۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82162799
T T
۰ نفر
نقاط زیادی از خلیج فارس نیاز به كارهای تحقیقاتی دارد

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: نقاط بسیار زیادی در خلیج فارس وجود دارد كه هنوز كار علمی و تحقیقاتی روی آن انجام نشدهاز این رو كشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ظرفیتی جدید در ناوگان تحقیقاتی دریایی است و می تواند برای كمك به این امر در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، ناصر حاجی زاده ذاكر رییس پژوهشگاه در دیدار با علی اكبر شیخی رئیس دانشگاه هرمزگان افزود: انجام كارهای پژوهشی و تحقیقاتی دریایی جزو اولویت های این پژوهشگاه است.
وی گزارشی از فعالیت های علمی، آزمایشگاهی و میدانی انجام شده و در حال انجام را ارایه كرد و ضمن اشاره به برخورداری پژوهشگاه از نیروهای متخصص و ابزارهای اندازه گیری آزمایشگاهی و میدانی پیشرفته، آمادگی پژوهشگاه را در همكاری مشترك در زمینه های علمی، پژوهشی و میدانی اعلام كرد.
حاجی زاده ذاكر همچنین توسعه آینده پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، توسعه مراكز در كنار دریا و جذب هیات علمی را مورد تاكید قرار داد و در خصوص زمین مركز در بندرعباس گفت: پژوهشگاه ساخت و راه اندازی مركز مجهزی را در دستور كار و اولویت قرار داده است.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به گستردگی سواحل در خلیج فارس و دریای عمان گفت: كارهای پژوهشی و میدانی زیادی در پیش داریم كه امیدواریم با همكاری مشترك با دانشگاه هرمزگان بتوانیم دستاوردهای مفیدی برای كشور به ارمغان آوریم.
همچنین علی اكبر شیخی رئیس دانشگاه هرمزگان به معرفی دستاوردهای علمی و آموزشی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه هرمزگان در زمینه دریا دارای نیروی جوان و توانمند است و در این زمینه فعالیت های متعدد و متنوعی انجام داده است و یا در حال انجام دارد.
وی با اشاره به این كه دانشگاه هم اكنون دارای دانشجویان ارشد و دكتری در گرایش های مختلف در حوزه دریا است، اظهار داشت: حدود نیمی از مقالاتISI دانشگاه هرمزگان در حوزه علوم زیستی دریا تهیه می شود.
شیخی تصریح كرد: دانشگاه هرمزگان دارای تخصص و توانایی های مهم و كلیدی جمع آوری و شناسایی تمامی موجودات دریایی از گیاهان تا جانوران است كه لازمه و شرط اصلی برای هر تحقیق در حوزه علوم دریا است.
وی در ادامه معرفی دانشگاه، از پژوهشكده تخصصی دریایی جنگل های حرا و سایت تحقیقات دریایی دانشكده علوم و فنون دریایی در جزیره قشم به عنوان توانمندی های دیگر دانشگاه هرمزگان نام برد و افزود: انگیزه و چشم انداز دانشكده علوم و فنون دریایی، راه اندازی قطب زیست فناوری دریا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشكده برتر دریایی در سطح كشور است.
رئیس دانشگاه هرمزگان از گسترش همكاری دو جانبه بین پژوهشگاه و دانشگاه ابراز خرسندی و در خصوص همكاری مشترك با پژوهشگاه آمادگی دانشگاه را اعلام كرد.
به كار گیری دانشجویان تحصیلات تكمیلی دانشگاه در پروژه های پژوهشگاه، تسهیل تبادل اطلاعات و داده های دریایی، پشتیبانی متقابل مالی از پروژه های ارسالی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تبادل استادان جهت فراگیری علوم مشترك و استفاده از امكانات آموزشی، همكاری در زمینه انتشار نشریه علمی پژوهشی مشترك و كمك و همكاری دانشگاه در توسعه مركز خلیج فارس پژوهشگاه از اهم محورهای همكاری دو جانبه بین طرفین عنوان شد.
علمی 9014**1440
۰ نفر