به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، يكصد و نود و دومين نشست علمي تخصصي انجمن روابط عمومي ايران با موضوع 'ارتباطات و كاركردهاي شناختي مغز' شامگاه سه شنبه ميزبان دكتر كمال خرازي دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي به عنوان سخنران اصلي اين نشست بود.
علوم و فناوري هاي شناختي به عنوان يكي از دانش هاي نوين عصر حاضر حوزه اي است ميان رشته اي كه سعي در كشف اسرار مغز، ذهن و كاركردهاي شناختي انسان دارد تا به او در استفاده بهينه از اين وديعه الهي، رفع كاستي هاي آن و توليد سامانه هاي مصنوعي برگرفته از آن براي بهبودي كيفيت زندگي كمك كند.
دكتر خرازي در ابتداي اين نشست در سخناني با اشاره به كلامي از اميرمومنان علي (ع) در ارتباط با مغز انسان اظهاركرد: آيا تو گمان مي بري جسم كوچكي هستي؟ در حالي كه عالم بزرگتري در تو نهفته است، تو به مثابه كتاب گويايي هستي كه با هر حرف آن ناشناخته اي آشكار مي گردد.
وي افزود: دنياي مغز و ذهن انسان مصداقي از اين كلام حضرت علي (ع) است كه سرمايه گرانبهاي انساني و دنياي پيچيده و اسرار آميزي در ذهن و مغز هر يك از ما وجود دارد و هرآنچه درك مي كنيم به ناشناخته هاي اسرارآميزي پي مي بريم.
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي، با بيان اينكه علوم شناختي و فناوري هاي شناختي حوزه جديد علمي است و چند دهه بيشتر از عمر آن نمي گذرد، گفت: وظيفه اين علم مطالعه كاركردهاي شناختي و توانايي هاي ذهني انسان و چگونگي متمايز شدن انسان از ساير موجودات استوار است.
دكتر خرازي گفت: علوم شناختي در تعامل رشته هاي علوم اعصاب، روان شناسي، زبان شناسي، مردم شناسي، علوم تربيتي، هوش مصنوعي و فلسفه ذهن پديد آمده است و علاوه بر تحقيقات پايه در زمينه مغز و كاركردهاي شناختي انسان، درصدد توسعه فناوري هايي است كه اميد مي رود در رفع كاستي هاي ذهن و مغز و تقويت قواي شناختي او موثر افتد.
وي با تاكيد براين كه ظهور فناوري هاي جديد، ثبت علائم مغزي و تصويربرداري پويا از كاركردهاي مغز به توسعه اين دانش كمك شايان توجهي نموده است، در عين حال گفت: اين علوم موجب بروز سوالات فلسفي در زمينه ماهيت ذهن، شناخت، آگاهي، اراده و رابطه ذهن و مغز شده است كه پاسخگويي به آنها در حوزه فلسفه ذهن انجام مي گيرد.
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي گفت: علوم شناختي دانشي ميان رشتهاي، نو، پويا و معطوف به آينده است كه در آن، مغز و فرايندها و كاركردهاي شناختي آن مورد مطالعه روشمند و منظم علمي قرار مي گيرد.
به گفته وي، فناوريهاي برآمده از اين دانش در تعامل با دانش ها و فناوريهاي همگرا (زيستي، نانو و اطلاعات) مي تواند به ارتقاي كيفيت زندگي بشر، رفع كاستيهاي ناشي از آسيبهاي مغزي، توليد سامانه هاي هوشمند و استفاده بهينه از ذهن و قواي فكري انسان كمك كند.
دكتر خرازي اظهاركرد: اين مجموعه علوم در تعامل با هم در تلاش براي شناسايي مغز و ذهن است كه با اين شناخت به ساير رشته هاي كمك كنند، در واقع علوم شناختي به رشته هاي مختلفي ترجمه مي شود لذا ما آموزش و پرورش شناختي داريم كه با دراختيارگرفتن كودكان و كار بر مغز و ذهن آنها به عنوان يك موجود تازه و جديد سعي دارد كه آنها را انسان هايي فرهيخته نمايد.
وي با بيان اين كه علوم شناختي به حوزه هاي مختلفي از جمله اقتصاد شناختي، مديريت شناختي، علوم دفاعي شناختي، شناخت اجتماعي، شناخت درماني و توانبخشي شناختي ارتباط دارد گفت:علوم شناختي يكي از فناوري هاي همگرا است حوزه وسيعي از فناوري ها از جمله نانو تكنولوژي، بيوتكنولوژي، info تكنولوژي و cog تكنولوژي را پوشش مي دهد و مركز تفكر انسان محسوب مي شود.
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي با تاكيد براين كه كاربردهاي علوم و فناوري هاي شناختي بسيار وسيع هستند، افزود:از حوزه پزشكي براي معالجه بيماري ها از جمله پاركينسون استفاده مي شود به طوري كه حتي در كشور ما اين معالجه انجام مي شود و يا تحريكات عمده مغز براي معالجات مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد.
دكتر خرازي همچنين گفت: علوم فناوري شناختي همچنين در مسائل اجتماعي، اقتصادي، سياسي و مهمتر از همه رسانه اي داراي كاربرد فراواني است.
وي با تاكيد براين كه مولفه هاي شناختي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، گفت: اينكه ما چگونه با ذهن هاي ديگران ارتباط برقرار كنيم كه بتوان حداكثر تاثيرگذاري را داشت بسيار مهم است.
وي با بيان اينكه، ذهن انبار دانش نيست و آموزش و پرورش ذهن را انبار دانش تلقي مي كند، گفت: اين در علم روانشناسي مهم است و اين علم ذهن را سازنده دانش مي داند.
