۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۵۳
کد خبر: 82179285
T T
۰ نفر

كشف یك گورستان تاریخی در ورامین

۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۵۳
کد خبر: 82179285
كشف یك گورستان تاریخی در ورامین

تهران- ایرنا- مدیر مركز باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از كشف گورستانی تاریخی در جریان حفاری های شركت آب و فاضلاب در شهرستان ورامین خبر داد.

محمدرضا نعمتی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای اخیر، به صورت اتفاقی جمجمه ای مربوط به دوره ایلخانان از حفاری های اداره آب و فاضلاب ورامین پیدا شد كه در واقع سر نخی برای كشف گورستانی تاریخی در این شهرستان شد.
وی تصریح كرد: كاوش های متعددی از سوی كارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای سالم در آوردن اشیا تاریخی بجای مانده در این منطقه تاریخی صورت گرفته است.
نعمتی گفت: تاكنون تعداد زیادی شی سفالی، اسكلت انسان، آجر و خشت های پخته شده از كاوش های اولیه این گورستان بدست آمده است.
وی با بیان اینكه اداره آب و فاضلاب شهرستان ورامین بدون گرفتن استعلام نسبت به حفاری و لوله گذاری آب شرب در این منطقه اقدام كرده است خاطرنشان كرد: براساس مصوبه هیات وزیران، پیش از هر گونه اقدام كاری و پژوهشی دستگاه های دولتی در مناطق تاریخی باید استعلام های لازم از سازمان میراث فرهنگی انجام شود.
مدیر مركز باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران یادآور شد: چند سال پیش نیز در پی خاكبرداری های اداره راه و شهرسازی ورامین برای احداث جاده در این شهرستان، تپه ای تاریخی نابود شده بود.
نعمتی همچنین از كشف 25 سكه تاریخی دوره هخامنشیان توسط یگان حفاظت مترو تهران از كیف یك قاچاقچی اشیای عتیقه خبر داد و گفت: این سكه های تاریخی اكنون در اختیار اداره كل میراث فرهنگی استان تهران است.
وی با بیان اینكه محل كشف این سكه ها هنوز برای كارشناسان میراث فرهنگی مشخص نشده است افزود: با توجه به قدمت این اشیا تاریخی، نمی توان قیمت ریالی واقعی آن ها را مشخص كرد.
تهرام/7247//1625/1772
۰ نفر