۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82147267
T T
۰ نفر
ترافیك سنگین جاده چالوس چالشی جدی برای مسافران و ساكنان

نوشهر- ایرنا - جاده كندوان با قدمتی 80 ساله، بیشتر ایام سال بویژه در تعطیلات به خاطر نزدیكی به پایتخت از پرترافیك ترین جاده های كشور محسوب می شود كه این وضعیت زندگی روزمره مردم بومی و نیز مسافران این دیار را با چالش جدی مواجه كرده است.

به گزارش ایرنا ، گردشگران و مسافران از مناطق مختلف كشور بویژه پایتخت به امید استفاده از طبیعت چشم نواز شهرهای ساحلی و فارغ از زندگی شهری و خسته كننده از دود و دم به غرب مازندران سفر می كنند ولی غافل از این كه مشقات و مشكلات عدیده ای هم برای خودشان و هم برای ساكنان این منطقه فراهم می شود.
درچنین شرائطی به جای آنكه در بهترین روزهای سال لحظات خوشی برای مسافران رقم بخورد متاسفانه در پشت ترافیك جاده چالوس - كرج ، طلایی ترین لحظات عمر به هدر می رود و خستگی روحی و روانی ناشی از شلوغی جاده باقی می ماند.
ورود دست كم 2 تا 3 میلیون نفر مسافر در روزهای عید سعید فطر هفته پیش پس از یك ماه روزه داری به شهرهای ساحلی مازندران بویژه غرب این استان و ترافیك چندین ساعته در جاده های اصلی منتهی به مازندران از جمله كندوان به عنوان مصداق روشنی از بروز چنین مشكلاتی در این منطقه بوده است.
سوابق ساخت و ثبت جاده كندوان به سال 1312 برمی گردد ، جاده ای كه از زمان بهره برداری اگرچه تاكنون تغییراتی درآن شكل گرفته است اما اقدامات به گونه ای نبوده كه بتواند ترافیك سنگین امروزی را پاسخگو باشد. از طول مسیر حدود 160 كیلومتری جاده كرج - چالوس حدود 80 كیلومتر آن جزو حوزه استحفاظی مازندران و بقیه نیز مربوط به استان البرزاست و بیش از 15 تونل كوچك و بزرگ در طول این مسیرساخته شده است .
تغییر نه چندان در این جاده 80 ساله و ترافیك ناشی از چنین وضیعتی ، مشكلات فراوانی را نیز برای اهالی بومی غرب مازندران بویژه ساكنان شهرها و روستاهای پیرامون این جاده شریانی كشورفراهم كرده به گونه ای كه غالب روستائیان و شهروندان از بیم گرفتارشدن درشلوغی این جاده ناگزیرند درخانه هایشان محبوس شوند .
اعمال محدودیت های ترافیكی هفتگی در بیشتر روزهای پایان هفته و در پی آن یكطرفه شدن این جاده شریانی كشور از یكسو و از سوی دیگر مشكلاتی مانند بروز حوادث احتمالی مانند سوانح رانندگی و یا فوریت های پزشكی برای انتقال مصدومان و بیماران حاد باهدف مداوا به نزدیك ترین مراكز درمانی از دیگر مسائلی است كه مردم این منطقه با آن دست به گریبانند .
اغلب مسئولان بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مازندران تنها راه برون رفت و گره گشای مشكلات ناشی از بارترافیكی ، سوانح رانندگی و دیگرعوامل تهدید زا مانند ریزش بهمن ، كوه و رانش را بهره برداری هرچه زودتر آزاد راه تهران - شمال مطرح كرده اند و برای شتاب بخشی در اجرای كامل این طرح ملی تاكید دارند . كارشناسان و صاحب نظران نیز با اشاره به حادثه خیزی جاده و درپی آن سوانح مرگبار رانندگی و بلایای طبیعی مانند ریزش كوه و بهمن از كمبود پایگاه های امداد و نجات جاده ای ، امداد هوایی ،‌ تجهیزات و امكانات راهداری دراین مسیر ارتباطی انتقاد دارند .
