۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۶
کد خبر: 82193218
T T
۰ نفر
كارگروه حل مساله ترانزیت به تركمنستان تشكیل می شود

تهران - ایرنا - كارگروهی به مسئولیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و مشاركت نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برای حل مساله ترانزیت به تركمنستان تشكیل می شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، تشكیل این كارگروه در یكصد و نودمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری و با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید.
عباس آخوندی درباره این افزایش تعرفه تردد به این نكته هم تاكید كرد كه دولت به دنبال دامن زدن به مشكلات نیست بلكه در جهت رفع آن گام بر می‌دارد.
وی ادامه داد: روابط دیپلماتیك موثر در گرو اقدام حقوقی مناسب است؛ بنابراین، بخش خصوصی و شركت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی كه متحمل ضرر و زیان مالی شده‌اند می‌توانند به مجامع بین‌المللی شكایت كنند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار كرد: ایجاد فایل در دادگاه‌های بین‌المللی می‌تواند اقدام پیشگیرانه مناسبی برای دولت تركمنستان باشد كه ادعای مركزیت اتفاقات بین‌المللی در منطقه را دارد.
به گزارش ایرنا ، تركمنستان از هفته گذشته (18 مرداد) اقدام به وضع مقررات جدید فقط برای كامیون های ایرانی ترانزیتی كرده است.بر اساس این مقررات عوارض 160 دلاری از كامیون های كمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از كامیون های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) از تركمنستان وضع شده است ضمن آنكه به ازای هر یك كیلومتر تردد نیز یك دلار از همه كامیون های ایرانی دریافت می كنند؛ ضمن اینكه این اقدام تركمن ها بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است.
در سال 1394 بالغ بر 92 هزار و 300 دستگاه كامیون ایرانی به مقصد تركمنستان تردد داشته اند كه از این میزان 85 هزار و 300 دستگاه به مقصد تركمنستان و هفت هزار دستگاه به ماورای تركمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیكستان و قرقیزستان رفته اند.
همچنین 29 هزار كامیون تركمنی به ایران تردد كرده اند كه از این تعداد 24 هزار دستگاه به مقصد ایران بوده است و پنج هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد تركیه از ایران عبور كرده اند.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی ، آخوندی، همچنین در مورد اجلاس سه جانبه باكو گفت: روسیه و آذربایجان به شكل كلی موافق اقدامات ایران بودند و بر سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در پروژه راه آهن رشت - آستارا تاكید كردند؛ همچنین معافیت‌هایی را برای ورود كامیون‌های ایرانی به پایانه‌ها قائل شدند و بیشتر صحبت‌ها حاكی از پشتیبانی روسیه و آذربایجان از توافق ها و اقدامات انجام شده در گذشته بود.
وی در ادامه پس از استماع گزارش LPI (شاخص عملكرد لجستیك) گفت: در واقع صدایی كه از طرف جهان به گوش ما می‌رسد متاثر از دو بحث اصلی یكی اقدامات فیزیكی دولت و دیگری ادراك فعالان از كار ماست.
وی تصریح كرد: آمارهای فیزیكی قابل كنترل است اما بخشی كه متوجه جلب توجه ادراك افكار عمومی و دستگاه‌های دیگر نسبت به اقدامات انجام شده می‌شود كار بسیار سختی است و باید در راستای آگاه‌سازی ادراك مردم و جهان نسبت به اقدامات انجام شده تلاش كنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: مساله‌ای كه باید ترغیب شود و تاكنون حل و فصل نشده است، این است كه تمام دستگاه‌ها و حتی افكار عمومی برای ارزیابی عملكرد، میزان پروژه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و به هیچ وجه عملكرد، مهم جلوه نمی كند؛ دستگاه ها همواره به دنبال مقدار راه، راه‌آهن و مسكن ساخته شده اند اما كیفیت زندگی شهری ملاك قرار نمی‌گیرد.
بر اساس این گزارش، در این جلسه اعلام شد: بر اساس گزارش فاز 2 پروژه «راهكارهای بهبود شاخص‌های لجستیك LPI»، رتبه ایران در جهان از 114 در سال 2014 به 96 در سال 2016 بهبود یافته است.
در این جلسه با توجه به اینكه این رتبه‌بندی بازتاب وضعیت و عملكرد بخش‌های اقتصادی كشور در سطح بین‌المللی بوده است و دارای اهمیت ویژه است، مقرر شد با همكاری گمرك جمهوری اسلامی، بررسی شاخص لجستیكی كارایی فرایندهای ترخیص كالا نیز به پروژه اضافه شود.
همچنین مقرر شد دستگاه‌های عضو و ذیربط و به ویژه تشكل‌ها در جهت ارایه آمار و اطلاعات درست و تكمیل پرسشنامه‌ها همكاری مؤثر كنند و مجموعه فرایندهای تاثیرگذار بر شاخص‌های بین‌المللی لجستیك مورد بازبینی قرار گیرد و با برگزاری كارگاه‌های مورد نیاز در جهت بهبود شاخص‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم پیگیری شود.
یكصد و نودمین جلسه شورای عالی ترابری با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، داود كشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.
حسین آشوری معاون بهره‌برداری شركت راه‌آهن، محمد جواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، مسعود كرباسیان رئیس گمرك ایران، نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی ربط و نیز نمایندگان بخش خصوصی در وزارت راه و شهرسازی از دیگر شركت كنندگان این جلسه بودند.
اقتصام**9189**1776
۰ نفر