمومي است.
وي توضيح داد: طبق آمارهاي رسمي، سالانه بيش از 70 هزار عنوان كتاب در كشور منتشر مي شود، منابع مالي اين نهاد، گنجايش مخازن كتابخانه ها و نيز نياز مخاطب كتابخانه عمومي، اجازه خريد تمام آثار منتشر شده در كشور را نمي دهد.
مديركل منابع نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور يادآور شد: در اين نهاد مفهومي با عنوان «پر امانت» داريم، گزارشي از كتاب هاي پر امانت در سطح كتابخانه هاي عمومي استخراج و مورد تحليل قرار مي گيرد؛، اين تحليل نقشه موضوعي خواسته هاي مجموعه سازي را براي سال آينده اصلاح و تكميل خواهد كرد.
وي اظهار داشت: يكصد كتاب پر امانت كُل و يكصد كتاب پر امانت هر رده،‌ مورد تحليل قرار مي گيرد، اولين كتاب پر امانت، بيش از 25 هزار و يكصدمين كتاب بيش از شش هزار بار به امانت رفته است، 25 عنوان از يكصد عنوان كتاب پر امانت در سال 94، از منابع ارسالي در دوره مديريت جديد نهاد است.
رمضاني اضافه كرد: براي اينكه اثري در زمره آثار پر امانت قرار گرفته و با اقبال عموم رو به رو شود، اقدامات مختلفي مي طلبد كه برخي از آنها در حال انجام است، نخست ‌بسته هاي ارسالي به كتابخانه ها، در اداره كل منابع طراحي و چينش مي شود، در اين طراحي تلاش مي شود، كتابدار با دريافت بسته آثار ارسالي قادر به پاسخگويي نياز اطلاعاتي سلايق مختلف و تمامي رده هاي سني باشد.
وي گفت: طراحي بسته با در نظر گرفتن تمام حوزه هاي موضوعي و رده هاي سني،‌ قابليت امانت رفتن آن را افزون مي كند، اقدام دوم، طراحي دفترچه نورسيده ها است كه در اين دوره و از سوي اداره كل فرهنگي انجام مي شود، اين دفترچه حاوي عناوين كتاب هاي ارسالي، طرح جلد، اطلاعات كتابشناختي و خلاصه اي از آثار است.

** اعتبار 150 ميليارد ريالي براي خريد منابع در سال 94
وي افزود: در سال 1394 مجموع مبالغ پرداختي نهاد براي خريد كتاب و نشريه،‌ حدود 150 ميليارد ريال است؛ كه در مقايسه با سال هاي گذشته گستره عناوين بيشتري را شامل شده است.
رمضاني با اشاره به طرح انتخاب توسط كتابدار در مجموعه سازي كتابخانه‌ها،‌ در اين خصوص گفت: از آنجا كه كتابداران آخرين و مهم ترين حلقه اتصال نهاد با مخاطب هستند، بهره گيري از نظرات و مشاركت آنان در تشخيص نياز كتابخانه ها لازم است، طرح انتخاب توسط كتابدار، از طرح هاي انجام شده در دوره مديريتي جديد نهاد است.

** اهداي 500 هزار نسخه كتاب از محل كمك هاي مردمي در سال 94
وي با اشاره به مشاركت قابل توجه مردم در تأمين منابع كتابخانه اي تصريح كرد: در سال 94، 500 هزار نسخه كتاب از محل كمك هاي مردمي به كتابخانه هاي عمومي كشور اهدا شد، اين موضوع نشان از علاقه مردم به كتابخانه هاست؛ اداره كل منابع نيز، تسهيل در دريافت منابع اهدايي و رفع موانع مشاركت مردمي را به صورت جدي در دستور كار قرار داده است.
رمضاني با تاكيد بر اينكه اهداي كتاب به كتابخانه هاي عمومي به صورت فردي و گروهي انجام مي شود، افزود: اخيرا نيز كتابهاي اهدايي انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان به مناسبت روز ادبيات كودك و نوجوان به كتابخانه ها ارسال شد.

