۲ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۲
کد خبر: 82159689
T T
۰ نفر
مراسم نكوداشت سردار مریم بختیاری ازپیشتازان مشروطیت،در اصفهان برگزار شد

اصفهان-ایرنا- مراسم نكوداشت سردار مریم بختیاری بانوی مبارز و استبداد ستیز تاریخ ایران و از پیشتازان جنبش مشروطه، در اصفهان برگزار شد.

گزارش ایرنا، این مراسم عصر جمعه در تالار 'صلح و دوستی' هلال احمر اصفهان با حضور مسئولان استانی، شهری و جمع كثیری از بختیاری های مقیم اصفهان برگزار و همچنین از كتابی با نام 'سردار مریم بختیاری، سردار آزادگی' كه حاصل سیزده سال پژوهش پریچهر سلطانی زراسوند در باب زندگی این بانوی مبارز بود، رونمایی شد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفتگو با ایرنا گفت: یكی از خط مشی ها و برنامه های مهم دولت تدبیر و امید، ایجاد زمینه و ظرفیت برای رشد، شكوفایی و پویایی فرهنگ های قومی اقوام مختلف ایران زمین، به عنوان بخشی از فرهنگ ملی كشور است.
فریدون الهیاری افزود: این برنامه ها زمینه بازشناسی فرهنگی را فراهم آورده و خدمتی در جهت اعتلای فرهنگ ملی، انسجام و اتحاد ملی است .
وی تاكید كرد: بختیاری ها به عنوان یكی از اقوام ایرانی با سابقه و پیشینه تاریخی طولانی، خدمات برجسته ای در طول تاریخ ایران داشته اند.
الهیاری اظهار كرد: نكات مهم در كارنامه قوم بختیاری حفظ اصالت فرهنگی آنها مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی و حركت همیشگیِ قومی در جهت اهداف و آرمان های ملی كشور است.
وی افزود: همچنین اعتقاد به اسلام و اهل البیت به عنوان سنگ بنای این كارنامه درخشان، زمینه ای را فراهم آورده تا دركنار دیگر اقوام به وحدت و انسجام دست یابند.
الهیاری عنوان كرد: سردار مریم بختیاری از شخصیت های تاریخی بختیاری است كه به عنوان یك زن تحصیل كرده مبارز با استبداد، از نظر اندیشه های اجتماعی بسیار برجسته است.
دبیر علمی این همایش نیز در گفتگو با ایرنا اظهار كرد: بی بی مریم بختیاری نماد همبستگی بین اقوام بویژه قوم بختیاری و جامعه اصفهان بود.
یحیی حسن پور بختیاری اضافه كرد: خانه و محل زندگی این بانو همیشه پناه گاهی برای مبارزان با حكومت استبدادی وقت همچون وحید دستجردی، علی اكبر دهخدا، محمد مصدق، فرخی یزدی و غیره بود.
وی به نقل از محمدابراهیم باستانی پاریزی در وصف این بانو بختیاری، گفت: در همین كوهستان زنی می زیسته كه برابر صد مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ما دخیل بوده، مقصودم بی بی مریم بختیاری است كه وقتی در جنگ بین الملل اول، ایرانیان وطن خواه از اولتیماتوم روس و بعداً از هجوم انگلیسی ها ناچار به مهاجرت شدند و آوارۀ كوهستان بختیاری، این زن نامدار، همه آنها را ماه ها پناه داد وسائل رفتن آنها را به غرب و كرمانشاه و بالاخره عثمانی فراهم ساخت.
حسن پور بختیاری به شعر بی نظیر وحید دستجردی درباره بی بی مریم اشاره كرد و افزود: یكی از استنادات تاریخی در باره حمایت این بانو از مبارزان زمان خود و همبستگی اش با جامعه اصفهان به شمار می آید.
بی بی مریم بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی، خواهر علیقلی خان سردار اسعد و همسر علی قلی خان بختیاری، و مادر علیمردان خان بختیاری، محمد علی خان و مصطفی قلی خان (فرزند فتح الله خان) بود. او از زنان تحصیل كرده و روشنفكر عصر خود بود و به طرفداری از حقوق زنان و آزادیخواهانِ جنبشِ مشروطه برخاست.
وی به دلیل زندگی ایلیاتی در فنون تیراندازی و سواركاری ماهر بود و با سوارانی كه در اختیار داشت و در مواقع ضروری به یاری مشروطه خواهان می‌ رفت.
بی بی مریم، یكی از مشوقان اصلی سردار اسعد بختیاری برای فتح تهران و همواره، به عنوان یكی از شخصیت ‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده‌ است.
بی بی مریم بختیاری، قبل از فتح تهران سال (1288 ) مخفیانه با عده‌ای سوار وارد تهران شده و در خانه پدری حسین ثقفی منزل كرد. به مجرد حمله سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را (كه مشرف به میدان بهارستان بود) سنگربندی نمود و با عده‌ای سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق ‌ها وارد جنگ شد.
او شخصاً تفنگ به دست گرفت و با قزاق ها جنگید. نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در ایل افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت، بطوری كه به لقب سرداری مفتخر شد.
سردار مریم بختیاری، در سال 1316هـجری شمسی، سه سال پس از اعدام علیمردان خان بختیاری ، در اصفهان در گذشت و در تكیه بختیاری های تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.
جنبش یا انقلاب مشروطیت مجموعه كوشش‌ها و رویدادهایی است كه در دوره مظفرالدین شاه قاجار و سپس در دوره محمدعلی شاه قاجار برای تبدیل حكومت استبدادی به حكومت مشروطه رخ داد و به تشكیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی كشور ایران انجامید.
گ/7153 / 1339