۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82197645
T T
۰ نفر
خلق نفیس ترین انگشتر هنر معنوی جهان در كوچكترین ابعاد در مشهد

مشهد- ایرنا- نفیس ترین انگشتر هنر معنوی جهان(ضامن آهو)، بازآفرینی هنرمندانه تابلویی از استاد فرشچیان در كوچكترین ابعاد ممكن ولی در بالاترین سطح كیفی است كه به روش قلمزنی سه بعدی به اندازه های میلیمتری قلمزنی شده است.

به گفته استاد علی جنگی ،انگشتر ( ضامن آهو) تنها یك انگشتر نیست بلكه تابلوی هنری است كه تمام وجودم را متوجه اش كرده ام و با عشق خاصی به اتمام رسید.
همچنین استاد علی جنگی خالق این اثر مهم هنری و نیز ریزترین آیت الكرسی جهان به خط نستعلیق به صورت برجسته در ابعاد میلیمتری بر روی ركاب انگشتری است.
انگشتر یاحسین یكی دیگر از آثار فاخر استاد علی جنگی است كه در این اثر 6 'یا حسین' را كه به یاد 6 گوشه ضریح مطهر حضرت ابا عبدلله( ع) در نظر گرفته بر روی ركاب انگشتر قلمزنی كرده است.
در این اثر نفیس ذكر های یا حسین در ابعاد 1.5 میلیمتر تا 7.1 میلیمتر از سطح پنجره فولاد برجسته تر و با تلفیقی از خط نستعلیق و شكسته نستعلیق به كار رفته و سلام های زیارت ناحیه امام زمان(عج) نیز به شكل خاصی بر روی نونِ هر 6 كلمه حسین قلمزنی شده كه قطر خط كمتر از نیم میلیمتر است و نگین این انگشتر نیز از عقیقی سرخ و زیبا است كه بر روی آن چهار سلام معروف امام حسین(ع) با تركیبی خاص كار شده است.
استاد علی جنگی فرزند استاد حاج اسماعیل جنگی پدر هنر قلمزنی استاد خراسان رضوی است كه آوازه وی مرزهای ایران اسلامی را در نوردیده است.
استاد جنگی از كودكی نزد پدرش مشغول به آموزش قلمزنی شد و آنقدر اشتیاق به این هنر در نزد وی بود كه اولین انشاء دوران تحصیلش را كه می خواهید چكاره شوید؟ با عنوان من می خواهم قلمزن شوم، آغاز كرد.
وی به توصیه پدرش، به آموزش مجسمه سازی و طراحی زیر نظر استاد محمود عطایی فر پرداخت و خطاطی را نیز نزد استاد سیدرضا وزیری آموخت و هنرش را به جهانیان با قلمزنی بر روی ركاب های انگشتر از جنس طلا و بیشتر نقره معرفی كرد.
وی با آثار خاص هنری و معنوی كه از خود به جا گذاشته هنر قلم زنی را در بالاترین سطح ممكن به رخ تمام جهانیان كشیده و به این هنر كه بیش از پنج تا هفت هزار سال قدمت دارد، سبك قلمزنی سه بعدی در ابعاد میلیمتری را به عنوان پیشرفته ترین سبك قلمزنی جهان ارائه و آثار بی نظیری خلق كرده كه تاكنون كسی نتوانسته نظیر آن را به وجود آورد
استاد جنگی كه در مشهد زندگی می كند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رمز و راز موفقیت در این هنر ارجمند و نیز خاطرات هنری و شخصی خود را بازگو كرد.

س- دلیل اصلی گرایش شما یه هنر قلمزنی چیست؟
ج- در ابتدا باید بگویم در خانواده ای مذهبی به دنیا آمده ام، پدرم استاد حاج اسماعیل جنگی یكی از هنرمندان قلمزن است كه فردی مومن و متعهد و مردمی است و جدا از پدر بودن، استاد بنده نیز هست و حق زیادی به گردن من و هنر دوستان پایتخت معنوی ایران دارد. تمام وجودم به این هنر معطوف شده بود و آموزش آن به بزرگترین خواسته زندگی من تبدیل شد.

س- اوج هنر قلمزنی از چه زمانی در آثارتان تبلور یافت؟
ج- عقیده قلبی من این است كه هنرمند اگر از نوجوانی با عشق و علاقه و تمركز، بهترین بودن را در وجودش شعله ور كند در همان ابتدای جوانی می تواند آثار ارزنده ای را خلق كند و هر چه پیش برود آثارش خاص و پخته تر می شود. من كه از ٩ سالگی توسط پدر با این هنر آشنا شدم آثار هنری ام را از 16 سالگی عرضه كردم كه اولین كارم (گل رز) بود كه آنقدر طبیعی قلمزنی كردم كه هنرمندان بزرگ اصفهانی مانند استاد محمد اسكندری و استاد مهدی علمداری وقتی كار را دیدند احساس كردند توسط دستگاه تولید شده است. پس از آن صورت بچه ٩ ساله ای را در حدود ٢٠ سالگی چنان قلمزنی كردم كه سفارش دهنده كار كه از آمریكا مراجعه كرده بود، دقایقی را مبهوت كار بود و آن را نگاه می كرد و باورش نمی شد كه بر روی فلز سخت صورت بچه ای كه دارای لطافت است، این چنین طبیعی كار شده باشد. ذوق و استعدادم باعث می‌شد كه تمامی سبك های قلمزنی را تجربه كنم. برجسته كاری- قلم گیری- سیاه قلم و ... تا آنجا كه به كلاس های طراحی، مجسمه سازی و خطاطی زیر نظر استاد محمود عطائی فر و سیدرضا وزیری رفتم و دریچه های از هنر قلمزنی به رویم باز شد.
س- چرا شما هنر را با روح معنویت در آثارتان نشان می دهید؟
ج - وقتی كه آثارت در قالب معنویت باشد با تامل بیشتری دیده می شود و جدا از دید هنری كه دارد تاثیر خاصی بر بیننده می گذارد و می تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد. به طور قطع تمامی كارهای من تاكنون به دلیل روح معنوی كه در آن نهفته شده توانسته نتایج درخشانی را به همراه داشته باشد.

