۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82145917
T T
۰ نفر

طلاق و هزاران راه نرفته

۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82145917
طلاق و هزاران راه نرفته

زنجان- ایرنا - روزگاری حتی فكر كردن به طلاق از سوی زوجین بسیار مذموم و زشت شمرده می شد و وجود هر مشكلی میان آنها با مداخله ریش سفیدان رفع و منجر به سازش می شد، امروز قبح این پدیده در جامعه و در میان خانواده ها شكسته شده و زوجین بدون رفتن هزاران راه پیش رو به سادگی تن به جدایی می دهند.

لیلا 22 ساله با شوق فراوان از اینكه فرد مورد علاقه خود را برای یك عمر زندگی انتخاب كرده است، با عشق و هزاران امید و آرزو زندگی مشترك خود را با همسرش آغاز كرد، اما هرگز تصور نمی كرد كه عمر این خوشی و سرمستی بسیار كوتاه شده و مشكلات ریز و درشت زندگی شرایطی ناخوشایند را بر آنها تحمیل كند و پایان این زندگی عاشقانه را با تراژدی تلخ و در كمتر از 2.5 سال رقم بزند.
وی، اندوهگین و با صدایی بغض گرفته از پایان زندگی مشترك كوتاه خود چنین می گوید: قبل از تشكیل زندگی مشتركم، سال آخر دانشگاه خود را می گذراندم كه اتفاقی مسیر زندگی ام را تغییر داد.
او ادامه می دهد: در دانشگاه با مرد رویاهای زندگی ام آشنا شدم و تصور می كردم فرد ایده آل خود
را پیدا كردم و تاپایان عمر با او خوشبخت خواهم بود، با اینكه خانواده ام این فرد را مناسب نداسته و سطح فرهنگی و اقتصادی او را بسیار پایین می دانستند اما با اصرارهای من این وصلت سر گرفت، از همان ماه های اول اختلاف ها شروع شد و روزبه روز شعله های سركش این اختلاف دامن زندگی مشتركمان را گرفت و منجر به جدایی شد.
این واقعه نمونه ای از هزاران مورد طلاق زوجینی است كه بنا به دلایل مختلف در مدت كوتاهی از زندگی مشترك از یكدیگر جدا می شوند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، چندی پیش در گزارشی شمار طلاق های ثبت شده در كشور طی سال گذشته را 164هزار و 912 فقره اعلام كرد كه این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یك درصد افزایش نشان می دهد.
احمد تویسركانی با اشاره به عمده ترین دلایل طلاق در كشور، 34.4 درصد از طلاق ها را به دلیل نبود سازش،‌ 13.7درصد به دلیل دخالت نابجای خانواده‌ها، 8.5 درصد به دلیل ترك زندگی توسط زوجین و 4.2 درصد را نیز به دلیل اعتیاد به مواد مخدر اعلام كرد.

*** وضعیت آمار طلاق استان زنجان در پنج سال گذشته
بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره كل ثبت احوال استان زنجان در پنج سال گذشته، تعداد 9 هزار و 788 فقره واقعه طلاق در استان زنجان به ثبت رسیده است كه از این تعداد 19.2 درصد تجربه تاهل كمتر از یكسال داشته اند كه اغلب در دوران نامزدی، طلاق انجام شده است.
این موضوع خود، گویای نیاز جوانان به مراكز هدفمند، فعال و خلاق برای مشاوره های قبل از ازدواج و ارائه ایده ها و شاخص های درست با توجه به ویژگی های فردی و اجتماعی جوانان جهت انتخاب صحیح همسر است.
در نگاهی دیگر به این آمار بیش از 50.2 درصد از طلاق های ثبتی استان در مدت یاد شده مربوط به چهار سال اول زندگی مشترك زندگی زوجین می باشد كه این موضوع نیز بر اهتمام دستگاه ها و مراكز متولی امر در خصوص حمایت های مشاوره ای و آموزش های مرتبط با فنون و تكنیك های همسرداری حداقل تا پنج سال بعد ازدواج را می طلبد.

***پارسال دو هزار و 309 فقره طلاق در زنجان به ثبت رسید
مدیركل ثبت احوال استان زنجان با اشاره به اینكه طی سال گذشته دو هزار و 309 فقره واقعه طلاق در این استان به ثبت رسیده است، می گوید: در آمار ثبتی این سال، بالاترین طلاق ثبت شده مربوط به طلاق زوجین واقع در 24 - 20 سال در زنان و 29 - 25 سال در مردان حكایت دارد كه این شاخص در سال های گذشته نیز مطرح بوده است.
احد جودی می افزاید: این موضوع توجه آسیب شناسی روانشناسان و مشاوران را بر دختران و پسران واقع در این گروه سنی می طلبد.
وی، با اشاره به اینكه كمیته طلاق با حضور كارشناسان، نخبگان و دستگاه های متولی امر در این استان تشكیل شده است، ادامه می دهد: در این جلسه ها تلاش می شود با بررسی علل طلاق، راه كارهای عملی و موثر پیشگیری از آن نیز اتخاذ شود.
وی، كاهش آستانه تحمل زوجین را از علل اصلی طلاق زوجین ذكر و بر ضرورت ارائه آموزش های لازم به جوانان در این خصوص تاكید كرد.