ترافیك این جاده سبب شده تا در زمان بروز حوادث رانندگی از بالگرد برای انتقال مصدومان استفاده شود آن هم اگر جایی برای فرود بالگرد پیدا شود.
ازجمله حوادث مرگبار رانندگی كه در این جاده رخ داد می توان به سقوط یكدستگاه اتوبوس حامل گردشگران عراقی در خرداد ماه سال گذشته در منطقه سیاه بیشه كندوان به داخل دره اشاره كرد كه این حادثه به علت یكطرفه بودن جاده كرج - چالوس و نبود امكاناتی مانند پایگاه امداد هوایی دست كم 25 كشته و 15 زخمی برجای گذاشت. به اعتقاد مسئولان و كارشناسان ذیربط ، جاده چالوس - كرج با شرایط كنونی كشش لازم برای تردد ایمن تعداد زیادی از خودروها را ندارد بنابراین ضروری است دست اندركاران امر برای تامین امنیت این جاده ضمن اختصاص بودجه مورد نیاز نسبت به ساخت هرچه زودتر آزاد راه تهران - شمال تدابیری بیندیشند.
دولت یازدهم با شناخت درست مساله، اكنون اهتمام جدی برای تكمیل این آزادراه دارد و از سوی معاون اول رئیس جمهوری به عنوان یكی از عالی ترین سطوح در دولت، پیگیر این موضوع است.
فرماندارچالوس برای كاهش معضلات ناشی از جاده حادثه خیز و پرتردد كندوان از مسئولان ذیربط خواستار استقرار یك اداره راه و شهرسازی مستقل در این منطقه شد.
محمد ناصر زندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز یكی از دغدغه های جدی مسئولان بهداشتی و درمانی ، پلیس راهور ، راه وشهرسازی و هلال احمر، وقوع سوانح رانندگی و ترافیك سنگین در بیشتر ایام سال بویژه تعطیلات پایان هفته یا عید نوروز است.
وی با اشاره به وجود حدود 70 پارچه آبادی و شهر مرزن آباد در این مسیر اظهارداشت : با اعمال محدودیت های ترافیكی و یكطرفه شدن این جاده در روزهای پایانی هرهفته براثر وقوع سوانح رانندگی امكان امداد رسانی به مصدومان تحت هیچ شرایطی ممكن نیست.
زندی تصریح كرد :‌ بارها به علت یكطرفه شدن جاده شاهد صفوف طولانی خودروها دراین مسیر بوده ایم و به عنوان نمونه در عید نوروز سال جاری طبق گزارش های رسیده تعداد زیادی از مسافران حدود 10 الی 15 ساعت در پشت ترافیك توقف داشتند.
فرماندار چالوس گفت : با این كه این موضوع بارها به اطلاع مسئولان سطوح كشوری واستانی رسانده شد ولی متاسفانه تابه حال این پی گیری ها نتیجه ای نداشته است.
سرپرست نمایندگی اداره كل حمل و نقل پایانه های غرب مازندران نیز از شناسایی حدود 40 نقطه حادثه خیز در جاده سخت گذر كوهستانی چالوس - كرج خبرداد.
محمدرضا ابراهیمی ارمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، ریزش كوه ، سنگ ریزه ، وجود پیچ های تند ، نبود حفاظ كنار جاده ، چراغ های روشنایی و كم عرض بودن جاده را از جمله نقاط حادثه خیزآن ‌معرفی كرد.
وی با اشاره به استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران از این جاده به علت نزدیكی به شهرهای ساحلی غرب مازندران افزود :‌ ایمن سازی این مسیر ارتباطی ،‌ ایجاد پایگاه امدادهوایی ،‌ افزایش تجهیزات و امكانات راهداری ، پایگاه اورژانس جاده ای و نیز تخصیص اعتبارات لازم برای حفظ و نگهداری در كاهش حادثه رانندگی و درپی آن مرگ و میر افراد بسیار موثر است.
