۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82186620
T T
۰ نفر
قرارگرفتن ايران درميان 3 كشورتوليدكننده ليزرهاي ديسك

تهران- ايرنا- دبيرستاد توسعه فناوري‌هاي ليزر، فوتونيك وساختارهاي ميكروني معاونت علمي فناوري با اشاره به اينكه ليزر يكي از 10فناوري كليدي دنيا است،گفت:ايران دراين حوزه در آسيا رتبه اول را در اختيار دارد و در توليد برخي از انواع ليزر از جمله ليزرهاي ديسك جزء 2 تا 3 كشور اول دنيا است.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ، محمدصادق ذبيحي با اشاره به جايگاه ليزر ايران در دنيا،افزود: فناوري ليزر از مهمترين فناوري‌هاي قرن بيست ويكم و يكي از 10 فناوري برتر و كليدي دنيا قلمداد مي‌شود.
وي كشورهاي آمريكا، فرانسه، آلمان، روسيه و ايران را از جمله كشورهاي پيشرو در زمينه دانش ليزر دانست و بيان كرد: ايران در آسيا نيز رتبه اول را در اين زمينه در اختيار دارد و در اين عرصه از كشورهايي چون چين، كره، ژاپن و تركيه پيشروتر است.
ذبيحي با تاكيد بر اينكه ايران در توليد برخي از انواع ليزر از جمله ليزرهاي ديسك، جزء 2 تا 3 كشور اول دنيا است، ادامه داد: استفاده از فناوري ليزر در زمره ضروريات توسعه و پيشرفت ايران اسلامي است؛ چرا كه ليزرها در بسياري از زمينه‌ها از جمله صنعت، پزشكي، مخابرات، كاربردهاي نظامي، كاربردهاي آزمايشگاهي و تحقيقاتي كاربردهاي فراواني دارد.
دبيرستاد توسعه فناوري‌هاي ليزر، فوتونيك و ساختارهاي ميكروني معاونت علمي يادآورشد: ليزر قابليت‌هاي متنوعي درمرزهاي علم و فناوري دارد و مي‌تواند نقش مهمي را در ارتقاء بخش‌هاي مختلف و خلق فناوري‌هايي كه به ارتقاي قدرت دفاعي، علمي و اقتصادي كمك مي‌كنند، ايفا كند.
ليزر ابزاري است كه نور را به صورت پرتوهاي موازي كه يك طول موج مشخص دارند، ساطع مي‌كند، نور ليزر مي‌تواند سخت‌ترين فلزات را سوراخ كند يا به راحتي از جسم سختي مانند الماس عبور و در آن ايجاد حفره كند، از اين رو داراي كاربردي‌هاي وسيعي از جمله در زمينه‌هاي تشخيص و درمان كاربرد دارد و اخيرا نيز از اين فناوري براي تشخيص سرطان و به عنوان سنگ‌شكن كليه استفاده ‌شده است.
اين فناوري‌ها همچنين در بخش كشاورزي براي تسطيح زمين، اصلاح گونه‌هاي بذري و آشكارسازي آفت‌هاي ميوه‌ها و نباتات و در بخش صنعتي براي برشكاري و جوشكاري استفاده مي‌شود.
علمي (1)**9340**1440
۰ نفر