۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۸
کد خبر: 82164947
T T
۰ نفر
تك محصولی بودن ضعف اغلب شركت های دانش بنیان در كشور است

تهران- ایرنا- مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از فعالیت 150 شركت تولیدكننده محصولات مبتنی بر فناوری نانو در كشور خبر داد و تك محصولی بودن را از ضعف های 80 درصد این شركت ها اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر علی ‌محمد سلطانی روز سه شنبه در آغاز به كار چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو در سالن همایش‌های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به آمار بانك جهانی محصولات نانو اظهار كرد: در این بانك پنج هزار محصول مبتنی بر نانوفناوری از سوی 628 شركت از 45 كشور تولیدكننده، معرفی شده است.
وی بیان كرد: هدف از راه‌اندازی این بانك پایش محصولات فناوری نانو در بازارهای جهانی و كاربردهای متنوع آنها در صنایع است.
سلطانی با اشاره به وضعیت شركت‌های فعال در حوزه نانوفناوری در كشور، اظهار كرد: در حال حاضر تولید محصولات نانوفناوری توسط شركت های داخلی علاوه بر كاربردهای متنوع از كیفیت به نسبت مطلوبی برخوردار است.
وی یادآور شد: 80 درصد شركت‌های فعال در حوزه نانو تك‌محصولی هستند و یا اگر چندین محصول تولید می‌كنند، كالاهای آنها مشابه یكدیگر است؛ این امر یكی از ضعف‌های شركت‌های فعال در این حوزه است، همچنین مواجه شدن این شركت‌ها با شكست در بازارهای كشور و وابستگی بسیار به حمایت‌های دولتی، از دیگر ضعف های شركت های فعال در این حوزه است.
سلطانی با بیان این كه باید در این حوزه نوآوری باز صورت گیرد، گفت: دلیل شكست این شركت‌ها طمع آنها به یك محصول خوب است؛ در صورتی كه داشتن بنگاه‌ها و شركت‌های پایدار موجب بزرگ شدن آنها خواهد شد.
وی افزود: دسترسی شركت‌های بزرگ به منابع مالی و توزیع كالاها و توان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و نوآوری از جمله مزایای شركت‌های بزرگ است بنابراین برای پایداری شركت های كوچك باید انتقال دستاوردهای فناورانه از شركت های كوچك به صنایع بزرگ انجام شود.
سلطانی پیشنهاد كرد: برای پایداری اقتصاد فناوری نانو، 150 شركت تولیدكننده محصولات مبتنی بر فناوری نانو باید با یكدیگر همكاری داشته باشند.
چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو پنجم و ششم مرداد ماه با محوریت نوآوری باز و انتقال دستاوردهای فناورانه از شركت های كوچك به صنایع بزرگ با همكاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشكده اطلاعات فناوری، انجمن مدیریت فناوری ایران و موسسه خدمات فناوری تا بازار در حال برگزاری است.
علمی (3) ** 9340**1834
۰ نفر