۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۳
کد خبر: 82191031
T T
۰ نفر
پاكستان 50 میلیون روپیه به اتاق بازرگانی اكو كمك كرد

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی اكو اعلام كرد: بتازگی صندوق توسعه صادرات پاكستان 50 میلیون روپیه برای كمك به اتاق بازرگانی اكو پرداخته و زمینی نیز در اختیار اتاق قرار گرفته است.

«عبدالرئوف عالم» كه ریاست اتاق بازرگانی پاكستان را نیز بر عهده دارد، امروز (سه شنبه) در بیست و یكمین نشست «كمیته های اجرایی و تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اكو» و نخستین نشست كنسرسیوم شركت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه انرژی افزود:‌ در پاكستان روزی به نام اكو نامگذاری شده است و مراسم خاصی برپا می شود.
به گفته وی، در روند جهانی سازی روابط اجتماعی ناچیزی بین اعضای اكو وجود داشت و همچنان این وضعیت ادامه دارد.
عالم بررسی دلایل ریشه ای كاهش تجارت و نبود سرمایه گذاری را از برنامه های اتاق اكو در ماه های گذشته برشمرد و ادامه داد: اعضا شناخت و آگاهی مناسبی از توانمندی های اتاق اكو ندارند؛ به همین منظور كارگروه تشكیل دادیم تا به معرفی اتاق بپردازیم.
رئیس اتاق اكو استقرار رژیم آزادی تجاری در منطقه را مهم عنوان كرد و گفت: بخش خصوصی مسئول توسعه پایدار است؛ مسئولیت رشد اقتصادی بردوش این بخش قرار دارد و اكو بر فعال شدن این بخش اهتمام ویژه می ورزد.
وی بر صدور آسان روادید و حل معضلات بانكی در منطقه اكو تاكید كرد و اضافه شدن دو كمیته تخصصی در زمینه شرعیت اسلام و ارتقای علوم و فناوری در اكو را خواستار شد.

** آمادگی افغانستان برای جذب 300 میلیون دلار سرمایه خارجی
نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اكو در این نشست گفت: طبق برآورد صورت گرفته افغانستان آمادگی جذب 300 میلیون دلار سرمایه خارجی را دارد.
«آذرخش حافظی» افزود: شرایط افغانستان برای سرمایه گذاری كشورهای مختلف مناسب است.
وی تاكید كرد این كشور می تواند نزدیك 49 هزار مگاوات برق اضافی تولید كند و در بحث جاده ای، راه اندازی راه آهن و زیرساخت های حمل ونقلی نیز توانایی بالایی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد.
وی از مهار تحركات ضد دولت تركیه ابراز خرسندی كرد و گفت: جاذبه های اقتصادی كشورهای عضو اكو تنوع زیادی دارد اما متاسفانه این ظرفیت بی نظیر منطقه مغفول مانده است.