س- آیا هر سفارشی را می پذیرید؟
ج - چند سال قبل سفارشاتی آمد كه منحرفانه بود و درآمد زیادی داشت اما انجامش ندادم و یا سفارش عكس پادشاه عربستان را دادند و با اینكه شیوخ آن جا پول خوبی می دادند و بنده نیز نیاز مبرمی به آن پول داشتم اما نگاهی هم به آن عكس نینداختم چه رسد به قبول سفارش آن، همچنین آرم های شیطان پرستی زیادی سفارش داده اند و تابلوهایی از جنس دیگر كه هیچ یك را قبول نكردم. اكنون هم كه آمده ام ریزترین خط نستعلیق برجسته جهان را از آیات قرآن استفاده كرده ام، با این دید كه وقتی در مقابل دوربین های رسانه های جهان قرار گرفت این آیات خوانده شود و صدای هنر پر از معنویت گوش ملت های جهان را نوازش دهد.
وی ادامه داد: هنرمندانی كه در مسیر قرآن پیش می روند مایه افتخار امام زمان (عج) هستند و باید حمایت جدی از این عزیزان مظلوم شود اما متاسفانه تاكنون هیچ گونه حمایت جدی و سازماندهی شده ای را ندیده ایم و اگر عشق به اهل بیت نباشد، هنرمندان قرآنی دیگر نمی مانند.

س- چرا انگشتر(ضامن آهو) نفیس ترین انگشتر هنری معنوی جهان نامگذاری شد؟
ج - در سال های آشنایی من با هنر قلمزنی تمام سعی من بر این بوده كه هنر قلمزنی ایرانی را به بالاترین مرتبه برسانم. در شرایط فعلی به جرات می توان گفت ١٥ سال از دوران جوانی ام را به دنبال دانسته های هنری صرف كردم تا آنجا كه توانستم قلمزنی ٣ بعدی در ابعاد میلی متری را ابداع كنم و اینكه چرا این هنر را بر روی ركاب های نقره ای كه نگین آن ها بیشتر از عقیق یمنی و یا فیروزه نیشابور است كار می كنم، فقط فقط به این دلیل است كه هنرم را در خدمت دستورات اهل بیت قرار دهم.
وقتی سر قلمهای به كار برده شده تا حد یك چهارم سر سوزن است كار بسیار كند پیش می رود. سر آهو ٧٠ روز وقت مرا گرفت ولی وقتی تمام شد حتی خودم باورم نمی شد كه توانسته ام در این ابعاد كه به راحتی دیده نمی شود تمام عضلات واقعی صورت یك حیوان لطیف همچون آهو را كار كنم، همسرم كه خدا پشتیبانش باشد، خیلی در سطح كیفی كارهای من دخیل است، ایشان حافظ كل قران كریم است و بیشتر روح معنویت كارهایم را مدیون وی هستم ، زندگی با هنرمندی كه كارهای هنری اش را در منزل انجام می دهد آسان نیست.
وی ادامه داد: انگشتر ( ضامن آهو) تنها یك انگشتر نیست بلكه تابلوی هنری است كه تمام وجودم را متوجه اش كرده ام و با عشق خاصی به اتمام رسید. فقط بیننده هنرمندی كه این انگشتر را از نزدیك می بیند، متوجه رنج های نهفته در آن می شود. گوشه به گوشه كار سختی خودش را داشت. از دندادن های بچه آهو بگیرید تا سم ماده آهو یا عضلات دست جلوی حیوان كه با ژست خاصی ایستاده. فقط همین را بگویم كه حدود هفت بار كار كردم ولی به خاطر سه بعدی بودن، عضلات خوب از آب در نمی آمد و باور كنید كه حوصله ام سرمی رفت تا آنجا كه از كار دست كشیده و پس از ساعتی با توكل به خدا دوباره ادامه می دادم. درست است كه این انگشتر اثر دست من است ولی خدا می داند كه نقش پدر و مادر و همسرم و بالاتر از همه نگاه پر از مهر و عطوفت سفارش دهنده اصلی آن یعنی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) چقدر بر روی این كار و نحوه ساخت آن تاثیر داشت همین بس كه در یك روز نزدیك به ٨٠ كانال خبری به دفعات انگشتر ضامن آهو را نفیس ترین انگشتر هنری و معنوی معرفی كردند و اگر امروز صدا و سیما مستندی درباره این انگشتر می سازد و آن را به تصویر می كشد، همه و همه از لطف خداوند متعال و عنایت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) است كه در حق من روا داشته اند.
سابقه قلمزنی و كاربرد فلزات طبق مستندات تاریخی موجود به بیش از هزار سال قبل از میلاد برمی گردد و آثار به جا مانده در هر دوره نمایانگر حركتی متداوم است كه علاوه بر نمادهای عینی و مادی كه در قالب ظروف،جام ها و نظیر آن قلم زده شده؛ نمایانگر فضای روح بخش و معنوی است كه ریشه در باورها و اعتقادات حاكم بر دوره خود داشته است.
7498/6012/ 6075
۰ نفر