۲ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۴۵
کد خبر: 82159634
T T
۰ نفر

قاچاق كالا؛تهديدي براي اقتصاد كشور

۲ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۴۵
کد خبر: 82159634
قاچاق كالا؛تهديدي براي اقتصاد كشور

شهركرد- ايرنا- قاچاق كالا،تهديدي جدي براي اقتصاد كشور است كه از يك سو درآمدهاي گمركي و مالياتي دولت را كاهش مي دهد و از طرفي سبب خروج بي حاصل ارز، فرار گسترده سرمايه، افزايش بيكاري،كاهش توليدات صنعتي داخلي مي شود.

بازار دست فروش ها،عصر پنجشنبه شلوغ تر از هفته هاي گذشته است،يكي در ميان جمعيت داد مي زند'كفش ارزان ، بدو بدو حراج، نصف قيمت بازار '.
مسعود دست و زن و بچه هاش را گرفته است و براي خريد يك هندوانه كوچك تمام پنجشنبه بازار را مي چرخد و به حراجي كفش كه مي رسد شروع مي كند زير لب به غرولند كردن ،كه اين فرياد انگار دورن مسعود را فرو ريخته است.
مسعود هجده سالي كارگر كارخانه توليد كفش بود و اين روزهاي آخر به يك سر كارگر خوش برخورد با كلي تجربه تبديل شده بود كه هر سه شيفت كارخانه به او احترام مي گذاشتند.
وي مي گويد:خدا لعنت كند آنهايي را كه كفش هاي قاچاق را وارد بازار و نان 200 نفر را آجر كردند و كارخانه اي با قدمت 20 ساله را به تعطيلي كشاندند.
به گزارش ايرنا، محورهاي مواصلاتي استان چهارمحال وبختياري با واقع شدن در جنوب غرب كشور و محور اتصال جنوب به مركز كشور و با توجه به اينكه به مرزهاي آبي، بنادر كشور و مناطق آزاد دسترسي ندارد، اما در چند سال اخير شاهد افزايش كشفيات مواد مخدر در اين محورهاي مواصلاتي هستيم.
هم اكنون جاده هاي چهارمحال و بختياري به دليل اتصال استان هاي جنوبي و همچنين بنادر كشور به استان هاي مركزي ، از سوي قاچاقچيان كالا و مواد مخدر مورد سوء استفاده قرار مي گيرد.
در استان سه هزار و 700 كيلومتر راه آسفالته در قالب بزرگراه، راه هاي اصلي، فرعي و روستايي وجود دارد كه توسعه راه هاي اصلي، اين استان را به محور ترانزيتي استان هاي جنوبي به مركز كشور تبديل كرده و همين امر ازدلايل افزايش كشفيات قاچاق كالا و مواد مخدر و همچنين تردد از محورهاي مواصلاتي است.
به گفته جمعي از مسئولان و دست اندركاران چهارمحال و بختياري، اين استان به عنوان يك استان ترانزيت كالاي قاچاق و مواد مخدر است، نه يك استان بارانداز، از اين رو مقابله با اين امر همكاري و هم افزايي بين دستگاه هاي اجراي و همچنين دستگاه هاي انتظامي و نظارتي را مي طلبد.
به عقيده مسئولان استان، افزايش كالاهاي قاچاق در كشور،اقتصاد زيرزميني يا اقتصاد سياه را به وجود مي آورد و توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور را مختل مي كند.
***
فرمانده انتظامي چهارمحال وبختياري، با اشاره به نام گذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل گفت:نيروي انتظامي يكي از سازمان هاي تاثيرگذار در جامعه در حوزه مقابله با قاچاق كالا است كه در دو حوزه حمايت و ايجاد امنيت براي سرمايه گذاران و همچنين مقابله با ورود كالاي قاچاق فعاليت مي كند.
سردار غلامعباس غلامزاده در اين رابطه در گفت وگو با گزارشگر ايرنا افزود: قاچاق كالا علاوه بر ضربه زدن به بازار كار و رونق اقتصادي كشور، ركود دركارخانجات داخلي و توليد داخلي، باعث خروج سرمايه هاي زيادي از كشور مي شود.
وي گفت:ماموران نيروي انتظامي استان امسال بيش از87 ميليارد ريال كالاي قاچاق كشف و ضبط كردند، كه اين ميزان نسبت به سال قبل 15درصد افزايش داشته است.
وي اظهار كرد:در راستاي مقابله با كالاي قاچاق در اين مدت 80 دستگاه خودروي حمل كالاي قاچاق توقيف و 34پرونده قاچاق تشكيل شد.
