۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82156577
T T
۰ نفر
حضور 24گروه در جشنواره موسیقی بومی ' لیلم' در مازندران

ایرنا - ساری - مدیر اجرایی نخستین جشنواره موسیقی بومی مازندران ازحضور 24گروه موسیقی درجشنواره موسیقی 'لیلم' در ساری خبر داد.

این جشنواره از روز گذشته كار خود را در بخش مسابقه و جنبی در هلال احمر ساری آغاز كرد و آئین اختتامیه رویداد مذكور در روز جمعه با معرفی هنرمندان برتر در همین مكان برگزار خواهد شد.
محمد غلامی روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا هدف از برگزاری این جشنواره را ارتقاء جایگاه موسیقی بومی و معرفی هنرمندان این عرصه دانست و گفت: از 24 گروه شركت كننده 12گروه به بخش مسابقه راه می یابند.
مدیر عامل شركت نسیم مهر آوا بخش مسابقه را شامل دو قسمت گروهی و انفرادی اعلام و خاطر نشان كرد: 88هنرمند بصورت انفرادی در هشت رشته دوتار، دسركوتن (نقاره)، للـه‌وا (_نی محلی)، قرنه، كمانچه، سرنا، لگن و آواز محلی به رقابت خواهند پرداخت.
او اضافه كرد: در بخش جنبی نیز گروه های آیینی، وفایی و دیلمان به ترتیب از آذربایجان شرقی، كردستان و گیلان در جشنواره حضور خواهند یافت.
وی به برگزاری بخش هایی از این جشنواره در شهر چالوس و اجرای برنامه های هنرمندان این رویداد در رادیو دریا نیز اشاره كرد.
موسیقی مازندران با توجه به پیشینه تاریخی قوم ساكن در منطقه، وسعت جغرافیایی و طبیعت زیبا و متنوع از گستره و واریته های مختلفی برخوردار است.
موسیقی محلی اگر چه شخصیت، هویت خاص و حال و هوای ویژه منطقه ای را دارد اما هسته آن در بستر موسیقی ملی است و از این رو برغم تفاوت ها، وجوه مشابه زیادی با موسیقی ملی دارد.
موسیقی مازندران نیز با توجه به این قاعده كلی مانند موسیقی های محلی دیگر مناطق كشور به عنوان زیر شاخه ای از موسیقی ایرانی با یك رابطه تاثیر و تاثر برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و باورهای ایرانی بوده و در عین حال دارای ظرایف و ویژگی های منطقه ای است.
دراشعار وملودی های مازندران خصیصه های اقلیمی وطبیعی منطقه به وضوح دیده می شود وعناصر زنده وملموس طبیعت ناهمواری ها، كوه، جنگل، دریا، كار دامپروری و كشاورزی در هنرهای مختلف منطقه نمود دارد.
استان مازندران در زمینه موسیقی محلی از موسیقیدانان برجسته ای برخوردار بوده كه همواره در جشنواره های بین المللی حائز مقام برتر شدند.
تعداد قابل توجه ای ازموسیقیدانان و اسطوره های این هنر در موسیقی ملی كشور نیز مازندرانی هستند كه از آن جمله می توان به استادان حبیب الله بدیعی، فرهنگ شریف، لطف الله مجد، نادر مجد و... اشاره كرد.
7330/1899