كوچكترين ابعاد، بالاترين كيفيت

مشهد- ايرنا- نفيس ترين انگشتر هنري معنوي جهان، بازآفريني هنرمندانه تابلويي از استاد فرشچيان در كوچكترين ابعاد ممكن ولي در بالاترين سطح كيفي است كه به روش قلمزني سه بعدي به اندازه هاي ميليمتري قلمزني شده است.

استاد علي جنگي خالق اين اثر مهم هنري و نيز ريزترين آيت الكرسي جهان به خط نستعليق به صورت برجسته در ابعاد ميليمتري بر روي ركاب انگشتري است.
انگشتر ياحسين يكي ديگراز آثار فاخر استاد علي جنگي است كه در اين اثر شش 'يا حسين' را كه به ياد شش گوشه ضريح مطهر حضرت ابا عبدلله( ع ) در نظر گرفته بر روي ركاب انگشتر قلمزني كرده است.
در اين اثر نفيس ذكر هاي يا حسين در ابعاد 1.5 ميليمتر تا 7.1 ميليمتر ازسطح پنجره فولادبرجسته تر و با تلفيقي از خط نستعليق و شكسته نستعليق به كار رفته و سلام هاي زيارت ناحيه امام زمان(عج) نيز به شكل خاصي بر روي نونِ هر شش كلمه حسين قلمزني شده كه قطرخط كمتراز نيم ميليمتراست و نگين اين انگشتر نيز از عقيقي سرخ و زيبا است كه بر روي آن چهار سلام معروف امام حسين(ع) با تركيبي خاص كار شده است.
استاد علي جنگي فرزند استاد حاج اسماعيل جنگي پدر هنر قلمزني استاد خراسان رضوي است كه آوازه وي مرزهاي ايران اسلامي را در نورديده است.
استاد جنگي از كودكي نزد پدرش مشغول به آموزش قلمزني شد و آنقدر اشتياق به اين هنر در نزد وي بود كه اولين انشاء دوران تحصيلش را كه مي خواهيد چكاره شويد؟ با عنوان من مي خواهم قلمزن شوم، آغاز كرد.
وي به توصيه پدرش، به آموزش مجسمه سازي و طراحي زير نظر استاد محمود عطايي فر پرداخت و خطاطي را نيز نزد استاد سيد رضا وزيري آموخت و هنرش را به جهانيان با قلمزني بر روي ركاب هاي انگشتر از جنس طلا و بيشتر نقره معرفي كرد.
وي با آثار خاص هنري و معنوي كه از خود به جا گذاشته هنر قلم زني را در بالاترين سطح ممكن به رخ تمام جهانيان كشيده و به اين هنر كه بيش از پنج تا هفت هزار سال قدمت دارد، سبك قلم زني سه بعدي در ابعاد ميليمتري را به عنوان پيشرفته ترين سبك قلم زني جهان ارائه و آثار بي نظيري خلق كرده كه تاكنون كسي نتوانسته نظير آن را به وجود آورد
استاد جنگي كه در مشهد زندگي مي كند، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا رمز و راز موفقيت در اين هنر ارجمند و نيز خاطرات هنري و شخصي خود را بازگو كرد.
س- دليل اصلي گرايش شما يه هنر قلم زني چيست؟
ج- در ابتدا بايد بگويم در خانواده اي مذهبي به دنيا آمده ام، پدرم استاد حاج اسماعيل جنگي يكي از هنرمندان قلم زن است كه فردي مومن و متعهد و مردمي است و جدا از پدر بودن، استاد بنده نيز هست و حق زيادي به گردن من و هنر دوستان پايتخت معنوي ايران دارد. تمام وجودم به اين هنر معطوف شده بود و آموزش آن به بزرگترين خواسته زندگي من تبديل شد.
س- اوج هنر قلم زني از چه زماني در آثارتان تبلور يافت؟
ج- عقيده قلبي من اين است كه هنرمند اگر از نوجواني با عشق و علاقه و تمركز، بهترين بودن را در وجودش شعله ور كند در همان ابتداي جواني مي تواند آثار ارزنده اي را خلق كند و هر چه پيش برود آثارش خاص و پخته تر مي شود. من كه از ٩ سالگي توسط پدر با اين هنر آشنا شدم آثار هنري ام را از 16 سالگي عرضه كردم كه اولين كارم (گل رز) بود كه آنقدر طبيعي قلمزني كردم كه هنرمندان بزرگ اصفهاني مانند استاد محمد اسكندري و استاد مهدي علمداري وقتي كار را ديدند احساس كردند توسط دستگاه توليد شده است. پس از آن صورت بچه ٩ ساله اي را در حدود ٢٠ سالگي چنان قلمزني كردم كه سفارش دهنده كار كه از آمريكا مراجعه كرده بود، دقايقي را مبهوت كار بود و آن را نگاه مي كرد و باورش نمي شد كه بر روي فلز سخت صورت بچه اي كه داراي لطافت است، اين چنين طبيعي كار شده باشد. ذوق و استعدادم باعث مي‌شد كه تمامي سبك هاي قلمزني را تجربه كنم. برجسته كاري- قلم گيري- سياه قلم و ... تا آنجا كه به كلاس هاي طراحي، مجسمه سازي و خطاطي زير نظر استاد محمود عطائي فر و سيد رضا وزيري رفتم و دريچه هاي از هنر قلمزني به رويم باز شد.
س- چرا شما هنر را با روح معنويت در آثارتان نشان مي دهيد؟
ج - وقتي كه آثارت در قالب معنويت باشد با تامل بيشتري ديده مي شود و جدا از ديد هنري كه دارد تاثير خاصي بر بيننده مي گذارد و مي تواند نتايج بهتري را به همراه داشته باشد. به طور قطع تمامي كارهاي من تا كنون به دليل روح معنوي كه در آن نهفته شده توانسته نتايج درخشاني را به همراه داشته باشد.
س- آيا هر سفارشي را مي پذيريد؟
ج - چند سال قبل سفارشاتي آمد كه منحرفانه بود و درآمد زيادي داشت اما انجامش ندادم و يا سفارش عكس پادشاه عربستان را دادند و با اينكه شيوخ آن جا پول خوبي مي دادند و بنده نيز نياز مبرمي به آن پول داشتم اما نگاهي هم به آن عكس نينداختم چه رسد به قبول سفارش آن، همچنين آرم هاي شيطان پرستي زيادي سفارش داده اند و تابلوهايي از جنس ديگر كه هيچ يك را قبول نكردم. اكنون هم كه آمده ام ريزترين خط نستعليق برجسته جهان را از آيات قرآن استفاده كرده ام، با اين ديد كه وقتي در مقابل دوربين هاي رسانه هاي جهان قرار گرفت اين آيات خوانده شود و صداي هنر پر از معنويت گوش ملت هاي جهان را نوازش دهد. اگر مسئولان قرآني و فرهنگي كشور راجع به معاني قرآن و معجزات قرآن كم كاري كرده و مي كنند چرا بايد هنرمندان مواخذه شوند. اگر هنوز آن طور كه شايسته و بايسته است قرآن در وجود نونهالان و نوجوانان رخنه نكرده است، ايراد به هنرمندان چرا؟ هنرمنداني كه در مسير قرآن پيش مي روند مايه افتخار امام زمان (عج) هستند و بايد حمايت جدي از اين عزيزان مظلوم شود اما متاسفانه تاكنون هيچ گونه حمايت جدي و سازماندهي شده اي را نديده ايم و اگر عشق به اهل بيت نباشد، هنرمندان قرآني ديگر نمي مانند.