سردارغلامزاده افزود: استقرار ايستگاه هاي ايست و بازرسي در برخي محورهاي مواصلاتي و همچنين ناامن كردن جاده هاي استان به منظور جلوگيري از قاچاق كالا وافزايش همكاري و همراهي مردم از مهم ترين برنامه و سياست هاي مبارزه با قاچاق كالا دراستان است.
فرمانده انتظامي چهارمحال وبختياري از اجراي عوامل بازدارنده كالاي قاچاق و برخورد به موقع با قاچاقچيان خبر داد وگفت: افزايش هزينه كالاي قاچاق نقش تعيين كننده در كاهش قاچاق كالا خواهد داشت.
وي،به كمبود امكانات و تجهيزات به عنوان يكي از مشكلات مبارزه با قاچاق كالا اشاره كرد و گفت: بسيج امكانات و بهره گيري از ظرفيت مردمي مي تواند در كاهش اين پديده موثر باشد.
***
مديركل تعزيرات حكومتي چهارمحال وبختياري نيز با اشاره به افزايش كشفيات كالاهاي قاچاق دراستان گفت: كاهش توليدات در كشور و مصرف زدگي و وابستگي به كالاهاي خارجي از مهم ترين مشكلات حوزه قاچاق كالا در كشور است.
ولي دهباني نژاد افزود: تخريب زيرساختهاي اقتصادي، تاثير منفي از حيثيت تهاجم فرهنگي از ديگر مشكلات حوزه قاچاق كالا است.
وي با بيان اينكه بيشترين كالاهاي قاچاق كشف شده در كشور و استان پوشاك و پتو است، اظهار داشت:تعطيل شدن واحدهاي توليدي پوشاك و نساجي ها در كشور و افزايش بيكاري و همچنين خروج سرمايه از كشور از ديگر مشكلات و پيامدهاي كالاي قاچاق است.
دهباني نژاد، تعداد پرونده هاي تخلف تعزيراتي كه سال گذشته در استان تشكيل شده را هفت هزار و101مورد عنوان كرد و گفت: 40 پرونده از قبل پرونده ها در شعب تعزيرات حكومتي استان بود و تا به حال هفت هزار و 102پرونده مختومه شده است.
به گفته وي، از اين تعداد پرونده 165پرونده به ارزش 16ميليارد و 116ميليون ريال در حوزه قاچاق كالا بوده است.
وي اظهاركرد: امسال نيز195پرونده قاچاق در استان به ارزش 22ميليارد و648ميليون ريال تشكيل شده كه از اين تعداد 182پرونده منتهي به صدور راي شده است.
دهبان نژاد افزود: هم اكنون دو شعبه ويژه رسيدگي به پرونده هاي قاچاق در شهركرد و يك شعبه در بروجن فعال است.
وي گفت: پوشاك، لوازم آرايشي و بهداشتي، لوازم خانگي از بيشترين كالاهاي قاچاق كشف شده در استان است.
معاون اداره كل تعزيرات حكومتي چهارمحال وبختياري نيز گفت: اين استان به عنوان استان ترانزيت كالاي قاچاق از استان هاي جنوبي به استان هاي مركزي از جمله اصفهان و تهران است.
براتعلي صالحي با بيان اينكه چهارمحال وبختياري، استان قاچاق خيز نيست، اظهار كرد: قاچاق چوب و زغال ازاستان چهارمحال وبختياري بسيار زياد است.
وي افزود: هم اكنون بحث برخورد با قاچاقچيان نياز به همكاري و همدلي مسئولان نظامي و انتظامي و همچنين همكاري مردم براي دسترسي و اشرافيت اطلاعاتي در زمينه قاچاقچيان دارد.
صالحي گفت:نداشتن كد رهگيري و شناسايي كالاها از مهمترين مشكلات در حوزه مبارزه با كالاي قاچاق است كه تاكنون در اين زمينه اقداماتي از سوي مسئولان انجام نشده است.
وي افزود: به منظور برخورد با قاچاقچيان نيز در قانون جديد سال 92با رويكرد برخورد شديد با قاچاقچي انجام گرفته و قانون از قوت خاص برخوردار بوده كه علاوه بر ضبط كالا، جريمه نقدي را به دنبال داشته است.
***
مديركل امور مالياتي چهارمحال وبختياري نيز گفت: قاچاق كالا يكي تهديداتي است كه به صورت مستقيم به اقتصاد كشور ضربه وارد
مي كند.
بهادر بهمني، با بيان اينكه مقابله با قاچاق كالا به سلامت اقتصادي جامعه كمك مي كند افزود:ورود كالاهاي قاچاق از مصاديق فرار مالياتي در كشور است.
وي،يكي از راه هاي جلوگيري از فساد در اقتصاد را كنترل واردات و جلوگيري از قاچاق كالا عنوان كرد و گفت: بين 85 تا90 درصد درآمدهاي استاني از ماليات تامين مي شود.
