۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۹:۴۳
کد خبر: 82145449
T T
۰ نفر
چالش هاي جدي مبارزه با قاچاق كالا در خراسان شمالي

بجنورد- ايرنا- براساس آمارهاي موجود، سالانه 210 ميليارد ريال قاچاق كالا و ارز در خراسان شمالي كشف و ضبط مي شود، اين در حالي است كه براي مبارزه با اين پديده نامطلوب اقتصادي چالش هاي جدي از جمله نحوه تامين نيروي انساني وجود دارد.

با وجود بسترهاي قانوني مختلف در برخورد با پديده قاچاق كالا و ارز در مبادي رسمي كشور، متاسفانه شاهديم سالانه ميلياردها تومان قاچاق كالا كه بزعم برخي از كارشناسان و مسئولان 20 تا 25 ميليارد دلار سالانه ارزش قاچاق كالا به ايران است كه اين خود حاكيست مبارزه با اين پديده نيازمند عزمي ملي و راهبردي است.
وجود چنين فضاي نامطلوب اقتصادي در كشور نه تنها باعث آفت هاي ديگري در حوزه هاي مختلف اجرايي ، مديريتي و نظارتي مي شود، بلكه فضاي توليدات داخلي و بومي را نيز با خطر جدي مواجه كرده است و مي كند.

***كمبود نيروي انساني چالش جدي در مبارزه با قاچاق كالا در استان
سرپرست اداره نظارت و بازرسي اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: حجم كار در در راستاي مبارزه با قاچاق كالا بسيار زياد است با اين وجود تنها با 12 بازرس در استان نمي توان به درستي با اين پديده شوم مبارزه كرد.
نورالله ابراهيمي راه حل اصلي مبارزه با قاچاق را در كنترل مرزها و گمرك دانست و اظهار كرد: اگر مرزها به خوبي كنترل شوند و گمركات ما هم سياست هاي درستي در اين زمينه اعمال كنند آن وقت تا حدود زيادي با اين پديده مبارزه مي شود.
وي گفت: اين درحالي است كه وظيفه سازمان صنعت و معدن تنها محدود به كشف قاچاق در داخل است و بستن گلوگاه اين پديده شوم بر عهده مرزباني و گمرك مي باشد.

*** قاچاق كالا دراستان پايين تر از ميانگين كشوري است
سرپرست اداره نظارت و بازرسي اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي از كشف 74 ميليون ريال كالاي قاچاق توسط بازرسان اين سازمان خبر داد و اظهار كرد: براي كشف اين مقدار از كالاي ضبط شده 630 مورد بازرسي انجام كه در نهايت 6 پرونده تشكيل و پس از انجام مراحل دادرسي در شعبه ويژه قاچاق كالا و ارز و با توجه به مستندات و دفاعيات عوامل تخلف، تخلفات مُحرز تشخيص داده شد.
ابراهيمي با بيان اين كه متاسفانه شاهد 15 تا 20 ميليارد دلار قاچاق كالا در سال گذشته در كشور بوديم عنوان كرد: بايد قبول كنيم كه جزو كشورهاي عقب افتاده در موضوع مبارزه با قاچاق هستيم زيراكه اين رقم عدد وحشتناكي است.
وي گفت: پارسال دو هزارو 795 بازرسي به منظور كشف كالاي قاچاق در استان انجام كه منجر به تشكيل 81 پرونده در مراكز قضايي شد.
وي افزود: با مقايسه اين آمار متوجه خواهيم شد كه استان خراسان شمالي در موقعيت مناسبي در قاچاق كالا وارز قرار دارد.
به گفته وي با توجه به اين كه بيش از 90 درصد از گوشي هاي تلفن همراه و لوازم آرايشي موجود در بازار قاچاق مي باشند و هيچ برخوردي هم با اين موارد انجام نمي شود بنابراين حدس ما بر اين است مقدار كالاي قاچاق در استان و كشور بيش از اين مقدار باشد.
ابراهيمي افزود: برخورد با كالاهاي قاچاق مثل گوشي تلفن همراه و لوازم آرايشي مستلزم تعطيلي بازار اين صنوف مي شود.