سرپرست نمایندگی اداره كل پایانه های حمل و نقل غرب مازندران با اشاره فعالیت تعداد زیادی از پایانه های مسافربری در شهرهای غرب مازندران و آمد وشد این خودروها از این مسیرارتباطی تا قبل از بهره برداری از آزاد راه تهران - شمال برای ایمن سازی این جاده خواستار اهتمام ویژه مسئولان ذیربط شد.
مدیر راهداری راه و شهرسازی مازندران نیز با اشاره به شرایط دشوار فعالیت راهداران در این استان گفت: مازندران با برخورداری از سه محور اصلی مهم تهران - شمال از جمله كرج - چالوس در تمامی روزهای سال بویژه نیمه نخست سال با استقبال چشمگیر مسافران همراه است و در نتیجه بارسنگینی به سطح جاده های این استان وارد می شود.
عباسعلی نجفی افزود :‌ اگرچه برای توسعه راه های این استان اقداماتی از گذشته تا به حال صورت گرفته است اما این مسیرهای ارتباطی علاوه بر جوابگو نبودن تعداد انبوه مسافر، همچنین از استاندارد و ایمنی لازم نیز بی بهره اند.
وی گفت :‌ امروز در دنیا وظیفه حمل و نقل به بخش های مختلف از جمله جاده ای ، ریلی و‌ هوایی محدود می شود و درصورتی اگر در این استان توجه بیشتری به حوزه حمل و نقل عمومی ،‌ توسعه شبكه های ریلی و پیشگیری از آمد و شد خودروهای تك سرنشین می شد امروز شاهد حجم انبوه بارترافیكی در سطح جاده های مازندران نبودیم. مدیرراهداری راه و شهرسازی مازندران كمبود اعتبار در حوزه راهداری را به عنوان معضل جدی در ارائه خدمات دانست و گفت : براساس استانداردهای جهانی سه تا شش درصد اعتبارات ساخت هر راهی سالیانه باید صرف نیازمندی های در حوزه راهداری شود درحالی كه در این استان این گونه نیست.
نجفی افزود :‌ از طول مسیر حدود 10 هزار و 310 كیلومتر راه در این استان ،‌میزان اعتبارمورد نیاز درحوزه نگهداری این راهها حدود هزار میلیارد ریال است درحالی اعتبار موجود حدود 40 درصد اعتبار مورد نیازبوده كه بسیار ناچیز است به گونه ای شاید پاسخگوی خط كشی راهها نیز نباشد.
در زمان حاضر بنا به آمار رسمی، استان مازندران 36 كیلومتر آزاد راه، 667.40 كیلومتر بزرگراه، 542.20 كیلومتر راه اصلی، بیش از هزار و 201 كیلومتر راه فرعی و هفت هزار و 708 كیلومتر راه روستایی و در مجموع بیش از 10 هزار كیلومتر راه دارد.
به اعتقاد كارشناسان حتی در صورت بهره برداری كامل از آزادراه تهران و شمال ، شهرستانهای غرب استان مازندران به دلیل شهرسازی قدیمی نه تنها جوابگوی تردد تعداد عظیم خودروهای ورودی به این استان نخواهند بود بلكه ترافیك سنگین چندین ساعته این محور شریانی به شهرهای مختلف این منطقه سرایت خواهد كرد و مشكلات ساكنان روستاهای اطراف محور كندوان به شهرهای مختلف استان گسترش پیدا می كند.
به گفته آنان ، برای جلوگیری از بروز مشكلات برای ساكنان شهرستان های غرب مازندران باید هم اكنون نسبت به بستر سازی راه ها و كمربندی های شهرهای این منطقه برنامه ریزی كرد تا در آینده مردم این شهرها نیز همانند ساكنان اطراف جاده چالوس با چالش ترافیك مواجه نشوند.
/1602/7078/1899
۰ نفر