۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82158083
T T
۰ نفر
اجلاس روسای دانشگاه های سطح یك كشور در تبریز آغاز شد

تبریز - ایرنا - نهمین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یك كشور روز پنجشنبه به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز شد.

روسای 9 دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان، شهید بهشتی تهران، صنعتی شریف و امیركبیر تهران، فردوسی مشهد، علامه طباطبائی تهران و همچنین دانشگاه های شیراز و تبریز در این احلاس حضور دارند كه طی دو نشست صبح و عصر پیرامون مسایل و مشكلات موجود و ارایه راهكار برای حل آنها بحث و تبادل نظر می كنند.
رئیس دانشگاه تبریز در مراسم گشایش این اجلاس طی سخنانی گفت: دانشگاه تبریز از بدو تاسیس در سال 1326 به عنوان دومین دانشگاه بزرگ كشور همواره در عرصه های علمی، سیاسی و فرهنگی درخشیده است كه این درخشش در جریان مبارزات انقلابی مردم ایران بیش از پیش تجلی یافت و به واقع این مركز علمی یكی از مراكز اصلی خیزش مردمی علیه رژیم ستم شاهی بود.
محمدرضا پورمحمدی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز دانشگاه تبریز همواره پشتیبان جبهه های جنگ بود و در برخی از واحدها اقدام به تولید صنایع دفاعی می كرد كه به همین دلیل مورد تهاجم دشمن بعثی قرار گرفت و با شهادت 22 نفر از دانشجویان و اساتید به عنوان مشهد الشهدای دانشگاه های ایران مشهور شد.
وی، جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه تبریز را خوب توصیف كرد و افزود: در حال حاضر در این مركز علمی 65 رشته و گرایش با 747 عضو هیات علمی تدریس می شود كه دارای 10 موسسه پژوهشی، 58 شركت دانش بنیان و پنج قطب علمی است.
پورمحمدی یادآوری كرد: هم اكنون در دانشگاه تبریز 21 هزار و 976 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در 21 دانشكده مشغول تحصیل هستند.
به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه تهران نیز در این نشست با بیان اینكه هدف اصلی از برگزاری اجلاس دانشگاه های سطح یك، انتقال تجارب و تشریك مساعی برای رفع مشكلات موجود است، گفت: این اجلاس به هیچ عنوان درصدد تصمیم گیری نیست بلكه بیشتر به دنبال همفكری برای حل و فصل مشكلات پیش روی جوامع دانشگاهی است تا به عنوان پشتوانه فكری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمل كند.
محمود نیلی احمدآبادی با اشاره به اینكه توسعه علمی كشور طی سال های اخیر به خوبی صورت پذیرفته است، از اینكه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی ایران در زمینه حضور بین المللی هنوز با ضعف مواجه هستند، ابراز تاسف كرد و افزود: به همین دلیل در رتبه بندی جهانی با وجود اینكه تعدادی از دانشگاه های ایران مدارج خوب و جایگاه قوی تری دارند، اما رتبه های مناسبی را در اختیار ندارند.
وی، تقاضا برای حضور قوی تر و مطلوب تر دانشگاه ها در حل مشكلات كشور را مهمترین مطالبه جامعه دانشگاهی از دولت و دستگاه های اجرایی عنوان و اظهار كرد: دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه های سطح یك كشور در واقع سرمایه های بسیار گرانبهای ایران هستند كه باید از این ثروت عمومی به بهترین شكل ممكن استفاده شود چون بی توجهی به این ظرفیت عظیم مجموعه كشور را دچار مشكل می كند.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: در این زمینه علاقمندیم دولت همپای دانشگاه ها و همگام با مراكز تحقیقاتی در جهت رفع مشكلات كشور حركت كند.
وی، از برخی موازی كاری ها در زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی انتقاد كرد و گفت: متاسفانه هم اكنون شاهدیم كه تعدادی از دستگاه های اجرایی به فكر ایجاد مراكز تحقیقاتی هستند، در حالی كه این موضوع به بهترین شكل ممكن و با امكانات بسیار عالی در دانشگاه ها می تواند مسیر طبیعی خود را طی كند.
3038/6183
۰ نفر