۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82172456
T T
۰ نفر

پاركهاي علم و فناوري، نيازمند حمايت و شناخت بيشتر

۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82172456
پاركهاي علم و فناوري، نيازمند حمايت و شناخت بيشتر

بوشهر- ايرنا- پاركهاي علم و فناوري (Science park) به عنوان يكي از نهادهاي اجتماعي و حلقه‌اي از زنجيره توسعه اقتصادي مبتني بر فناوري، به عنوان كانونهاي توليد ثروت دانش بنيان و تبديل علم به صنعت و درآمدزايي، به حمايت و شناخت بيشتر ازسوي دستگاههاي اجرايي و جامعه نياز دارند.

به گزارش ايرنا، كارشناسان و صاحبنظران معتقدند: پارك علم و فناوري سازماني است كه با هدف افزايش ثروت در جامعه توسط متخصصان حرفه‌اي مديريت مي‌شود و جريان دانش و فناوري را ميان دانشگاهها، موسسه هاي تحقيق و توسعه، شركت‌هاي خصوصي و بازار به حركت مي‌اندازد و از طريق مراكز رشد، سازمان‌هاي نوآور را تقويت كرده و فرايندهاي زايشي را تسهيل مي‌كنند.
براساس اين ديدگاهها، پارك علم و فناوري محيطي است كه در آن واحدهاي تحقيقاتي مستقل يا وابسته به سازمانها و صنايع، مجتمع شده و زير پوشش و حمايت قرار مي‌گيرند تا به خلاقيت و نوآوري بپردازند.
تعميق ارتباط بين دانشگاه‌ها، سازمان‌هاي تحقيقاتي، واحدهاي توليدي و مراكز تصميم‌گيري دولتي براي توسعه فناوري و علوم كاربردي، از جمله اهداف ايجاد و توسعه پارك‌هاي علم و فناوري است.
همچنين پاركهاي فناوري به عنوان ابزار جلب شركت‌هاي مبتني بر فناوري پيشرفته در سطح بين‌المللي شناخته مي‌شوند و علاوه برآن محملي براي جذب متخصصان و دانشمندان و توسعه فعاليت كارآفرينان است.
هم اكنون بيش از 800 پارك علم و فناوري در بيش از 55 كشور جهان ايجاد شده و بيش از اين مقدار دردست ساخت است كه نشان از توجه كشورها به اين نهاد اجتماعي مهم دارد.
شكل‌گيري و توسعه بسياري از پديده‌هاي نوظهور تكنولوژيكي از درون اين پاركهاست و دولت‌ها مي‌كوشند با ايجاد محيطي مناسب، شرايط كار و فعاليت را براي شركتهاي كوچك و متوسط، و جذب شركت‌هاي بين‌المللي مبتني بر فناوري فراهم كنند.
پارك‌هاي فناوري از اواخر دهه 50 ميلادي در آمريكا ايجاد شدند و امروزه نيز در سراسر جهان وجود دارند و تعدادشان روز به روز در حال افزايش است.
ازجمله اهداف ايجاد پارك‌هاي فناوري، افزايش نوآوري تكنولوژيك (فناورانه)، توسعه اقتصادي و اشتغال‌زايي متخصصان است و بسياري از سياستگذاران از پارك‌هاي فناوري به عنوان بخشي از يك راهبرد انديشمند و هماهنگ براي توسعه ملي يا منطقه‌اي نام مي‌برند.
اگرچه هر شهر يا كشوري ممكن است دلايل متفاوتي براي ايجاد پارك‌هاي فناوري داشته باشد، ولي هدف اوليه از تشكيل يك پارك فناوري افزايش تعداد شركت‌هاي كوچك و متوسط دانش‌محور است تا در يك محيط اقتصادي به فعاليت بپردازند و از اين شركت‌ها به عنوان پشتوانه بخش خصوصي براي كمك به تنوع اقتصادي نام برده مي‌شود.
كشورهاي در حال توسعه كه تجربه چنداني در زمينه فناوري ندارند، ممكن است از پاركهاي فناوري براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي ايجاد شغل و افزايش درآمدهاي مالياتي استفاده كنند.
معاون فناوري و نوآوري پاركهاي علم و فناوري استان بوشهرگفت: پاركهاي علم و فناوري يك مدل بومي شده از تكنولوژي هستند و لفظ پارك نيز بعنوان محل استقرار شركتهاي فناور است.
حامد گرگين پورافزود: رسالت پاركها در كنار دانش بنيان بودن تبديل ايده ها به محصول و تجاري سازي محصولات است طوريكه در دانشگاهها دانش توليد و در پاركها اين دانش به محصول تبديل و تجاري سازي مي شود.
