۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۴۸
کد خبر: 82150038
T T
۰ نفر
هند و ژاپن خواستار حل صلح آمیز مناقشه دریای چین جنوبی شدند

دهلی نو-ایرنا- وزرای دفاع هند و ژاپن از همه طرف های درگیری در مناقشه دریای چین جنوبی خواستند كه اختلاف های خود را از طریق مسالمت آمیز و بدون استفاده از تهدید و زور حل كنند.

به گزارش ایرنا، 'ژنزال ناكاتانی' و 'منوهار پاریكار' وزرای دفاع ژاپن و هند در دیداری كه روز جمعه در دهلی نو برگزار شد، بر احترام همه كشورها به قوانین بین المللی تاكید كردند.
وزرای دفاع هند و ژاپن در پایان این دیدار با صدور بیانیه ای اعلام كردند احترام به قوانین بین المللی ضامن برقراری صلح و امنیت جهانی است .
درادامه این بیانیه اضافه شده است ،آزادی كشتیرانی، پروازهای هوایی و تجارت در دریای جنوب چین حق تمامی كشورها است .
وزیر دفاع ژاپن كه برای سفری دو روزه وارد هند شده است امروز در دیدار با 'نارندرا مودی 'نخست وزیر هند دیدار و گفت وگو كرد.
دیوان بین المللی لاهه روز سه شنبه رای خود را در باره شكایت سال 2013 دولت وقت فیلیپین صادر و اعلام كرد مستندات تاریخی كه ثابت كند چین حق استفاده انحصاری از منابع طبیعی این دریا و یا ساخت جزایر در آن را دارد وجود ندارد و ادعاهای چین قابل قبول نیست .
شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در واكنشی غیر منتظره به این رای اعلام كرد كه كشورش نمی تواند رای یك طرف ثالث را در خصوص منازعات دریای جنوبی بپذیرد.
«شی» سه شنبه شب در سخنانی اظهار كرد كه ما حتی پیشنهادها و طرح های دیوان و هر اقدامی از جانب یك طرف سوم را درباره دریای جنوبی قبول نخواهیم كرد.
وزارت امور خارجه چین نیز به دنبال صدور رای دیوان بین المللی لاهه در باره منازعات دریایی این كشور با فیلیپین در دریای جنوبی، با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه این رای را به رسمیت نمی شناسد.
وزارت امور خارجه هند نیز با صدور بیانیه ای با انتقاد از رد رای دیوان بین المللی لاهه درخصوص دریای جنوب چین از سوی پكن، از این كشور خواست كه به حكم دادگاههای بین المللی احترام بگذارد.
وزارت امور خارجه هند در ادامه اعلام كرد این كشور به دقت رای دادگاه حقوق دریاها در خصوص اختلاف ها در دریای جنوب چین را بررسی می كند.
درادامه این بیانیه با حمایت هند از آزادی كشتیرانی ،پرواز و تجارت در دریای جنوب چین اضافه شده است هند براین باور است كه استفاده از زور و اقدام های خشونت آمیز باعث پیچیده تر شدن مسائل و افزایش اختلاف ها می شود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است مسیرهای آبی در دریای جنوب چین برای صلح و ثبات و توسعه منطقه ضروری است .
رسانه های هند نیز در گزارش هایی با انتقاد از موضع دوگانه چین در خصوص مسائل بین المللی نوشتند درحالیكه چین به علت امضا نكردن پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای از سوی هند با عضویت این كشور در گروه تامین كنندگان هسته ای مخالف می كند ولی این كشور خود رای دادگاه بین المللی در خصوص دریای جنوب چین را نمی پذیرد.
*آساق*1600