۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82156974
T T
۰ نفر

جشنواره قوتو در كرمان برگزار مي شود

۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82156974
جشنواره قوتو در كرمان برگزار مي شود

كرمان - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان از برگزاري جشنواره قوتو و شيرين هاي پنجگانه اين استان در شهريورماه خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان محمود وفايي افزود: اين جشنواره هفته اول شهريور در محل يخدان مويدي برگزار مي شود.
وي بيان كرد: هدف از برگزاري اين جشنواره معرفي و عرضه شيريني هاي محلي مي باشد كه ثبت ملي يا پرونده هاي آنها براي ثبت ملي به سازمان ميراث فرهنگي كشور ارسال شده است.
وي با بيان اينكه در اين جشنواره غرفه هاي مختلفي از جمله توليد و عرضه شيريني هايي چون كماچ سهن، كلمپه، سوهان، مسقطي و همچنين فالوده كرماني راه اندازي مي شود اظهار كرد: خوراكي ها و سوغاتي هاي كرمان يكي از جاذبه هاي گردشگري و پتانسيل هاي فرهنگي اين استان محسوب مي شوند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان گفت: استان كرمان علاوه بر داشتن مناطق ديدني و گردشگري داراي سوغات و شيريني هاي خاص و منحصر بفرد است كه هر گردشگري مي تواند اين شيريني هاي را ره آورد سفر خود سازد.
وي با اشاره به اينكه غذاهاي محلي، مواد خوراكي و شيريني ها بخشي از فرهنگ و آداب و رسوم مردم را به نمايش مي گذارند تصريح كرد: بايد در راستاي معرفي و ترويج اين فرهنگ بومي بين مردم تلاش شود تا به فراموشي سپرده نشوند.
وفايي گفت: كلمپه و كماچ سهن از استان كرمان به ثبت ملي رسيده است.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون ۴۳ اثر از آداب و رسوم استان كرمان در فهرست ملي ميراث ناملموس (معنوي) ثبت شده است افزود: پرونده پنج اثر ديگر از آداب و رسوم و مراسم خاص استان تكميل و براي ثبت در فهرست ملي به سازمان ميراث فرهنگي كشور ارسال مي شود.
وي اظهار كرد: همچنين قوتو، سوهان زرند، اسپار شهربابك، فن ساخت تنور گلي و خانه هاي كپري در جنوب استان از پرونده هاي آماده ارسال به تهران است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان گفت: هم اينك پرونده فالوده كرماني در حال تكميل است و بزودي براي ثبت در فهرست آثار ملي به سازمان ميراث فرهنگي كشور ارسال خواهد شد.
قاووت در لهجه كرماني به آن قُووِتو گفته مي شود و اين پودر خوراكي كه در واقع آن را نوعي شيريني به حساب مي‌آورند در انواع مختلفي توليد مي‌شود و طعم‌هاي متفاوتي نيز دارد و معمولا در مراسم هاي خاصي نظير نوروز براي پذيرايي استفاده مي شود.
گياهان دارويي متعددي در توليد قوتو بكار مي‌روند كه مي‌توان به تخم گشنيز، كنجد، خشخاش، بذر كتان، سياه دانه، آفتابگردان، شاهدانه، هل باد، فلفل سياه، دارچين، روناس، تخم كاهو، جو، رازيانه، موردانه، قهوه تاج، زيره سياه كوه، باديان، بادام، پسته و مرزنجوش اشاره كرد.
قاووت كرمان به عنوان يك معجون اسرارآميز و خوشمزه به كشورهاي اروپايي نيز صادر مي‌شود و بيشتر آن را به عنوان يك تقويت كننده و داروي گياهي استفاده مي‌كنند چراكه سرشار از انواع مختلف ويتامين‌ها، اسيدهاي چرب ضروري و امگا سه بوده و همچنين كاهش دهنده فشار و كلسترول خون، آرام بخش و تسكين دهنده اعصاب، ضد افسردگي، تقويت كننده معده و روده و دفع كننده سنگ كليه و مثانه است.
7437/3028