۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82181549
T T
۰ نفر

حمل بار هوایی از شیراز، آرزویی كه محقق نشد

۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82181549
حمل بار هوایی از شیراز، آرزویی كه محقق نشد

شیراز- ایرنا- سال ها از آرزوی فعالان اقتصادی فارس برای صادرات محصولات استان از طریق حمل بار هوایی (كارگو) به كشورهای حوزه خلیج فارس می گذرد و این آرزو تاكنون محقق نشده است.

به گزارش ایرنا ،خردادماه 95 بنا بر اعلام مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بنا بود این آرزو در واقعیت محقق شود اما بنا بر آنچه این مسئولان اظهار می كنند، این موضوع به دلیل آماده نبودن شركت های داخلی حمل بار هوایی متوقف مانده و از این رو، مذاكراتی با شركت های خارجی در حال انجام است.
به گفته رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس، این استان 10 درصد محصولات كشاورزی كشور را تولید می كند و این موضوع نشان دهنده قابلیت این استان در صادرات این محصولات است.
در سبد تولید محصولات كشاورزی استان فارس، محصولاتی همچون خشكبار مانند انجیر و پسته و محصولات تازه كشاورزی در زمره كالاهای پرطرفدار در آن سوی مرزها محسوب می شوند.
در این میان، مصنوعات ساخته دست هنرمندان فارس مانند فرش دستباف با توجه به اصالت در رنگ و نقش آنها و همچنین محصولات دانش بنیان استان در حوزه برق و الكترونیك و دیگر موارد مشتریان ویژه ای در آن سوی مرزها دارد.
در شرایطی كه مصوبه دولت برای اتصال استان فارس به آب های خلیج فارس در مراحل نخست اجرا است و این استان تا ایجاد زیرساخت هایی همچون بندر و دیگر زیرساخت ها مدت زمان زیادی را به انتظار خواهد ماند، راه اندازی حمل و نقل هوایی می تواند كلیدی برای جهش در صادرات استان فارس باشد.
** فارس در اندیشه كارگو
كارگو یا خدمات حمل بار هوایی به محموله های باری گفته می شود كه با بهره گیری از ناوگان هواپیمایی منتقل می شود و در این میان، بخشی از صادرات به كشورهای مقصد از این طریق شكل می گیرد.
آرزوی داشتن خطوط منظم حمل بار هوایی موسوم به كارگو بارها بر زبان فعالان اقتصادی استان فارس جاری شده است.
در این زمینه می توان به سخنان دی ماه 1390 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اشاره كرد كه با توجه به میزبانی جام جهانی 2022 میلادی (1401 هجری شمسی) بر شكل گیری هرچه سریع تر خطوط حمل بار هوایی از شیراز به كشورهای مختلف تاكید كرده بود.
فریدون فرقانی در آن مقطع زمانی به خبرنگاران گفت: صادر كنندگان استان فارس باید از فرصت میزبانی قطر برای مسابقات جام جهانی به نفع استان استفاده كنند و بر این باور هستیم كه این استان به دلیل مراودات اقتصادی با كشور قطر بهترین فرصت را در اختیار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی فارس در آن زمان مهمترین مشكل صادركنندگان استان فارس را نبود هواپیمای مخصوص بار عنوان كرد و گفت: در چندین سال گذشته بارها با شركتهای مختلف هواپیمایی در این راستا گفتگوهایی انجام شده است.
** امكان جهش صادرات فارس
در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، یكی از راهكارهای تحقق این شعار سال، تقویت صادرات است و كلیدفوری تحقق این راهكار در استان فارس نیز می تواند راه اندازی خطوط حمل بار هوایی از مبدا این استان به دیگر نقاط جهان باشد.
آخرین آمار اعلامی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از افزایش صادرات این استان در فضای پسابرجام حكایت دارد، صادراتی كه می تواند با شكل گیری كارگو جهش یابد.
به گفته رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، ارزش صادرات غیرنفتی از گمرك های این استان در سه ماه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه پارسال 54.8 درصد افزایش داشت.
سید رضا ساداتی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در بهار سال 94 ارزش صادرات غیرنفتی از گمرك فارس، 38 میلیون و 500 هزار دلار بود كه در بهار امسال به 59 میلیون و 577 هزار دلار رسید.