س- چرا انگشتر(ضامن آهو) نفيس ترين انگشتر هنري معنوي جهان نامگذاري شد؟
ج - در سال هاي آشنايي من با هنر قلزني تمام سعي من بر اين بوده كه هنر قلمزني ايراني را به بالاترين مرتبه برسانم. در شرايط فعلي به جرات مي توان گفت ١٥ سال از دوران جواني ام را به دنبال دانسته هاي هنري صرف كردم تا آنجا كه توانستم قلمزني ٣ بعدي در ابعاد ميلي متري را ابداع كنم و اينكه چرا اين هنر را بر روي ركاب هاي نقره اي كه نگين آن هابيشتر از عقيق يمني و يا فيروزه نيشابور است كار مي كنم، فقط فقط به اين دليل است كه هنرم را درخدمت دستورات اهل بيت قراردهم.
وقتي سر قلمهاي به كار برده شده تا حد يك چهارم سر سوزن است كار بسيار كند پيش مي رود. سر آهو ٧٠ روز وقت مرا گرفت ولي وقتي تمام شد حتي خودم باورم نمي شد كه توانسته ام در اين ابعاد كه به راحتي ديده نمي شود تمام عضلات واقعي صورت يك حيوان لطيف همچون آهو را كار كنم، همسرم كه خدا پشتيبانش باشد، خيلي در سطح كيفي كارهاي من دخيل است، ايشان حافظ كل قران كريم است و بيشتر روح معنويت كارهايم را مديون وي هستم ، زندگي با هنرمندي كه كارهاي هنري اش را در منزل انجام مي دهد آسان نيست.انگشتر ( ضامن آهو) تنها يك انگشتر نيست بلكه تابلوي هنري است كه تمام وجودم را متوجه اش كرده ام و با عشق خاصي به اتمام رسيد. فقط بيننده هنرمندي كه اين انگشتر را از نزديك مي بيند، متوجه رنج هاي نهفته در آن مي شود. گوشه به گوشه كار سختي خودش را داشت. از دندادن هاي بچه آهو بگيريد تا سم ماده آهو يا عضلات دست جلوي حيوان كه با ژست خاصي ايستاده. فقط همين را بگويم كه حدود هفت بار كار كردم ولي به خاطر سه بعدي بودن، عضلات خوب از آب در نمي آمد و باور كنيد كه حوصله ام سرمي رفت تا آنجا كه از كار دست كشيده و پس از ساعتي با توكل به خدا دوباره ادامه مي دادم. درست است كه اين انگشتر اثر دست من است ولي خدا مي داند كه نقش پدر و مادر و همسرم و بالاتر از همه نگاه پر از مهر و عطوفت سفارش دهنده اصلي آن يعني حضرت علي بن موسي الرضا (ع) چقدر بر روي اين كار و نحوه ساخت آن تاثير داشت همين بس كه در يك روز نزديك به ٨٠ كانال خبري به دفعات انگشتر ضامن آهو را نفيس ترين انگشتر هنري و معنوي معرفي كردند و اگر امروز صدا و سيمامستندي درباره اين انگشتر مي سازد و آن را به تصوير مي كشد، همه و همه از لطف خداوند متعال و عنايت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا (ع) است كه در حق من روا داشته اند.
سابقه قلمزني و كاربرد فلزات طبق مستندات تاريخي موجود به بيش از هزار سال قبل از ميلاد برمي گردد و آثار به جا مانده در هردوره نمايانگر حركتي متداوم است كه علاوه بر نمادهاي عيني و مادي كه در قالب ظروف،جام ها ونظير آن قلم زده شده؛ نمايانگر فضاي روح بخش و معنوي است كه ريشه در باورها و اعتقادات حاكم بر دوره خود داشته است.
7498/6012