**** پیچیده شدن و ناهمگونی نظام اجتماعی از علل افزایش طلاق
یك جامعه شناس نیز با اشاره اینكه طی دو دهه گذشته میزان طلاق در جامعه افزایش یافته است، می گوید: بر اساس آمارهای ارائه شده میانگین وقوع طلاق در كشور به 20 درصد رسیده است، یعنی از هر 100 ازدواج 20 مورد به طلاق منجر می شود.
مهدی قدیمی می افزاید: بخشی از طلاق های به وقوع پیوسته در جامعه طبیعی محسوب می شود اما روند روبه رشد آن به پیچیده شدن و ناهمگونی نظام اجتماعی ایران در ابعاد مختلف بر می گردد.
وی اظهار می كند: ناهمگونی در ابعاد اقتصادی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی، قومی و سبك زندگی می تواند به شیوه های متعدد به اختلافات دامن بزند و در نهایت به طلاق منجر شود.
قدیمی تصورهای غلط جوانان از ازدواج را از متغیرهای مهم در بروز طلاق عنوان و ابراز می كند: متاسفانه جوانان تصورهای درستی از ازدواج ندارند و چون انتظارات آنان با واقعیت ها منطبق نیست، ناهمگونی ها رخ می دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ادامه می دهد: از سوی دیگر فرآیند اجتماعی شدن جوانان به دلیل نبود هماهنگی بین دستگاه های متولی دیر به وقوع می پیوندد و خود ناهمگونی اجتماعی را موجب می شود.
این جامعه شناس بحران بیكاری و نرخ بالای بیكاران، افزایش اعتیاد، بحران مسكن، تورم یا ركورد اقتصادی، پایین بودن دستمزد، دخالت اطرافیان و آشنایی نداشتن زوجین با مسائل زناشویی را از دیگر علل بروز طلاق در كشور و این استان ذكر می كند.
قدیمی اضافه می كند: متاسفانه مهارت های زناشویی به دختران و پسران كمتر آموزش داده می شود، چرا كه این موضوع در زندگی مشترك نقش مهمی دارد و بی توجهی به آن پایه های زندگی را سست كرده و به تدریج به طلاق عاطفی و در نهایت به جدایی منتهی می شود.
یك وكیل پایه یك دادگستری استان زنجان با اشاره به روند رو به رشد پرونده های طلاق ادامه می دهد: بر این اساس برخی از ازدواج های منجر به طلاق، به علت روابط زوجین با افراد خارج از چارچوب زندگی زناشویی و عامل دیگر به مشكلات اقتصادی باز می گردد.
امیر غفاری می افزاید: به عنوان مثال از 100 پرونده طلاق مورد بررسی قرار گرفته در سال، 20 مورد آن به مسائل روابط خارج از زندگی زناشویی ارتباط دارد كه این موضوع تاثیر بسزایی در افزایش اختلاف ها دارد و اگر مشكلات اقتصادی تشدید شود فرد دیگر انگیزه زندگی مشترك را از دست می دهد و در نتیجه آسیب بیشتری می بیند.
وی بیان می كند: اغلب افراد مشكل دار در ارتباط با پرونده های مربوط به طلاق بیشتر به لحاظ اقتصادی مشكل دارند، و اگر این موضوع مهم حل شود، تمامی مسایل را پوشش می دهد.
این وكیل، عمده ترین علل طلاق زوجین را، پس از عامل اقتصادی و روابط خارج از روابط زناشویی، مسائل فرهنگی و اجتماعی ذكر می كند.
غفاری با بیان اینكه طلاق به تحصیلات ارتباطی ندارد، مهم درك متقابل زوجین است، می افزاید: زوجینی هستند كه حتی با وجود نابرابری تحصیلات، زندگی خوبی دارند و مهم این است كه درك متقابل ایجاد شود و اگر فرد از نظر اجتماعی پخته تر باشد می توان گفت برای زندگی زناشویی آماده تر است.
این وكیل پایه یك دادگستری زنجان ادامه می دهد: اغلب ازدواج هایی كه زیر 23 سال انجام می شود قبل از رسیدن زوجین به 30 سال به طلاق منجر می شود.
وی اظهار می كند: بررسی های دیگر بیانگر آن است كه طلاق در میان اغلب زوجینی كه مبنای آشنایی آنها از طریق دوستان و در دانشگاه بوده بیشتر از ازدواج هایی است كه آشنایی از طریق خانواده انجام شده است.
غفاری اضافه می كند: طلاق در میان زوجینی كه مبنای آشنایی آنها با یكدیگر غیر از خانواده بوده است
حتی به بیش از 40 درصد می رسد.
وی بیان می كند: با وجود آنكه در محاكم خانواده و در چارچوب قانون حمایت از خانواده كه به تازگی اصلاح شده، مشاوره های قبل از طلاق اجباری شده است ولی به نظر می رسد این قانون كارآیی چندانی ندارد و به جای آن باید مشاوره های قبل از ازدواج اجباری شود.
غفاری بیان می كند: می توان مشاوره های قبل از ازدواج را به صورت آزمایشی در یك استانی اجرا كرد و در كنار آن مشوق هایی نظیر اعطای تسهیلات بیشتر به زوجین را در نظر گرفت كه در صورت موفقیت آمیز بودن آن به دیگر استان ها نیز تعمیم داد.
وی یادآوری می كند: تاثیر مفید این مشاوره ها و اعطای مشوق ها در درازمدت حاصل می شود.
این وكیل پایه یك دادگستری استان زنجان به موضوع دیگر نیز اشاره و اظهار می كند: احتمال دوام زندگی زوج هایی كه قبل از طلاق مشاوره دریافت می كنند نسبت به زوج هایی كه مشاوره قبل از ازدواج دریافت می كنند كمتر است و به عبارتی می توان نتیجه گرفت، مشاوره قبل از طلاق تاثیر چندانی در دوام زندگی ندارد.
وی یادآوری می كند: به طور معمول حل و فصل كامل اختلاف های خانوادگی زوجینی كه به دادگستری مراجعه می كنند سه سال به طول می انجامد.

