۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۹
کد خبر: 82174170
T T
۰ نفر
ناتوانی زعفران كاران تربت حیدریه از مقابله با قاچاق پیاز این محصول

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اتحادیه زعفران و خشكبار تربت حیدریه گفت: این اتحادیه قادر به مقابله و برخورد با قاچاق پیاز زعفران در این شهرستان نیست.

هادی موحدان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اكنون حدود 25 واحد صنفی به صورت غیرمجاز در یكی از روستاهای بخش مركزی تربت حیدریه به خرید و فروش قاچاق پیاز زعفران مشغولند و ما در عمل نمی توانیم جلو آن ها را بگیریم.
وی افزود: هرچند به لحاظ قانونی وظیفه ساماندهی و نظارت بر خرید، فروش، فرآوری و صادرات زعفران بر عهده ماست، اما در عمل از پشتوانه اجرایی لازم بی بهره ایم.
وی عمده ترین مشكل در این حوزه را ناهماهنگی های صنفی عنوان كرد و گفت: اتحادیه زعفران كاران مشهد مدعی تابعیت تمام زعفران كاران استان از خود است در حالی كه ما عقیده داریم دلیلی ندارد اتحادیه تربت حیدریه را منحل كرده و به مشهد حق عضویت بپردازیم.
موحدان افزود: از سویی وقتی اتحادیه مشهد از پس مشكلات خود برنیامده و هنوز نتوانسته جلو قاچاق و خرید و فروش پیاز زعفران و زعفران تقلبی را بگیرد، چگونه می خواهد مشكلات شهرستان ها را برطرف سازد؟
وی گفت: اكنون اتحادیه زعفران و خشكبار تربت حیدریه دارای 135 عضو است كه بر اساس میزان سرمایه گذاری و خرید و فروش زعفران در درجات سه گانه تقسیم بندی شده اند.
مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه در گفت و گو با خیرنگار ایرنا از میزان قاچاق احتمالی پیاز زعفران در این شهرستان اظهار بی اطلاعی كرد و گفت: زعفران كاران می توانند با مراجعه به این مدیریت از طریق قانونی نسبت به تهیه پیاز مورد نیاز خود اقدام كنند.
محمد كریمی فرزقی افزود: از ابتدای تیرماه تاكنون 500 تن حواله فروش پیاز زعفران توسط این مدیریت صادر شده كه این روند تا 15 شهریورماه امسال ادامه خواهد داشت.
وی گفت: حواله ها غالبا برای كشاورزان زعفران كاری صادر می شود كه وجود زمین آن ها برای ما محرز شده باشد و اطمینان حاصل كنیم كه قصد فروش قاچاق آن را ندارند.
وی گفت: البته در عمل كار خرید و فروش را حدود 30 تا 40 نفر دلال یا حق العمل كار در میدان پیاز جاده زاوه انجام می دهند و اینكه آیا به كار قاچاق هم می پردازند، نمی دانیم اما اگر مشاهده شود به شدت با آن برخورد می كنیم.
بخش كشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
یكی از شاخص ترین محصولات این شهرستان كه در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است كه كشت آن در سطح هشت هزار هكتار با تولید سالانه 34 تن محصول صورت می گیرد.
از مجموع 70 هزار هكتار اراضی زیر كشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هكتار یعنی معادل حدود 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازای هر هكتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی كه میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار كیلوگرم در هكتار است، این رقم در تربت حیدریه 4.2 كیلوگرم است كه میزان تولید سالانه آن در این شهرستان به 32 تن زعفران خشك می رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/5132