*** كارگروهاي تخصصي براي مقابله با قاچاق كالا در استان تشكيل مي شود
سرپرست اداره نظارت و بازرسي اداره صنعت، معدن و تجارت در استان از تشكيل كارگروه هاي تخصصي در استان خبر داد و افزود: طبق گروه بندي هايي كه در مورد كالاهاي قاچاق انجام داده ايم هر دستگاه به صورت تخصصي يك مورد كالا را تحت پوشش قرار مي دهد.
ابراهيمي گفت: سازمان صنعت ،معدن و تجارت ، اداره كل تعزيرات حكومتي و نيروي انتظامي در تمام اين كارگروها به صورت مشترك حضور دارند.
وي اظهار كرد: مردمي كردن مبارزه با قاچاق كالا و ارز بايد به عنوان يك راهبرد مورد توجه قرار گيرد كه همه مردم در قبال يكديگر براي زدودن زنگار قاچاق از اقتصاد و آثار زيان بار آن احساس مسئوليت كنند.
وي خاطر نشان كرد : به همين منظور در سال جاري تعدادي كارگاه آموزشي براي آشنايي بيشتر اصناف با قاچاق كالا و ارز برگزار خواهيم كرد و همچنين سعي داريم تا پوشش مناسب رسانه اي را در اين مورد داشته باشيم.
ابراهيمي با تاكيد بر اين كه بايد با استفاده از زبان هنر٬ خلاقيت و متناسب با ذائقه مردم فرهنگسازي لازم در راستاي مبارزه با قاچاق كالا در جامعه صورت گيرد، بيان داشت: تدوين ساز و كار مناسب براي آگاهي‌بخشي و آموزش به مردم براي برخورد درست با اين پديده ضروري است.

***كشف بيش از 9 ميليارد ريال كالاي قاچاق در خراسان شمالي در سه ماه نخست امسال
مسئول مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيروي انتظامي خراسان شمالي با اشاره به كشف حدود 210 ميليارد تومان قاچاق كالا در سال گذشته در استان گفت: در سه ماه نخست امسال 9 ميليارد و 306 ميليون و 770هزار ريال كالاي قاچاق توسط نيروي انتظامي استان كشف و ضبط شده است.
علي دوبرادران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: يك ميليارد و 815 ميليون و 200 هزار ريال كالا در فروردين ماه ، دو ميلياردو 923 ميليون و 200 هزار ريال كالا در ارديبهشت ماه و چهار ميلياردو 568 ميليون و 370 هزار ريال كالا در خردادماه كشف شده است.
وي افزود: درسال گذشته هم 205 ميلياردو 854 ميليون ريال كالاي قاچاق توسط ماموران نيروي انتظامي كشف و ضبط شده است.
مسئول مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيروي انتظامي استان خاطرنشان كرد: عمده كالاهاي قاچاق در استان شامل دخانيات ، لوازم آرايشي ،گوشي تلفن همراه و عينكهاي آفتابي است كه بيشتر از طريق باربري ها از استان هاي همجوار وارد استان مي شود.
وي تصريح كرد: نيروي انتظامي در بحث اقتصاد مقاومتي و مقابله هدفمند و جدي با پديده قاچاق كالا و ارز با توجه به نامگذاري امسال به سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل از سوي مقام معظم رهبري، اقدام هاي خود را از ابتداي سال شروع كرده و مبارزه با پديده قاچاق را با شدت و جديت پيگيري مي كند.

*** 72 پرونده قاچاق كالا توسط تعزيرات استان مختومه شده است
سرپرست اداره كل تعزيرات حكومتي خراسان شمالي از رسيدگي و مختومه شدن 72 پرونده تخلف صنفي و تعزيراتي در استان طي سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: مبلغ ريالي محكوميت در راي اين پرونده ها 2 ميلياردو 478 ميليون ريال بوده است.
ايرج عزيزي گفت: از 44 پرونده موجودي از سال گذشته و 47 پرونده وارده در سه ماهه نخست امسال به سازمان تعزيرات حكومتي ، 72 پرونده مختومه ، 19 پرونده مانده و درحال بررسي مي باشد.
وي تعداد پرونده هاي ورودي به سازمان تعزيرات حكومتي در سال گذشته را 146 پرونده بيان و اظهار كرد: از اين تعداد 102 پرونده مختومه شد و 44 پرونده هم در طي امسال رسيدگي مي شود.
وي خاطرنشان كرد: مبلغ ريالي محكوميت در راي پرونده هاي سال گذشته هم 2 ميلياردو 606 ميليون ريال بوده است.
عزيزي با تاكيد برخورد ويژه با مقوله قاچاق كالا و ارز تصريح كرد: در خراسان شمالي كمتر ورود و خروج كالاي خارجي را شاهد هستيم اما در سطح بازار برخي فعالان صنفي كالاهاي خارجي عرضه مي كنند كه بدون پرداخت عوارض گمركي و حقوق قانوني دولت به كشور وارد شده است.
استان 925 هزار نفري خراسان شمالي در شمالشرق كشور واقع شده است و شهر بجنورد با 211 هزار نفر جمعيت در مركز اين استان قرار دارد.
6003/1744/ 6042
گزارش از: روح الله صائب خبرنگار ايرنا در خراسان شمالي
۰ نفر