۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82174107
T T
۰ نفر

اعتراض مسافران از تاخیر پرواز در كیش

۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82174107
اعتراض مسافران از تاخیر پرواز در كیش

كیش - ایرنا - نقص فنی در سیستم هواپیما اعتراض مسافران كیش - اصفهان را صبح چهارشنبه و پرواز كیش - تهران را عصر دیروز به همراه داشت.

به گزارش ایرنا ، صبح امروز مسافران پرواز 4005 زاگرس از كیش به مقصد اصفهان پس از سوار شدن به هواپیما با اعلام نقص فنی در سیستم هواپیما و تاخیر پرواز روبه رو شدند این در حالی بود كه با توجه به گرمای شدید اجازه خروج مسافران از هواپیما داده نشد .
مسافران این پرواز پس از یك ساعت از هواپیما خارج و به سالن ترانزیت هدایت شدند؛ قرار بود این پرواز تا ساعت 13 به سمت مقصد حركت كند كه برای بار دوم با اعلام نقص فنی در ساعت 13 مسافران این پرواز از هواپیما خارج و روانه سالن ترانزیت شدند.
قرار است این هواپیما پس از رفع نقص فنی به سمت اصفهان پرواز كند.
پرواز 7045 كیش ایر نیز كه قرار بود ساعت 14 و 30 دقیقه به مقصد تهران پرواز كند به دلیل نقص فنی در سیستم برق و كامپیوتر هواپیما پرواز نكرد ومسافران پس از یك ساعت از هواپیما خارج شدند كه در نهایت این پرواز با تاخیر 4 و نیم ساعته به سمت مقصد حركت كرد .
این در حالی بود كه مسافران پس از یك ساعت در هواپیما به سالن ترانزیت هدایت شدند كه به اعتراض شدید مسافران و دخالت پلیس فرودگاه منجر شد.
یكی از مسافران به خبرنگار ایرنا گفت: مسافران این پرواز به دلیل برخوردهای نامناسب و جوابگو نبودن مسئولان ایرلاین اعتراض كرده اند .
یكی از مسافرانی كه بیشترین اعتراض را داشت توسط نیروی انتظامی فرودگاه به محلی دیگر هدایت شد.
تعدادی از مسافران این مسیر پروزای روز گذشته شكایتی همراه با امضای مسافران معترض خطاب به مدیر فروگاه كیش نوشتند وخواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.
مسئولان ایرلاین ها این تاخیرها را در راستای رفع نقص فنی در سیستم و امنیت مسافران اعلام می كنند.
ماهانه 14 شركت بیش از 35 هزار پرواز را در فرودگاه های كشور انجام می دهند و تاخیر پروازها یك روند عادی در پروازهای داخلی شده است .
براساس گزارش سازمان هواپیمایی كشوری، در اسفند ماه سال 1394 در مجموع 4 هزار و 364 پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام شد كه 2 هزار و 613 مورد آن با تاخیر بوده است. این نشان می دهد بیش از 50 درصد پروازهای پرترددترین فرودگاه كشور كه سالانه بیش از 14 میلیون مسافر در آن پذیرش و اعزام می شود با تاخیر انجام شده است.
به طور میانگین ماهانه بیش از 35 هزار پرواز را 14 شركت های هوایی در فرودگاه های كشور انجام می دهند و تاخیر پروازها یك روند عادی در پروازهای داخلی شده است هرچند كه برخی از پروازهای خارجی نیز با تاخیر انجام می شود.
پیش از این مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری از تمام شركت های هواپیمایی خواسته بود تا دستورالعمل ها و آیین نامه های حقوق مسافر را به دقت اجرا كنند و در راستای اجرایی شدن برنامه ها با مشاركت و تعامل حداكثری در این راستا گام بردارند.
مرتضی دهقان افزایش ایمنی و رضایتمندی مسافران همراه با ارتقای كمی و كیفی سطح خدمات را از اولویت های اصلی سازمان هواپیمایی كشوری برشمرد و از شركت های هواپیمایی خواست نسبت به اجرای دقیق آیین نامه مذكور در نهادینه كردن حقوق مسافر تمام تلاش خود را به كار گیرند.
وی به مردم و شركت های هواپیمایی اطمینان داد سازمان هواپیمایی كشوری بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت دارد و گزارش آن را به شورای عالی هواپیمایی كشور ارایه می كند.
دهقان افزود: خوشبختانه از زمان اجرایی شدن آیین نامه یعنی ۱۴ اردیبهشت ماه سال 1394 تاكنون میزان اعتراض و شكایت مسافران كاهش یافته و دستورالعمل ابلاغی توسط بسیاری از شركت های هواپیمایی در حال اجرا است.
وی تدوین آیین نامه حقوق مسافر را گامی در راستای نهادینه كردن حقوق مسافر دانست و گفت: حقوق مسافر در بخش های مختلف در این آیین نامه مدنظر قرار گرفته، و چارچوب این آیین نامه بین المللی است و در بسیاری از كشورها اجرا می شود.
مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری افزود: این دستورالعمل شامل ۸ بخش از جمله نبود تبعیض در استفاده از امكانات حمل و نقل هوایی، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تاخیرات پرواز، تغییر مسیر اجباری توسط شركت های هواپیمایی در طول پرواز، فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان، مسافران توانخواه و شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی است.
وی از هموطنان خواسته بود چنانچه نسبت به نحوه ارایه خدمات یا نقض قوانین، پاسخگو نبودن یا ضعف در ارایه خدمات شركت های هواپیمایی اعتراضی دارند موضوع را به سازمان هواپیمایی كشوری اعلام تا بررسی و اقدام لازم انجام شود.