** روابط بانكی، اجرای اكوتا و صدور روادید؛ مشكلات اكو
رئیس اتاق های بازرگانی و بورس تركیه در این نشست حذف روند اخذ روادید تجاری و مشاركت بیشتر بخش خصوصی اعضای اكو در طرح های كشورهای مختلف را سبب توانمندی بیشتر این نهاد منطقه ای دانست.
«مصطفی رفعت حصار جیكلی اوغلو» افزود: كشورهای عضو با یكدیگر برادرند؛ بنابراین گذراندن روند طولانی اخذ روادید برای فعالیت های بازرگانی و تجارت آنان ضرورت ندارد و باید تلاش كنیم این موضوع هرچه زودتر تسهیل شود.
به گفته وی، منفعت و علاقه پایدار كشورهای عضو اكو را دور یكدیگر جمع كرده است تا به اهداف خود برسند.
وی برگزاری مجمع های متعدد را برای دستیابی به اهداف سال 2025 در اجرای قانون موافقتنامه تجاری اكو (اكوتا) تاثیرگذار دانست و گفت: این امر حضور بیشتر اعضا را در این پروتكل می طلبد.
اكوتا یا همان موافقتنامه تجارت ترجیحی بین كشورهای عضو یا تفاهمنامه تسهیل تجارت با وجود آنكه به امضا رسیده هنوز عملیاتی نشده است.
رئیس اتاق های بازرگانی و بورس تركیه اضافه كرد: برای توسعه اقتصادی بویژه در بخش خصوصی كه در اقتصادهای جهانی و منطقه ای نقش بزرگی ایفا می كند، همیشه تهدید وجود داشته است. بنابراین هر كشور عضو باید تلاش خود را برای ارتقای اكو ادامه دهد و به دنبال بخش خصوصی موثر باشد.
وی یكی از اقدام های كشور تركیه برای تسهیل تجارت را ایجاد دیتابانك (مركز داده ها) از طریق گمرك این كشور اعلام كرد و گفت: این امر راهكاری برای توسعه و آسان سازی فعالیت های تجاری با كشورهای عضو اكو بوده است.
به گزارش ایرنا، دیروز (دوشنبه) نیز «محمدرضا كرباسی» دبیركل كمیته ایرانی اتاق اكو، فرآیند ارایه خدمات بانكی را نخستین چالش پیش روی این سازمان اعلام كرد.
كرباسی افزود: ارتباطات كنونی بانكی كشورهای اكو شرایط قابل قبولی ندارد و هزینه معامله بین این كشورها به دلیل استفاده از خدمات بانكی كشور سوم، بسیار بالاست.
وی گفت: بانك توسعه تجارت اكو نتوانسته است نقش خود را به خوبی ایفا كند و در این زمینه حمایت های دولت ها بسیار ضروری است.
كرباسی اجرا نشدن اكوتا را دومین مانع حركت اكو دانست و ادامه داد: صدور روادید سد دیگری به شمار می رود كه اكو را از رسیدن به نتایج مطلوب باز داشته است.
نایب رییس بانك توسعه تجارت اكو یادآوری كرد پس از گذشت هشت سال از تاسیس این بانك، موسسان آن یعنی ایران، تركیه و پاكستان، افغانستان 4.6، جمهوری آذربایجان 3 و قرقیزستان با 0.6 درصد در این بانك سهم دارند. بنابراین هنوز چهار عضو دیگر اكو در این بانك سهمی ندارند. باید از خود بپرسیم چرا اعضای اكو نسبت به عضویت و ارتقای سهم خود در بانك اكو بی تفاوتند؟
وی اضافه كرد: با چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت بانك تاثیر قابل توجهی بر اجرای پروژه ها در كشورها داشته باشد.
طبق اساسنامه بانك توسعه تجارت اكو عضویت اعضای اكو در بانك الزامی نیست كه بر همین اساس بانك نتوانسته است جایگاه خود را پیدا كند؛ در حالی كه بانك می تواند با كمك به بخش خصوصی كشورهای عضو، نقش آفرینی كند. بنابراین پیشنهاد شد اصلاح اساسنامه بانك در دستور كار قرار گیرد.
نماینده دبیرخانه سازمان اكو نیز در نشست دیروز از غفلت دولت های عضو نسبت به ظرفیت های اكو انتقاد كرد و گفت: كشورهای عضو نباید قدرت خود را دست كم بگیرند و در این وادی اتاق ها نقش كلیدی دارند. به یقین، آنچه تجارت را رشد می دهد به سود اقتصاد و در نتیجه همه مردم خواهد بود.
همچنین در نشست دیروز برنامه های تدوین شده و پیشنهادهای دبیرخانه اكو برای حل معضل روادید و اكوتا بررسی شد.
بهره گیری از برچسب روادید بین كشورهای عضو، یكی از پیشنهادهای مطرح بود. بر اساس این طرح، با نصب یك برچسب در گذرنامه افراد از دریافت روادید بی نیاز می شوند.
این پیشنهاد مورد تایید اعضا قرار گرفت و قرار شد مطالعات كارشناسی روی این پیشنهاد در یك ماه آینده توسط كشورهای عضو صورت گیرد و در نهایت نتیجه به تصویب برسد. اگر در این بازه زمانی پاسخی از سوی هر یك از كشورها ارایه نشود به معنای موافقت آن كشور خواهد بود.
به گزارش ایرنا، در همایش مشترك اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران و سازمان همكاری های اقتصادی اكو، «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهوری، «خلیل ابراهیم آكچا» دبیركل اكو و «مصطفی رفعت حصار جیكلی اوغلو» رئیس اتاق های بازرگانی و بورس های تركیه، حضور داشتند.
سازمان همكاری اقتصادی اكو یك سازمان اقتصادی منطقه ای است كه در سال 1343 با همكاری ایران، پاكستان و تركیه پایه گذاری شد و اكنون كشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، تركمنستان، قرقیزستان، ازبكستان و تاجیكستان نیز در آن عضوند.
این سازمان در آغاز با نام «آر.سی.دی» كه نام اختصاری سازمان همكاری عمران منطقه ای است، آغاز به كار كرد.
اقتصام**9186**1961
۰ نفر