۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82168456
T T
۰ نفر
روسیه: تمامی قدرت های جنگی هسته ای باید در مذاكرات خلع سلاح جهانی شركت كنند

مسكو- ایرنا- روسیه كه بارها با آمریكا به عنوان دو قدرت برتر تسلیحات هسته ای برای ایجاد محدودیت در این زمینه مذاكره و توافقنامه امضا كرده است، در تازه ترین تصمیم گیری خواستار حضور تمامی كشورهای دارنده تسلیحات اتمی برای اجرای برنامه خلع سلاح جهانی شد.

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانف رییس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه امروز (جمعه) اعلام كرد: مذاكرات در باره محدودیت های تسلیحات تهاجمی راهبردی باید با شركت تمامی قدرت هسته ای - بدون استثنا - انجام شود.
خبرگزاری ریانووستی به نقل از این مقام روسی نوشت: با اجرای قرارداد كاهش جنگ افزارهای تهاجمی راهبری میان روسیه و آمریكا، امكان پیشرفت در خلع سلاح هسته ای فقط با شركت واشنگتن و مسكو از بین رفته است و اكنون این مذاكرات باید چند جانبه و با حضور تمامی قدرت های اتمی برگزار شود.
اولیانوف اظهار كرد: این مساله به فرانسه و انگلیس هم مربوط می شود كه متحدان نظامی آمریكا بشمار می روند و از نظر روسیه توانمندی اتمی آنها بخشی از توان هسته ای ناتو بشمار می رود.
واشنگتن در ماه های گذشته همزمان با گسترش نفوذ نظامی غرب بسوی مرزهای روسیه در شرق اروپا، بارها خواستار از سرگیری مذاكرات كاهش تسلیحات هسته ای شده است، ولی مسكو اعلام كرده با توجه به استقرار سامانه موشكی آمریكا در اروپا، باید مجموعه ای از اقدام ها انجام گیرد و پیش از آن تصمیم گیری برای كاهش توانایی اتمی ممكن نیست.
روسیه، آمریكا، انگلیس، فرانسه و چین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل امتیاز برخورداری از قدرت نظامی هسته ای را دارند، پاكستان و هند دارای قدرت جنگی اتمی هستند و رژیم صهیونیستی نیز بدون پذیرش مقررات بین المللی همچنان توسعه زرادخانه هسته ای خود را با حمایت غرب بویژه آمریكا ادامه می دهد
اروپام 391 ** 1516