وی اظهار كرد: در سه ماه نخست سال 94، وزن كالاهای صادرات غیرنفتی از گمرك فارس 135 هزار و 96 تن بود كه در مدت مشابه امسال با 66 درصد افزایش به 225 هزار و 84 تن رسید.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: با توجه به این كه برخی كالاهای صادراتی فارس از سایر گمرك ها به خارج كشور صادرمی شود، به طور قطع آمار صادرات غیر نفتی استان فارس بسیار بیشتر از آماری است كه در دسترس است.
** وعده ای كه عملی نشد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس 19 اردیبهشت 95 در سخنانی در آیین معارفه مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی استان گفت: ‌خدمات حمل و نقل هوایی بار موسوم به 'كارگو' از خردادماه 95 در مسیر شیراز به كشورهای حاشیه خلیج فارس شكل می گیرد.
علی همتی افزود:‌ با هماهنگی صورت گرفته‌، هر هفته شاهد چهار پرواز برای حمل محموله های صادراتی میوه و تره بار از شیراز به مقصد كشورهای حاشیه خلیج فارس خواهیم بود و این گام مهمی در تقویت صادرات این استان خواهد بود.
با گذشت یك هفته از پایان خردادماه، این وعده عملی نشد.
رضا بدیعی فرد مدیركل فرودگاه های استان فارس تیرماه 95 درباره اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مبنی بر راه اندازی حمل هوایی بار (كارگو) از خرداد از مبدا شیراز به مقصد كشورهای حوزه خلیج فارس، اظهاركرد: ممكن است در این زمینه مذاكراتی میان شركت های هواپیمایی صورت گرفته باشد اما ما زمانی می توانیم چنین پروازی را تایید كنیم كه مجوز آن از سوی سازمان هواپیمایی كشوری صادر شده باشد.
** یارانه 32 میلیارد ریالی فارس در معرض تهدید
ساداتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به خبرنگار ما گفت: با پیگیری های صورت گرفته، یارانه 32 میلیارد ریالی سازمان توسعه تجارت كشور به این استان اختصاص یافته است تا كمك حال راه اندازی خط حمل بار هوایی از شیراز به دیگر كشورها باشد.
این سخنان، تلنگری است برای شتاب بخشیدن به راه اندازی پروازهای حمل بار هوایی از شیراز؛ چرا كه در صورت شكل نگرفتن خط حمل بار هوایی، استان فارس از یارانه اختصاص یافته محروم می شود.
و اما این مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از موانع فراروی راه اندازی خط حمل بار هوایی توسط شركت های داخلی سخن می گوید، تا جایی كه این سازمان را بر آن داشته است كه با شركت های خارجی وارد مذاكره شود.
ساداتی در این باره گفت: در كشور تجربه زیادی در موضوع حمل بار هوایی از استان ها به دیگر كشورها وجود ندارد و در چنین فضایی، تلاش های زیادی در سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس شكل گرفت و مذاكرات زیادی با شركت های هواپیمایی در این زمینه صورت گرفت.
وی ادامه داد: می توان گفت كه برخی شركت های داخلی كه مجوز ارائه خدمات بار هوایی را دارند، هواپیمای مورد نیاز را ندارند و از سوی دیگر، مطالبات عجیبی مطرح می كنند.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: به عنوان نمونه، یكی از شركت های هواپیمایی داخلی می گفت كه همه یارانه 32 میلیارد ریالی را به ما بدهید تا هواپیمای حمل بار خود را تعمیر كنیم تا به شما خدمات ارائه دهیم.
وی اظهار كرد: در چنین شرایطی، ناگزیر به مذاكره با شركت های خارجی شده ایم و در این زمینه، یك شركت خارجی حمل بار هوایی به طور جدی پیگیر راه اندازی خط هوایی حمل بار از شیراز به دیگر كشورها است.
ساداتی گفت: در شرایط كنونی، در داخل كشور هواپیمای كارگو نداریم كه بتواند به ما برنامه پرواز منظم ارائه كند و از این رو، همه ابزارها در دست ما نیست كه خطوط حمل بار را طبق وعده داده شده عملیاتی كنیم.
وی افزود: بدون شك، تلاش برای راه اندازی كارگو در شیراز به عنوان آرزوی سالیان گذشته فعالان اقتصادی استان ادامه دارد و در گام نخست، كالاهای دارای ارزش افزوده كه هر كیلو از آن محصولات، افزون بر سه دلار آمریكا ارزش دارند، در فهرست كالاهای مورد حمایت برای صادرات از این طریق خواهند بود.
امروز حدود شش سال تا برگزاری جام جهانی در كشور قطر فرصت باقی است؛ فرصتی طلایی كه با قدر شناختن آن و فراهم كردن زمینه حمل بار هوایی از ایران و فارس به كشورهای حوزه خلیج فارس، می توان از آن به نفع اقتصاد كشور بهره گرفت.
گزارش: سیداحمد نجفی
2027/ 5054
۰ نفر