سيد كمال خرازي در خصوص تجربياتي كه تبديل به نگرش مي شوند و يا اين كه درك تبديل به نگرش چگونه است، گفت: نگرش در تصميمات انسان موثر است هنگامي كه عاملي مانند رسانه با تبليغات وارد مي شود سهم آن نگرش چه ميزان خواهد بود، آيا مي توانيم بگوييم كه جستجوگري مانند گوگل يك مرجع اساسي است كه مي تواند نسل هاي ما و ذهن ها را دگرگون كند و تجربيات قبلي را دگرگون كند.
خرازي همچنين در ارتباط با عوامل موثر بر درك و نتيجه گيري انسان نيز با بيان اين كه شناخت، ويژگي هاي زيستي انسان در كنار الگوهاي رفتاري و محيط اجتماعي در درك و نتيجه گيري انسان موثر است، افزود: شناخت انسان خود شامل نگرش، انگيزش و مدل هاي ذهني است كه بر اثر تجاربي كه در طول حيات بدست آمده در وجود او حاكم شده است.
وي با تاكيد بر اين كه محيط اجتماعي، ساير انسان ها و فناوري ها به طور قطع بر ادراك، شناخت و مدل هاي ذهني ما تاثير مي گذارند، گفت: هريك از ما در دوران جواني يك مدل ذهني داشته ايم و با گذر سن اين مدل ذهني بسيار تغيير كرده است.
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي گفت: خرد در واقع تجميع ارزش ها و تجارب انسان در طول حيات است كه مي رسد به برداشت هاي جديد و مدل هاي جديد ذهني كه اسم آن را خرد مي گذارند.
به گفته دكتر خرازي، بنابراين هرچند ما از تاثير نگرش در رفتار و ادراك و نتايج دريافتي صحبت كنيم، اين امر فارغ از تاثير اجتماع و فناوري نيست و اساسا بحثي در علوم شناختي تحت عنوان بدن مندي مطرح است يعني حتي شناخت انسان فارغ از بدن او و اجتماع و دانشي كه در جامعه وجود دارد و همچنين فناوري هاي موجود در اجتماع نيست و ما اين را لمس مي كنيم. چراكه الان مشاهده مي كنيد كه گوشي هاي همراه و اينترنت چه تاثير شگرفي بر زندگي انسان ها گذاشته است و زندگي همه را دچار تغيير داده است.
وي با تاكيد براين كه وضعيت فكري و ارتباطي بشر در حال حاضر با تغييرات عظيمي همراه بوده است، نقش فناوري هاي جديد ارتباطي از جمله اينترنت و تلفن همراه را در اين خصوص بسيار مهم خواند و گفت: اين فناوري ها به طور حتم بر شناخت و ادراك انسان تاثير گذاشته است و ما به عنوان يك موجود پويا و متحول دائما در حال تغيير هسيتم.
وي با تاكيد بر اين كه از خطرات علوم و فناوري هاي شناختي نيز نمي توان گذشت و در واقع تهديد انسانيت از همين رشته نشات مي گيرد، گفت: در عالم دفاع و صحنه نظامي از همين رشته براي مغلوب كردن ساير انسان ها استفاده مي شود.
وي با ذكر مثالي ادامه داد: برخي قدرت ها به طور ساده امواجي را از ماهواره براي به اصطلاح دشمن خود ارسال مي كنند كه باعث خسته شدن ذهن شده و از تصميم آنها جلوگيري مي كند، به طوري كه گفته مي شود در جنگ عراق آمريكايي ها اين كار را كردند كه فرماندهان مقابل نتوانند درست فكر كنند و از طرفي تصميم غلط بگيرند لذا از اين ابزار مي توان هم حسن استفاده و هم سوء استفاده كرد.
دكتر خرازي ادامه داد: لذا ما بايد رموز علوم جديد شناختي و فناوري را آموخته تا بتوانيم حداقل در قبال تهاجم بيگانگان ايمني داشته باشيم، نمونه آن رسانه ها به شمار مي روند كه از طريق ماهواره هاي مختلف دائما جامعه ما را تغذيه و طوي عمل مي كنند كه بسياري از جوانان ما متوجه نيستند كه چطور تيشه بر فرهنگ و ارزش هاي اين مرز و بوم وارد مي شود، ما نيز براي پدافند عليه آنها بايد برنامه سازي كنيم.
خرازي با تاكيد بر اين كه در حال حاضر فضاي مجازي به طور واقعي به عنوان يك تهديد مطرح است، گفت: بايد اين تهديد را جدي گرفت و اساتيدي كه علاقمند هستند از علوم انساني به اين رشته مهاجرت كنند، بايد همراه با درك عميق تري راهكارهاي صحيحي براي مقابله با اين تهديدات ارائه نمايند.
در ادامه اين مراسم كه با حضور دكتر باقر ساروخاني استاد علوم اجتماعي و ارتباطات، دكتر غلامرضا كاظمي دينان رئيس هيات مديره انجمن روابط عمومي ايران و همچنين جمعي از مديران و كارشناسان و علاقمندان به حوزه روابط عمومي، ارتباطات و رسانه همراه بود، لوح سپاس انجمن روابط عمومي ايران و همچنين عضويت افتخاري اين انجمن به دكتر كمال خرازي اهدا شد.
علمي **1311**1836**2017
دكتر خرازي مطرح كرد:
ضرورت شناخت علوم جديد شناختي براي مقابله با تهاجم رسانه اي بيگانگان
۶ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۳۰
کد خبر:
82165664
تهران- ايرنا- دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي، بر شناخت هرچه بيشتر رموز اين علم جديد براي ايمني هرچه بيشتر در مقابل تهاجم و تاثيرپذيري از رسانه هاي بيگانه تاكيد كرد.