بهمني، نظارت بيشتر بر ورودي كالاهاي قاچاق از جمله گمركات را يكي از راه هاي مقابله با ورود كالاهاي قاچاق در مبادي ورودي عنوان كرد.
***
مديركل گمرك چهارمحال وبختياري نيز گفت: بيشترين كالاهاي قاچاق در سال گذشته در زمينه پوشاك، پتو و اسباب بازي، مواد خوراكي و آشاميدني بود و امسال نيز كالاها قاچاق كشف شده شامل پوشاك، پتو، برنج، بادام زميني است.
اسماعيل اله دادي افزود: سال گذشته 249فقره پرونده قاچاق به ارزش 70 ميليارد ريال و سه ماهه اول امسال 75 پرونده قاچاق به ارزش 30 ميليارد ريال در گمرك استان ثبت شده است.
وي از افزايش تعداد پرونده هاي قاچاق در سال جاري خبر داد و گفت: درسال گذشته كالاهاي قاچاق كشف شده دراستان از نظر وزني 62تن بوده است.
وي اظهار داشت: بالا رفتن تعرفه هاي كالا ازسوي وزارت صنعت ‌،معدن و تجارت يكي از دلايل افزايش ورود كالاهاي قاچاق در كشور است.
اله دادي، تغيير مسير ورود كالاي قاچاق به دليل امن بودن مسيرهاي ارتباطي استان را يكي از دلايل افزايش كشفيات قاچاق عنوان كرد وگفت: كم بودن ايستگاه ايست و بازرسي و كم شدن كنترل مسيرهاي ترانزيت وهمچنين توسعه راه ها از مهمترين دلايل حمل كالاي قاچاق و افزايش كشفيات دراستان است.
مديركل گمرك استان با اشاره به اينكه يك كشور در حال گذار هستيم، اظهار داشت: بيشترين ميزان كالاهاي قاچاق در استان و كشور، كالاي مصرفي است كه بايد براي كاهش قاچاق كالا ازتوليدات داخلي حمايت كرد.
وي در خصوص افزايش گمركات در مرزها افزود: گمرك در مرزها براساس آمايش سرزمين فعال شده و بسياري از مرزهاي كشور از مناطق آزاد هستند كه از سوي نيروهاي نظامي و انتظامي مورد بازرسي قرار مي گيرند.
اله دادي افزود:با اجراي سامانه هاي گمركي از جمله پنجره واحد تجارت فرامرزي و سامانه جامع امور گمرك ، زمينه كاهش ورود كالاي قاچاق در كشور بيش از گذشته مي شود.
وي گفت:يكي از دلايل گرايش براي ورود كالاهاي قاچاق، نبود صنايع و بالا بودن نرخ بيكاري در استان ها است كه مي توان با سرمايه گذاري در بخش صنعت و ايجاد اشتغال، با ورود كالاهاي قاچاق مقابله كرد.
***
امام جمعه شهركرد نيز گفت: مقابله شديد با قاچاق كالا يكي از راهكارهاي حمايت از مصرف كالاي ساخت داخل است و بايد با جديت از ورود كالاهاي قاچاق جلوگيري كرد.
حجت الاسلام محمدعلي نكونام افزود:با كاهش مصرف كالاهاي خارجي و فرهنگ سازي در زمينه استفاده از كالاهاي ايراني و همچنين حمايت از بخش توليد به منظور كم كردن قيمت ها مي توان در مقابله باقاچاق كالا فعاليت كرد.
****
استاندار چهارمحال وبختياري نيز با اشاره به توسعه راه ها و جاده هاي استان گفت:مسيرها و محورهاي مواصلاتي استان به مسيرهاي ترانزيت قاچاق كالا و مواد مخدر تبديل شده است.
قاسم سليماني دشتكي افزود: با توجه به توسعه راه هاي ترانزيتي و افزايش ترانزيت قاچاق كالا و مواد مخدر، راه اندازي ايستگاه ايست و بازرسي در گلوگاه هاي استان بسيار مهم است.
وي گفت: هم اكنون جاده شهركرد، بروجن ، لردگان به عنوان يكي از مسيرهاي پرتردد و با بيشترين آمار كشفيات مواد مخدر و قاچاق كالاست كه با راه اندازي پاسگاه و ايستگاه ايست و بازرسي در نقاط حساس از جمله پل قرح ، پاسگاه گوشكي ، سه راهي لبد بازفت به گردنه تاراز بسيار حياتي است.
اكنون عزم دولت يازدهم براي مبارزه جدي با قاچاق كالا نشان مي دهد كه يكي از مهمترين راهكارهاي حمايت از توليدات داخلي و جلوگيري از تعطيلي واحدهاي صنعتي داخل ،مبارزه با قاچاق كالا است.
گزارش از سميه پناهنده شهركي
7360/2097/1138