۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82147137
T T
۰ نفر
بازگشت دو قطعه عقاب طلايي و دليجه مجروح به دامان طبيعت كردستان

سنندج- ايرنا- رييس اداره حفاظت از محيط زيست ديواندره از رهاسازي دو قطعه پرنده شكاري عقاب طلايي و دليجه مجروح پس از مداوا در دامن طبيعت اين شهرستان خبر داد.

بهزاد شريفي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين دو قطعه پرنده شكاري توسط دوستداران محيط زيست به اين اداره تحويل داده شده بودند.
وي اضافه كرد: اين دو قطعه پرنده شكاري كه به دليل مجروح شدن قادر به پرواز و ادامه زندگي در طبيعت نبودند به مدت يك هفته تحت مراقبت و نگهداري قرار گرفته و پس از مداوا در يكي از زيستگاه هاي اين شهرستان رهاسازي شدند.
رييس اداره حفاظت از محيط زيست ديواندره با قدرداني از دوستداران محيط زيست اين شهرستان در تحويل پرندگان مجروح و بيمار موجود در طبيعت گفت: بازگشت دوباره اين پرندگان به طبيعت مي تواند در حفظ بقاي اين گونه هاي نادر در منطقه مفيد باشد.
وي با قدرداني از دوستداران محيط زيست اين شهرستان افزود: تحويل پرندگان براي رهاسازي در بين مردم اين شهرستان نهادينه شده و در تير امسال علاوه بر اين دو قطعه پرنده شكاري، سه قطعه سارگپه، دو قطعه كبك و دو قطعه لك لك در زيستگاه هاي اين شهرستان رهاسازي شدند.
شريفي گفت: منطقه حفاظت شده 'چل چمه' ديواندره با مساحت بيش از 92 هزار هكتار زيستگاه بسياري از گونه هاي جانوري از جمله خرس قهوه اي، قوچ و ميش و ساير پستانداران بوده و يكي از غني ترين مناطق از لحاظ گونه هاي گياهان به شمار مي رود.
عقاب طلايي (golden eagle) با نام علمي (Aquila chrysaetos) از خانواده Accipitrida بوده و يكي از باشكوه ترين پرندگان شكاري در دنيا به شمار مي رود و اندازه طول بدن اين پرنده 75 تا 83 سانتيمتر و پهناي دو بال آن بين 190 تا 230 سانتيمتر است.
زيستگاه اين نوع پرنده كوهسارهاي كم گياه و خشك و گاهي جنگل هاي كوهستاني، صخره هاي ساحلي و دشتهاست و روي لبه پرتگاه ها و گاهي روي درخت آشيانه مي سازد و از جمله پرندگان بومي ايران است.
دليجه با پرهاي قهوه اي و خال هاي تيره از پرندگان شكاري و از تيره شاهينيان به شمار مي آيد كه بال هاي نوك تيز و دم باريك اين پرنده را در زمره شاهين ها قرار مي دهد.
اندازه كوچك و عادت در جا بال زدن طولاني نشانه دليجه بودن آن بوده و بال هاي آن باريك و دراز و منقار آن كوتاه و قلاب مانند است و دم بلندي دارد كه در انتها كمي گرد مي شود.
شهرستان ديواندره در 100كيلومتري مركز استان كردستان واقع شده است.
3020/1904
۰ نفر