وي با اشاره به روند موجود در پاركها و وجود تيم نوآوراظهار كرد: در پاركهاي علم و فناوري فرد ايده خود را در قالب پيشنهاد ارائه و پس از داوري و تائيد بعنوان ايده اي نوآور مورد حمايت قرار مي گيرد.
گرگين پور گفت: دراين مرحله براي حمايت از ايده نوآور 50 ميليون ريال به صورت تسهيلات بلاعوض پرداخت مي شود كه اين ايده به محصول نيمه صنعتي تبديل شود.
وي ادامه داد: درمرحله بعد ايده به سمت تشكيل شركتهاي خصوصي هدايت و پارك مكان فيزيكي در اختيار آنها قرار مي دهد.
گرگين پورگفت: در اين مرحله كه دوره رشد نامگذاري مي شود 100 ميليون ريال وام براي خريد تجهيزات و 250ميليون ريال براي تبديل محصول نيمه صنعتي به صنعتي پرداخت مي شود.
وي يادآور شد: هم اكنون در استان بوشهر پارك عليم و فناوري خليج فارس در بوشهر و مراكز رشد در بوشهر، دشتستان، دشتي، تنگستان و كنگان مستقر و براي شهر گناوه نيز اخذ مجوز راه اندازي مركز رشد در دست پيگيري است.
گرگين پوراظهار كرد: شركت در اين مرحله بايد نظام يافته و داراي گردش مالي قابل قبولي باشد تا بعد از اين شركت از حالت رشد خارج و وارد پاركها شود.
وي اضافه كرد: درهراستان تنها يك پارك در مركز استان وجود دارد كه شركتها در اين پاركها رشد يافته و مستقر مي شوند.
گرگين پورافزود: در اين مرحله حمايت مالي از شركتها نمي شود ولي موسسه هاي ديگر از جمله معاونت علمي رئيس جمهوري، صندوق پژوهش فناوري، صندوق نوآوري و شكوفايي و سازمانهاي ديگر و وزارتخانه ها از اين طرحها و ايده هاي دانش بنيان در قالب تسهيلات تجاري سازي و خريد محصولات دانش بنيان اين شركتها حمايت مي كنند.
وي در باره خدمات مربوط به معافيت مالياتي گفت: شركتهايي كه داراي مجوز دانش بنياني و محصول آنها نيز دانش بنيان است از معافيت مالياتي برخوردار مي شوند.
گرگين پوراظهار كرد: همچنين شركتهايي كه در پارك مستقر هستند با تائيد رئيس پارك درصدي از پروژه هاي آنها كه دانش بنيان بوده است نيز از معافيت مالياتي برخوردار مي شوند.
وي يادآور شد: در استان بوشهر هشت شركت داراي مجوز دانش بنيان وجود دارد و 60 شركت نيز در پارك و مراكز رشد مستقر هستند.
گرگين پورافزود: پارك علم و فناوري در كنار حمايت از شركتها كارهاي زيربنايي نيز از جمله پارك علمي كودك و نوجوان، رشد خلاقيت و نوآوري زيست فناوري واحداث آزمايشگاههاي تخصصي و برگزاري سمينارهاي تخصصي و فناورانه انجام مي دهد.
وي بيشترين مشكلات پاركها را مربوط به بازاريابي و فروش محصولات عنوان كرد و گفت: دستگاههاي اجرايي با اعتماد به شركتهاي دانش بنيان بايد زمينه همكاري بيشتربا اين شركتها را فراهم كنند.
گرگين پور اظهاركرد: با توجه به افزايش تعداد شركتها، پارك علم و فناوري خليج فارس بوشهر درزمينه فضاي فيزيكي با محدوديت روبرو است.
نماينده شركتهاي دانش بنيان استان بوشهر ومديرشركت پايش اندازه گيري بوشهر گفت: مراكز فناوري وابسته به پارك علم و فناوري و مراكز رشد هستند.
عليرضا زنده بودي افزود: 50 شركت عضو پارك علم و فناوري استان بوشهر هستند كه 20 درصد اين شركتها فعال و درصد بالايي از آنها فعاليتي ندارند.
وي نبود بازار مناسب براي فروش محصولات و مسائل و مشكلات مالي را از جمله مشكلات اين شركتها عنوان كرد.
زنده بودي اظهار كرد: در صورت حمايت نهادهاي حاكميتي مي توان مشكل بازار را حل كرد اما تاكنون اين دخالت از سوي سيستم حاكميتي كم و يا اگر هم كاري شده تاثيرگذار نبوده است.
وي اضافه كرد: اگر نهادهاي حاكميتي راهكارهايي براي ايجاد ارتباط بين شركتهاي دانش بنيان، بازارهاي هدف و صنايع فعال ايجاد كنند، اين ركود كاهش مي يابد.