در حالی كه پس از اجرایی شدن برجام(برنامه جامع اقدام مشترك) در خرید قطعات هواپیماها و پشتیبانی های مورد نیاز گشایش خوبی برای شركت های هوایی حاصل شده، اما علت بیشتر تاخیر پروازها در فرودگاه های كشور به علت واردنشدن به موقع پروازها در فرودگاه مقصد بوده است.
براساس كنوانسیون بین المللی ورشو كه در بیشتر كشورهای جهان اجرا می شود، اگر شركت هواپیمایی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود با شكایت مسافر به دادگاه، شركت هواپیمایی مسوول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در این زمینه شركت هوایی ذیربط پرداخت می كند.
براساس این كنوانسیون بین المللی مسافران پس از پنج ساعت تاخیر حق دارند پروازشان را لغو و پول بلیت خود را به طور كامل از شركت هوایی دریافت كنند. در حالی كه در بسیاری از فرودگاه های كشور تاخیر پروازی به بیش از هفت تا هشت نیز رسیده ، اما برای پرداخت نكردن خسارت به مسافران، شركت های هوایی پرواز خود لغو نكرده، بلكه تاكید می كنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.
در صورت تاخیر پروازها به حدود دو ساعت، شركت هوایی مكلف است امكاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، پذیرایی مناسب، غذا و محل اسكان موقت را در اختیار مسافران خود قرار دهد.
برای رعایت حق و حقوق مسافران هوایی اردیبهشت ماه سال گذشته دستورالعمل رعایت حقوق مسافر در سه بخش حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه، نرخ بلیت و حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز توسط سازمان هواپیمای كشوری ابلاغ شد تا شركت های هوایی به رعایت كامل حقوق مسافر مكلف شوند.
بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها نماینده شركت هوایی موظف است با حضور به موقع در بین مسافران با احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص دلایل تاخیر پروازها اقدام كند، در حالی كه این ضرورت اقدام را در فرودگاه های كشور كمتر شاهد هستیم و معمولا مركز اطلاعات فرودگاه بدون توضیح و با عذرخواهی تنها به اعلام تاخیر پرواز اكتفا می كند.
براساس این آیین نامه در صورت تاخیر بیش از یك ساعت و كمتر از دو ساعت شركت های هوایی باید از مسافران پذیرایی كنند، مشروط به اینكه پذیرایی باعث افزایش زمان تاخیر پرواز نشود.
در تاخیر بیش از 2 تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امكانات فرودگاهی، از جمله امكان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام های لازم برای اعزام با سایر شركت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و پرداخت كامل وجه بلیت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شركت هوایی ذیربط ضروری است.
همچنین بر اساس این آیین نامه در تاخیر های بیش از 4 ساعت، شركت هواپیمایی موظف به ارایه یك فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصدی از لحاظ مسیر و كلاس پروازی به مسافران هستند.
هرچند كه این آیین نامه براساس كنوانسیون های بین المللی تهیه شده است و شركت های هوایی موظف به اجرای آن هستند، اما با تاخیرهای زیادی كه در فرودگاه های كشور شاهد هستیم شركت های هوایی آنچنان این دستورالعمل را رعایت نمی كنند و حقوق مسافران در این زمینه همواره نادیده گرفته شده است.
سازمان هواپیمایی كشوری هدف از ابلاغ و اجرای این آیین نامه را رعایت حق و حقوق مسفران هوایی اعلام كرده است، در حالی كه تاخیر در پروازهای هوایی و اجرانشدن این آیین نامه در فرودگاه های كشور توسط شركت هایی هوایی یك مساله عادی شده است.
در مقدمه این دستورالعمل تاكید شده است حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است كه الگوی رفتاری شركت هواپیمایی و دست اندركاران امور پروازی را تدوین می كند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت های هوایی است.
رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد 5 قانون هواپیمایی كشوری و ماده 19 كنوانسیون ورشو و مصوبه قانونی 31 خرداد ماه 1354 برای كلیه شركت های هواپیمایی الزامی است.
هدف از تدوین این دستور العمل ها ایجاد ارتباط متقابل بین مسافران و شركت های هوایی است تا شركت های هوایی هنگام سفر مسافران در مسیرهای مختلف داخلی و بین المللی خدمات مطلوبی به مسافران خود ارایه دهند.
كاهش تاخیر پروازهای هوایی، جلوگیری از ارایه خدمات نامناسب هوایی به مسافران، ارایه خدمات مطلوب فرودگاهی و هوایی به مسافران و رعایت حق و حقوق آنان از عمده وظایف شركت های هوایی در این دستورالعمل اعلام شده است، در حالی كه هم اكنون در تاخیر پروازها بسیاری از بندهای این آیین نامه نادیده گرفته می شود.
پرواز نكردن به موقع و محدودیت های مدیریت ترافیك هوایی از دلایل تاخیر پروازها در روزهای اخیر است. وقتی شركتی پروازهای خود را در نخستین ساعات صبح با تاخیر آغاز می كند این تاخیر به پروازهای بعدی نیز سرایت كرده و مسافران در فرودگاه های مختلف سرگردان می شوند.
1641 /1484
۰ نفر