*** مشاوره های قبل از ازدواج ضروری است
یك عضو هیات علمی و استادیار دانشكده پزشكی استان زنجان نیز با بیان اینكه طلاق یك بحران عمده در دوره بزرگسالی محسوب می شود كه به طور معمول زمینه خانوادگی دارد، می گوید: این واقعه در زوج هایی كه زیر 20 سالگی ازدواج كرده و از طبقات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی متفاوتی برآمده اند، شیوع بیشتری دارد.
محسن داداشی اظهار می كند: هر ازدواج و طلاق از نظر روانشناختی ویژگی های خاص خود را دارد.
وی بیان می كند: مشكلات جنسی، اقتصادی، اختلالات روانشناسی نظیر اختلالات شخصیتی و اعتیاد همسر از جمله علل تنش زا در روابط زناشویی است كه خیانت های جنسی و عاطفی به عنوان عامل تسریع كننده طلاق عمل كرده و منجر به آسیب جدی بنیان خانواده می شود.
این روانشناس بالینی می افزاید: یكی از بنیانگذاران موسسه آموزشی و پژوهشی دنیا كه در رابطه با روانشناسی خانواده و طلاق در 40 سال گذشته پژوهش هایی انجام داده، پیش بینی معروف به 'طلاق' را مطرح كرده است.
وی به علل طلاق در چند سال اولیه زندگی زوجین اشاره و ابراز می كند: هر ارتباطی كه بین دو نفر شكل می گیرد در ابتدای راه جذاب به نظر می رسد، چون زوجین ناسازگاری ها، تعارض ها و تفاوت های بین فردی خودشان را پذیرفته اند، ولی به تدریج زمانی كه ارتباط در میانه راه قرار می گیرد، زوجین در صدد برطرف كردن حوزه های تعارض، ناسازگاری و تفاوت های بین فردی بر می آیند به این امید كه بیشتر به هم نزدیك شوند.
داداشی اضافه می كند: متاسفانه تحقیقات نشان داده كه این اختلاف های بین فردی نه تنها برطرف نمی شود، بلكه شكاف در میان آنها بیشتر شده و قطع رابطه ایجاد می شود.
وی ابراز می كند: انسان ها در مقابل تغییر مقاومند و زمانی كه قطع رابطه ایجاد شد و ارتباط در انتهای مسیر قرار گرفت، زوجین واژه های تحقیر كننده نثار هم می كنند، به یكدیگر برچسب می زنند و اغلب اوقات نیز به پرخاشگری كلامی و فیزیكی و در نهایت به طلاق ختم می شود.

** مشاوره وقوع طلاق را كاهش می دهد
داداشی با اشاره به اینكه تحقیقات بیانگر آن است كه مشاوره های روانشناختی كه توسط دكتر روانشناس بالینی دارای كفایت و صلاحیت ارائه می شود به طور قابل ملاحظه ای میزان طلاق را كاهش می دهد، می گوید: با این وجود این نمی تواند 100 درصد موثر باشد و می توان گفت پیشگیری از طلاق مثل پیشگیری از بیماری های قلبی است كه باید قبل از ابتلا اقدامات لازم را انجام داد.
وی اضافه می كند: زندگی زناشویی پیچیده تر از آن است كه تصور می كنیم و همانطوری كه یك بیمار مبتلا به سرطان در اوایل بیماری مراجعه كند، شانس درمان به مراتب افزایش یافته ولی اگر منجر به پیشرفت بیماری شود غیر قابل درمان است، در مورد زوج درمانی نیز همین طور است.
این استاد دانشگاه ادامه می دهد: حدود یك سوم زوجین، زمانی به روانشناس مراجعه می كنند كه دیگر كار از كار گذشته و نمی شود كاری برای آنها انجام داد.
وی آموزش مهارت حل مساله و مهارت های ارتباطی، آموزش پیش و بعد از ازدواج كه توسط دكتر روانشناس و بالینی و مشاوره انجام می گیرد را از گام های موثر اصلاح و بهبود زندگی زناشویی ذكر می كند.
6085/7320