زنده بودي بيان كرد: درصورت تشكيل كارگروهي شامل نمايندگان استانداري، نهادهاي حاكميتي، شركتهاي دانش بنيان، واحدها، بخشهاي خصوصي و بازارهاي هدف ايجاد شود، در فعال شدن بازارهايي در استان كه مي توانند خدمات را بگيرند، تاثير دارد.
وي يادآور شد: تاكنون در استان بوشهر چنين كارگروهي شكل نگرفته و اگر هم تشكيل شده به صورت موقتي و بدون حضور شركتها و بخشهاي خصوصي بوده است.
زنده بودي در باره حمايت مالي گفت: برخي از صندوقهايي كه تفاهم نامه همكاري با پاركها دارند در ارائه تسهيلات به شركتهاي دانش بنيان براي تجاري سازي محصولات و خدمات شركتها عملكرد خوبي نداشته اند.
نماينده شركتهاي دانش بنيان استان بوشهرگفت: شركتهاي دانش بنيان استان قابليت هاي زيادي در زمينه فناوري اطلاعات، محيط زيست، ارتباطات و مخابرات، طراحي و برنامه ريزي شهري، كاليبراسيون و تست تجهيزات، تجهيزات شيرين سازي آب و طرحهاي تصفيه آب، مقاوم سازي و بهسازي لرزه اي، سيستمهاي اپتيك، تجهيزات آموزشي و آزمايشگاهي، سيستم هاي هوشمند و ساير موارد دارند.
زنده بودي افزود: پارك علم و فناوري خليج فارس بوشهر اطلاع رساني مناسبي در حوزه خدمات و توليد صنعتي آنها ارائه كرده و برخي از سازمانها و شركتها از جمله مجتمع گازي پارس جنوبي، منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس جنوبي و پتروشيمي مستقر در منطقه ويژه عسلويه همكاري خوبي دارند.
وي گفت: با وجود اينكه در بيشتر موارد پارك علم و فناوري خليج فارس بوشهر با بيشتر سازمانها تفاهم نامه همكاري دارد ولي بيشتر سازمانهاي دولتي همكاري قابل توجهي با اين پارك ندارند.
زنده بودي افزود: نهادهاي حاكميتي بايد همانند امتيازهايي كه به شركتهاي بومي در برخي مناقصه ها مي دهند با ايجاد الزام درهمه مناقصه هاي اجرايي شرايطي را از نظر امتياز براي شركتهاي دانش بنيان در نظر بگيرد.
وي بيان كرد: هرچند تعداد شركتهاي مستقر در پارك علم و فناوري خليج فارس بوشهركم است ولي همين شركتها پروژه ها وطرحهاي سطح بالايي را ارائه مي دهند كه نيازمند توجه بيشتر از سوي مديران استان است.
مديرشركت پايش اندازه گيري بوشهرافزود: براي نمونه اين شركت يكي از بزرگترين طرحهاي ملي در زمينه كالبيراسيون تجهيزات صنعت نفت و گاز را در دست دارد.
مديرشركت دانش بنيان پيشروان فناور كارن كه در زمينه ساخت تجهيزات مخابراتي فعاليت مي كند گفت: همچنين اين شركت نيز در حال توليد قطعه اي است كه تنها در كشورآمريكا و چين توليد مي شود.
امين بحريني افزود علاوه براين شركت در اتوماسيون سايت هاي پرورش ميگو نيز ثبت اختراع داشته كه مي تواند به توليدات داخلي كمك كند.
وي اظهار كرد: كاركرد اين اختراع طوري است كه پس از تحويل ميگو به اين سيستم بعد از چهارماه ميگو با اندازه بزرگتر و وزن بيشتر در اين سيستم توليد مي شود.
بحريني با اشاره به فاصله صنعت ما با خارج از كشور گفت: براي ساخت تجهيزات جديد بايد هزينه كرد دراين ارتباط دولت مي تواند در ساخت تجهيزات به شركتهاي دانش بنيان كمك كند.
وي اضافه كرد: يكسري كمكهايي از سمت دولت مي شود ولي اين كمكها كافي نيست و بايد روي آنها كار شود تامين اين چنين بودجه هايي قبل از ساخته شدن و فروش نياز است.
بحريني اظهاركرد: دولت در مقابل فروش زياد شركتهاي دانش بنيان از آنها پشتيباني و حمايت مي كند اين در صورتي است كه شركت براي توليد محصول نياز به حمايت دارد.
وي يادآور شد: اگر توليد شركتهاي دانش بنيان به فروش زياد رسيده باشند ديگرنيازي به تسهيلات دولتي ندارند.
بحريني افزود: شركتهاي دانش بنيان نوپا اگر بخواهند تكنولوژي جديدي را بسازند و يا وارد كشور كنند نياز به بودجه بالايي دارند در صورتيكه اين تسهيلات تنها به شركتهاي دانش بنيان نوپايي پرداخت مي شود كه فروش بالايي دارند.
