۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۹:۴۶
کد خبر: 82146982
T T
۰ نفر
شيوه ارايه اظهارنامه مالياتي شركتهاي دانش بنيان تا پايان تيرماه 1395 اعلام شد

تهران- ايرنا- جزييات و روند ارائه اظهارنامه مالياتي شركتهاي دانش بنيان كه بايد تا پايان تيرماه 1395 به سازمان امور مالياتي ارسال شود، از سوي سرپرست امور شركت ها و موسسات دانش بنيان اعلام شد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري، سيد محمد صاحبكار خراساني با تاكيد بر لزوم ارائه اظهارنامه مالياتي توسط شركتهاي دانش بنيان افزود: با توجه به اجرايي شدن معافيت هاي مالياتي شركتهاي دانش بنيان از سال 1392، در چند سال گذشته اسامي شركتهاي دانش بنيان به همراه مصاديق فعاليت هاي دانش بنيان آنها به سازمان امور مالياتي معرفي شده كه خوشبختانه با همكاري و همدلي سازمان امور مالياتي، فعاليت هاي مالياتي اين شركت‌ها اجرايي شده و يا در حال پيگيري است.
وي گفت: در سال 1394، تعداد شركت‌هاي دانش‌بنيان نسبت به سالهاي گذشته افزايش پيدا كرده است و لذا براي اجراي معافيت‌هاي مالياتي قانون، اقدامات زيادي طي چند ماه گذشته اجرا شده است.
وي افزود: با توجه به اينكه درحال حاضر تمامي شركت‌هاي متقاضي استفاده از مزاياي قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان، موظف به ارايه اظهارنامه مالياتي هستند، اين شركتها تا پايان تيرماه 1395 لازم است اظهارنامه مالياتي خود را به سازمان امور مالياتي ارائه كنند، البته ممكن است برخي شركتها در سال مالي 1394، فروش نداشته باشند كه مي‌توانند اظهارنامه مالياتي خود را با ذكر عدم فروش به سازمان امور مالياتي ارايه كنند.
صاحبكارخراساني ادامه داد: شركت‌هاي نوپا و توليدي دانش‌بنيان كه تا پايان سال 1394 به تاييد كارگروه رسيده­اند و اسامي آنها بر روي صفحه اوّل سامانه (www.Daneshbonyan.ir) اطلاع‌رساني شده­ است، مشمول معافيتهاي مالياتي قانون خواهند بود و اسامي آنها به سازمان امور مالياتي معرفي خواهد شد.
وي درباره كالاها و خدمات مشمول معافيت مالياتي براي اين شركت ها بيان كرد: شركت‌هاي دانش‌بنيان فقط مي‌توانند براي كالاها و خدمات دانش‌بنيان خود معافيت مالياتي (موضوع ماده 3 قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان) تقاضا كنند و ساير كالاها و خدمات شركت مشمول اين معافيت­ها نخواهد شد، از اين رو طي ماه­هاي گذشته با تعامل با شركتها كالاها و خدمات دانش‌بنيان آنها در سال مالي 1394 مشخص شد و از طريق كارتابل شركت‌هاي دانش‌بنياندر سامانه (reg.Daneshbonyan.ir) به صورت اختصاصي به هر شركت اطلاع‌رساني شده است و شركت‌ها به سهولت مي‌توانند به آن دسترسي داشته باشند.
سرپرست امور شركت‌هاي دانش‌بنيان درباره زمان بهره مندي از معافيت هاي مالياتي شركت هاي دانش بنيان اظهار كرد: شركت‌هاي دانش‌بنيان، از تاريخ تائيدكارگروه مي‌توانند از معافيت استفاده كنند و اگر بخشي از فروش كالاها و خدمات دانش‌بنيان قبل از تاريخ تائيد كارگروه باشد، نمي‌توانند براي آن معافيت مالياتي تقاضا كنند.
وي تاكيد كرد: چنانچه شركت‌ها در مراحل تكميل اظهارنامه مالياتي خود به كالاها و خدمات دانش‌بنيان و تاريخ تائيديه كارگروه توجه نكنند، ممكن است در رسيدگي به پرونده مالياتي آنها از سوي مميزان مالياتي مشكلاتي ايجاد شود.
صاحبكار افزود: البته تنظيم دفاتر مالي بايد به دقت انجام شود و فاكتورهاي هزينه شركت بصورت دقيق و كامل ثبت شود تا جزو هزينه‌هاي قابل قبول مالياتي محسوب شود كه در اين زمينه شركت‌ها مي‌توانند از مشاوران مالياتي استفاده كنند.
دبير كارگروه ارزيابي شركت‌هاي دانش‌بنيان در ادامه گفت: شركتهاي دانش بنيان براي درخواست معافيت مالياتي بايد رديف (15) در جدول (6) اظهارنامه مالياتي را تكميل نمايند كه براي درج صحيح اطلاعات در اين بخش از اظهارنامه مالياتي، شركتها لازم است با توجه به قيمت تمام شده محصولات دانش بنيان خود، هزينه­ها و درآمدهاي اين محصولات را تفكيك نموده باشند.
وي با اشاره به لزوم انجام حسابرسي مالي براي شركتهاي بزرگ گفت: براساس مصوبه كارگروه ارزيابي شركت‌هاي دانش‌بنيان، اگر فروش شركت‌ها بيش از يك ميليارد تومان باشد، لازم است بر اساس قـرارداد اجراي‌روشهاي‌توافقي‌رسيدگي‌به‌اطلاعات‌مالي شركتهاي دانش بنيان، دفاتر مالي شركت‌ها از سوي يكي از اعضاي حقوقي عضو جامعه حسابداران رسمي كشور، بررسي شده و گزارش حسابرسي براي دبيرخانه كارگروه ارسال شود. همچنين شركتهاي داراي درآمد كمتر از يك ميليارد تومان در صورت انجام حسابرسي مالي مشخص از كمك هزينه معاونت علمي و فناوري در اين زمينه بهره­مند خواهند شد.
سرپرست امور شركت‌هاي دانش‌بنيان با اشاره به اتمام زمان تاييديه برخي شركتهاي دانش بنيان گفت: با توجه به اينكه تاييديه شركتهاي دانش بنيان مدت داراست، از ابتداي امسال فرآيند تمديد اين شركتها در حال پيگيري است كه يكي از مهمترين شروط تمديد شركتهاي دانش بنيان نوپا دارا بودن اظهارنامه مالياتي است.
براساس اين گزارش، آن دسته از شركت‌هايي كه فهرست محصولات مشمول معافيت مالياتي آنها در سامانه بارگذاري شده است، در صورت عدم تطبيق فهرست محصولات خود در فايل بارگذاري شده با فهرست موجود در كارتابل شركت (بخش كالا و خدمات)، مي توانند با پست الكترونيك tax@daneshbonyan.ir مكاتبه نموده و موضوع را پيگيري كنند.
علمي (1)**9340**1440
۰ نفر