۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۲۱
کد خبر: 82175708
T T
۰ نفر
تحلیلگران: رسانه، مهمترین ابزار مدیریت بحران درجهان امروز است

تهران-ایرنا- در نخستین كارگاه آموزشی مدیریت رسانه در شرایط بحران، تحلیلگران با اشاره به اهمیت نقش رسانه، آن را مهمترین ابزار مدیریت بحران در جهان امروز دانستند.

به گزارش عصر پنج شنبه ایرنا ، « اكبر نصراللهی » استاد دانشگاه و نویسنده كتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای در این كارگاه آموزشی با تشریح اهمیت و نقش رسانه در بحران گفت: هرجا بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیاز است و به دلیل همین اهمیت است كه امروز حتی كم هوش ترین مدیران و حكمرانان هم ، خود را از مهمترین ابزار مدیریت بحران یعنی رسانه محروم نمی كنند.
نصراللهی نقش رسانه ها را در بحران، متناسب با نوع رویكردها، راهبردها، مالكیت و تفكرات سیاسی و وابستگی هایی كه دارند، دوگانه و چندگانه دانست گفت: تحت تاثیر متغیرهای مختلف، رسانه ها در بحران های مختلف، بحران افزایی یا بحران زدایی، امید زایی یا امیدزدایی می كنند و به كوچك نمایی، بزرگنمایی یا واقع نمایی می پردازند.
این استاد دانشگاه با انتقاد از برخی رسانه ها تصریح كرد: آتش سوزی های اخیر در پتروشیمی خوزستان یك موضوع ملی بود و برخی رسانه ها در اوج بحران دیدگاه های سیاسی خود را در پوشش خبری این بحران ملی پیگیری كردند.
به گفته نصراللهی رسانه ها نباید در موضوع های ملی، تمایلات سیاسی را مبنی قرار داد.
نویسنده كتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای،همچنین با تشریح مراحل مختلف بحران و بایسته های رسانه ها در هر یك مراحل، مدل بومی خود در خصوص مدیریت بحران ها را تبیین و تصریح كرد: اگر رسانه های داخلی در بحران های ملی ملاحظات جناحی را اولویت قرار دهند و در انتشار خبرها و تامین نیازهای مردم بی توجه یا كم توجهی كنند خود دچار بحران خواهند شد.
نصراللهی انتقاد را حق و وظیفه رسانه ها دانست و گفت: رسانه ها باید در 24 ساعت اول بحران و تا زمانی كه بحران مهار نشده است،چینش توصیفی و مسئولانه یعنی گفتن آنچه كه در حال اتفاق است، را داشته باشند اما بعد از مهار بحران به ترسیم چشم انداز آینده و انتقاد از اهمال كاری های احتمالی و پیگیری علل دقیق بپردازند و مطالبات حادثه دیدگان را درخواست كنند.
نویسنده كتاب راهنمای پوشش خبری، یكی از مشكلات سازمان ها ، وزراتخانه ها و موسسات را كم توجهی به مباحث مدیریت رسانه ای بحران در شرایط عادی دانست و گفت: اگر در شرایط عادی به آموزش اصول مدیریت بحران توجه شود ، قدرت مانور روابط عمومی ها و مدیران این موسسات و سازمان ها در شرایط بحران بیشتر و تبعات منفی بحران كم خواهد شد.
وی، تعارض در برخی اظهارات، فقدان یا ضعف در پاسخ مستند و تصویری درمورد برخی شایعات، غافلگیری نسبی و توجه ناكافی به آرایش جدید رسانه ای و دست كم گرفتن شبكه های اجتماعی را از دیگر آسیب های مدیریت رسانه ای بحران اخیر پتروشیمی عنوان و ابراز امیدواری كرد: با ایجاد آمادگی و آموزش های لازم در شرایط عادی، تبعات بحران ها احتمالی به حداقل برسد.
مدیرعامل شركت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز با تاكید بر نقش روابط عمومی ها در شرایط بحران گفت: جایگاه روابط عمومی در شركت ها و سازمان ها نیازمند بازنگری است و از ظرفیت های موجود در این بخش باید به بهترین شكل ممكن استفاده كرد .
مهدوی ابهری رئیس انجمن كارفرمائی پتروشیمی نیز در این كارگاه آموزشی با تاكید بر نقش روابط عمومی ها به هنگام بحران اظهار كرد: باید انقلاب اخلاقی در كشور بوجود آید و هرفردی با احساس مسئولیت فعالیت كند.
نخستین كارگاه آموزشی مدیریت رسانه در شرایط بحران امروز با حضور روسای روابط عمومی های صنعت پتروشیمی، مدیرعامل شركت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و رئیس انجمن صنفی كارفرمائی پتروشیمی در تهران برگزار شد.
اقتصام**1063**1601**
۰ نفر