وي اظهار كرد: همانطور كه ازنام شركتهاي نوپا پيداست عمر اين شركتها زير سه سال و اين توقع زيادي است كه يك شركت در يك سال اول عمر خود بتواند بالاي پنج ميليارد ريال درآمد داشته باشد.
بحريني با اشاره به باور استاندار بوشهر نسبت شركتهاي دانش بنيان گفت: اگر شركتهاي دانش بنيان بخواهند محصولاتي را توليد كنند به دليل ضعف صنعت در استان نمي توانند كمك زيادي بگيرند در نتيجه براي ساخت اين محصولات بايد از دست به دامن صنعت ساير استانها شوند.
وي افزود: همچنين وقتي مايحتاج شركتها قابل دسترسي نباشند آنها به سمت استانهاي ديگر سوق داده مي شوند در نتيجه شركتهاي دانش بنيان استان با عمري كوتاه و بعد از قدرت گرفتن از لحاظ مالي به استانهاي ديگر مهاجرت مي كنند.
بحريني در باره فروش محصولات شركتها گفت: با وجود پشتيباني مديران ارشد استان بوشهر از توليد شركتها ولي براي فروش محصولات وقتي به كارشناسان اداره ها و سازمانها مي رسيم مشكلات متعددي را مطرح مي كنند و مي گويند اين محصول ايراني است.
وي تاكيد كرد: كارشناسان دستگاههاي اجرايي بايد به اين باور برسند كه محصولات ايراني نيز مي توانند كيفيت خوبي داشته باشند.
بحريني يادآور شد: دولت براي جلوگيري از مهاجرت شركتهاي دانش بنيان استانها به كلان شهرها بايد ريسك پذيري خود را در استانهاي كوچك افزايش دهد و به ديد شركتهاي پرقدرت كلان شهرها به همه نگاه نشود.
وي در باره اقتصاد مقاومتي گفت: براي اينكه اقتصاد مقاومتي به صورت كامل اجرا شود بايد هزينه كرد و اين هزينه مي تواند شامل موارد مالي و اعتمادي باشد.
مديرعامل شركت مهارت گستر ليان نيز كه در زمينه هوا فضا فعاليت مي كند گفت: پاركهاي علم و فناوري سازمانهايي هستند كه به افراد نخبه با ايده هاي نو كمك مي كنند تا ايده هاي آنها به محصول تبديل شود.
شهرام محمدي افزود: پاركهاي علم و فناوري پل ارتباطي بين نخبگان و صنايع است و اين به اطلاع رساني بيشتر و رواني بروكراسي نياز دارد.
وي با اشاره به روند طولاني بروكراسي اداري براي ورود به پاركهاي علم و فناوري گفت: با وجود شناسايي استعدادها به دليل وجود بروكراسي اداري طولاني مدت افراد از حضور در پاركها صرفه نظر مي كنند.
محمدي اظهار كرد: نخبگان زيادي در استان بوشهر به دليل نا آشنايي با مجموعه پاركهاي علم و فناوري جذب نمي شوند و مسئولان پارك بايد با اطلاع رساني بهتر و روان سازي ورود به پاركها زمينه جذب اين افراد را فراهم كنند.
وي يادآور شد: پاركها از نظر ساختار سازماني قابليت لازم را دارند ولي در كاركرد در برخي از حوزه ها به وظايف شان بخوبي عمل نمي شود.
وي گفت: مهيا كردن فضاي كار با نرخ مناسب و برگزاري دوره هاي آموزشي براي شركتهاي فناور بسيار مناسب است ولي بايد خدمات مشاوره اي و بازرگاني بيشتر شود.
محمدي تاكيد كرد: شركتهاي دانش بنيان بايد از طريق فراگيري آموزشها در مسير درست هدايت شوند.
مديرعامل شركت مهارت گستر ليان اظهار كرد: شركتهاي زيادي داريم كه به دليل نداشتن دانش كافي در حوزه مديريت شركتها و بازاريابي نامناسب در آستانه تعيطيلي قراردارند.
وي گفت: شركتهاي فناور دانش بنيان با هيات مديره جوان به دليل ناآشنايي با قوانين پيچيده در سالهاي اول دچار مشكلاتي مي شوند.
محمدي اظهار كرد: اين شركتها نياز به تسهيلات دارند، اگرچه اين تسهيلات تصويب مي شود ولي پرداخت نمي شود واين ضربه مهلكي است كه به شركتها وارد مي شود.
وي با بيان اينكه قانون گذار مصوب مي كند ولي مجري خوب اجرا نمي كند گفت: براساس قانون، پاركها معاف از ماليات هستند ولي سليقه اي برخورد مي شود و اين قانون بدرستي اجرا نمي شود.
6047/6043