۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۸:۰۲
کد خبر: 82151724
T T
۰ نفر
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت از خط تولید ریل ملی دیدن كرد

زرین شهر، اصفهان- ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خط تولید ریل ملی ذوب آهن اصفهان دیدن كرد و آخرین اقدامات انجام شده برای تكمیل این طرح را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایرنا، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی، وزارت صنعت، معدن و تجارت عصر شنبه ضمن بازدید از كارگاه نورد 650 و خط تولید ریل ملی با مسئولان شركت ذوب آهن اصفهان دیدار و گفتگو كرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت در جریان این دیدار، تولید ریل ملی در ذوب آهن و نقش آن در توسعه صنعت ریلی كشور را با اهمیت دانست و گفت: با راه اندازی خط تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان و تولید این محصول، كشور مان از واردات ریل بی نیاز می شود.
سرقینی با اشاره به اینكه ظرفیت خط تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، چهاربرابر میزان مصرف داخلی پیش بینی شده است، افزود: با راه اندازی این خط تولید، ایران به یكی از صادركنندگان ریل تبدیل خواهد شد.
وی تاكید كرد: تولید ریل ملی و ایجاد زمینه اشتغال ، بی نیازی از واردات و همچنین صادرات آن خبر مهمی برای ذوب آهن و اقتصاد كشور خواهد بود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه یاد آور شد: با شروع تولید ریل در ذوب آهن و با توجه به تعهداتی كه راه آهن سراسری كشور داده است، محصول تولیدی ذوب آهن توسط راه آهن خریداری و مابقی آن به خارج از كشور صادر خواهد شد.
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از زحمات تمامی مدیران وكاركنان ذوب آهن كه برای تكمیل عملیات خط تولید ریل ملی تلاش می كنند، قدردانی كرد.
مهندس یزدی زاده معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان نیز گزارشی از روند فعالیت های انجام شده برای افزایش تولید محصولات شركت ذوب آهن ، كاهش قیمت تمام شده محصولات و همچنین آخرین مراحل پیشرفت پروژه ریل ملی و تولید تیر آهن بال پهن ارائه كرد.
در این بازدید رسول زرگر پور استاندار، اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان اصفهان، سید محسن سجاد فرماندار شهرستان لنجان و جمعی از معاونان و مدیران شركت ذوب آهن حضور داشتند.
پیش از این ، در روز 12تیر ، مدیر ناحیه فولاد شركت ذوب آهن اصفهان از راه اندازی خط تولید ریل ملی این شركت تا چند هفته آینده خبر داده بود.
براساس اعلام حمیدرضا نور محمدی مدیر ناحیه فولاد شركت ذوب آهن اصفهان، پروژه تولید ریل ملی در ذوب آهن با اتمام مرحله آزمایش سرد در آستانه راه اندازی قرار دارد.
وی توضیح داد: برای تست هماهنگی ابتدا مرحله آزمایش سرد در آن انجام می شود و در صورتی كه پاسخ این مرحله، مثبت و مطلوب باشد ، تست گرم و تولید محصول نهایی آغاز می شود.
وی افزود: هم اكنون 99 درصد از تست سرد طرح ریل در ذوب آهن اصفهان انجام گرفته است كه پس از آن تست گرم و تولید محصول نهایی انجام می شود.
وی خاطرنشان كرد: شركت ' تام ایران خودرو ' در پروژه ریل با ذوب آهن اصفهان همكاری داشت اما به دلیل حجم ریالی و سقف قرار داد، همكاری با شركت یاد شده در آخرین مراحل كار قطع شد كه البته این موضوع كوچكترین وقفه ای در روند پروژه ایجاد نكرد.
نورمحمدی افزود: اكنون بخش مهندسی ناحیه فولاد، بهره بردار و مدیر پروژه اجرایی در داخل شركت و همچنین كارشناسان شركت ' كوتنر' آلمان، مراحل اجرایی پروژه ریل را در درست اقدام دارند.
ریل، فولاد نوردشده‌ای است كه بشكل معین و بصورت دو رشته موازی روی ریل‌بند نصب می‌شود و هدف از ساخت و نصب ریل، گذر واگن از روی آنهاست.
ریل، قطعه ای استاندارد است و مطابق مقیاس های تعریف شده آماده می شود و دانش فنی آن نیز تا حدودی در داخل كشور وجود دارد.
تولید ریل در سال 70 نخستین بار در ایران و در ذوب آهن اصفهان با تولید ریل U33 ویژه خطوط فرعی و سرعت های پایین كلید خورد.
در آن زمان تلاش بسیاری صورت گرفت كه دستگاه های مرتبط از این طرح حمایت كنند تا ذوب آهن بتواند ریل UIC 60 ویژه سرعت های بالا را نیز تولید كند كه بدلایل مختلف تولید ریل با وقفه مواجه شد.
اما ریل U33 تولیدی شركت در آن سال ها در ایستگاه های مواد اولیه درون مجموعه و ایستگاه زرین شهر شهرستان لنجان نصب شد.
با راه اندازی خط تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان ، نام ایران در زمُره هفدهمین كشور تولید كننده ریل در جهان قرار خواهد گرفت.
پ/7139/ 1339/ 2093