۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۰
کد خبر: 82196131
T T
۰ نفر

آغاز برداشت بادام درختی در شهرستان سروآباد

۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۰
کد خبر: 82196131
آغاز برداشت بادام درختی در شهرستان سروآباد

سنندج- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی شهرستان سروآباد از آغاز كار برداشت بادام درختی از سطح 63 هكتار از باغات این شهرستان خبر داد.

مجید قاسمی نژاد روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان 48 هكتار آن آبی و 15 هكتار به صورت دیمی است.
وی ادامه داد: از مجموع 48 هكتار باغات آبی 38 هكتار آن بارور و 10 هكتار آن به صورت غیر بارور و از مجموع باغات دیمی تمام 15 هكتار آن بارور است.
مدیر جهاد كشاورزی سروآباد به متوسط برداشت این محصول اشاره كرد و افزود: متوسط برداشت بادام درختی در هر هكتار از باغات آبی یك و نیم تن و متوسط برداشت در هر هكتار از باغات دیم 800 كیلوگرم است.
وی اضافه كرد: میزان برداشت سالانه بادام درختی از سطح باغات آبی 57 تن و میزان برداشت از سطح باغات دیم 12 تن است، كه در مجموع 69 تن بادام درختی از سطح باغات این شهرستان برداشت می شود.
او با بیان اینكه باغات بادام درختی در سطح شهرستان سروآباد به صورت پراكنده وجود دارند، افزود: بیشترین میزان باغات بادام درختی مربوط به مجتمع روستای دره ناخی از توابع بخش مركزی این شهرستان با 24 هكتار باغ آبی است.
قاسمی نژاد تصریح كرد: باغات آبی بادام درختی به صورت مكانیزه و آبیاری قطره ای پرورش یافته اند.
وی به مهمترین ارقام این محصول اشاره كرد و گفت: فرانسیس، شكوفه (پوست كاغذی)، اسپانیایی و بذری محلی مهمترین ارقام بادام درختی در سطح باغات شهرستان سروآباد است.
مدیر جهاد كشاورزی سروآباد به آفات درختان بادام اشاره كرد و گفت: وجود جاده های خاكی در مجاور باغات بادام سبب ایجاد گرد و غبار و شیوع آفت كنه و منبع آلودگی شده است.
وی ادامه داد: بارش های مداوم باران و رطوبت نسبی هوای منطقه باعث شیوع انواع بیماری های قارچی از جمله لكه آجری شده كه این آفات و بیماری علاوه بر كاهش كیفیت محصول سالجاری سطح كانوپی درختان بادام را كاهش داده و بر عملكرد این درختان در سالهای آینده نیز تاثیر منفی دارد.
قاسمی نژاد خاطرنشان كرد: باتوجه به عادت زود گلدهی ارقام بذری محلی بادام و در نتیجه خسارات سرمازدگی بر اثر سرمای دیررس بهاره سیاست جهاد كشاورزی ایجاد باغات مكانیزه با سیستم های آبیاری تحت فشار است كه نمونه این باغات را می توان در مجتمع روستای دره ناخی مشاهده كرد.
شهرستان سروآباد یكی از قطب های كشاورزی در استان كردستان است كه انواع محصولات باغی از قبیل گردو، انار، گیلاس، هلو، انگور، انجیر و شلیل در این شهرستان كشت و برداشت می شود.
شهرستان سروآباد در 90 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7354/1904