** مشاركت هفت هزار نفري كتابداران و اعضا در انتخاب نشريات
مديركل منابع نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در خصوص فرآيند انتخاب نشريات براي كتابخانه‌ها بيان كرد: نشريات كتابخانه‌هاي عمومي كشور، با نظر سنجي از كتابداران انتخاب شده، در نظرسنجي انتخاب نشريات سال 95، علاوه بر كتابداران از اعضا نيز نظرخواهي شد.
رمضاني كتابخانه هاي عمومي را تنها بستر رساندن نشريات به مخاطبان دور دست ترين نقاط كشور دانست و از خريد و توزيع بالغ بر يك ميليون و 150 هزار نسخه نشريه از بيش از 150 عنوان در موضوعات مختلف در سال 94 در كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور خبر داد.
وي با بيان اينكه كتابدار آخرين و مهم ترين حلقه ارتباط نهاد و مخاطب است، سرمايه گذاري بر روي نيروي انساني را از مباحث محوري در نهاد دانست و گفت: در سال هاي 93 و 94 تعداد 9 دوره مشاوره كتابدار با هدف ارتباط مؤثر كتابدار و مخاطب و نيز آشنايي با آثار از طريق استفاده از ظرفيت هاي داخلي نهاد و براي تكميل فرايند كاري ارسال منابع برگزار شد كه رضايت حداكثري كتابداران را به دنبال داشت.

** توليد بيش از هزار نسخه كتاب بريل در سال 94
رمضاني ورود به حوزه هاي جديد منابع را از ديگر اقدامات سال 94 دانست و گفت: حركت در مسير تأمين منابع براي گروه هاي خاص،‌ از افتخارات نهاد در سال گذشته است؛ در حال حاضر بخش گروه هاي خاص در كتابخانه ها،‌ محدود به بخش نابينايان است؛ در سال 94 با فعال كردن مراكز توليد كتاب بريل در قم و تبريز، ‌بيش از هزار نسخه كتاب در 54 عنوان توليد و طي سه نوبت به كتابخانه ها ارسال شد.

** بخش كودك همچنان اولويت اول
رمضاني همچنين با اشاره به توجه ويژه نهاد به ايجاد، توسعه و تجهيز بخش هاي كودك به عنوان يك سياست راهبردي از ارسال چند نوبت بسته ويژه كودك و نوجوان و ورود قالب هايي جديد به منظور غني‌سازي بخش كودك كتابخانه ها خبر داد و گفت: ورود قالب هايي جديد مانند اسباب بازي و چند رسانه اي به كتابخانه ها از ديگر برنامه هاي سال 1395 خواهد بود.
وي پيگيري جدي تامين منابع براي گروه‌هاي مختلف از جمله قوميت‌ ها و مذاهب به ويژه اهل تسنن را از كارهاي جدي سال 95 دانست و گفت: با پيگيري هاي انجام شده،‌ مجموعه مناسبي از 150 عنوان از كتاب هاي اهل تسنن خريداري شده است؛ اين مجموعه بزودي به كتابخانه هاي اهل سنت سراسر كشور ارسال خواهد شد.

** رونمايي از سامانه نرم افزار جامع منابع (نجم)
مديركل منابع نهاد از راه اندازي و رونمايي سامانه نجم در سال 1395 خبر داد و در اين خصوص اظهار داشت: سامانه نجم،‌ نرم افزار جامع منابع است كه طراحي آن از سال 94 با همكاري اداره كل فناوري اطلاعات آغاز شد.
به گفته وي، اين سامانه به ساماندهي فرايند ارتباط معرفي كنندگان آثار اعم از ناشران و پديدآورندگان، اعضا و كتابداران، كارشناسان سراسر كشور و ساير قشرهاي مرتبط با اداره كل منابع مي پردازد و بخش هاي مختلف ارزيابي، خريد، نظرخواهي، توزيع در آن ديده شده است.
فراهنگ ** 1880 ** 1071