۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82199519
T T
۰ نفر
60 درصد هزينه كشتي ها به سوخت اختصاص دارد

تهران- ايرنا- مديرعامل شركت ملي نفتكش ايران گفت: 60 درصد هزينه كشتي هاي بزرگ جهان مربوط به سوخت است و تمام شركت هاي فعال در عرصه كشتيراني به دنبال كاهش هزينه هاي خود هستند.

به گزارش ايرنا، علي اكبر صفايي روز سه شنبه درنخستين همايش سوخت رساني دريايي در خليج فارس در محل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: سوخت رساني به كشتي ها (بانكرينگ) در اقتصاد مقاومتي جايگاه ويژه اي دارد و با اقدام هاي صورت گرفته هم اكنون سوخت مورد نياز كشتي هاي ايراني در بنادر ايران تامين مي شود.
وي با بيان اين كه هر كشتي بزرگ تجاري ساليانه بين 600 تا 700 هزار تن سوخت مصرف مي كند، گفت: با تامين سوخت كشتي هاي ايراني در داخل، توسعه صنعت سوخت رساني در كشور بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است.
صفايي افزود: امروز تمام شركت هاي كشتيراني قيمت هاي سوخت را در بازار رصد مي كنند تا بتوانند با كمترين قيمت سوخت مورد نياز خود را تهيه كنند و در طول سال صرفه جويي زيادي داشته باشند.
وي با بيان اينكه سرعت و كيفيت در سوخت رساني به كشتي ها اهميت زيادي دارد، افزود: دقت در اين زمينه ضمن حفظ محيط زيست دريايي، از آلودگي هاي دريايي نيز جلوگيري خواهد كرد.
مديرعامل شركت ملي نفتكش ايران افزود: با توجه به دورنماي استقبال از سوخت گازطبيعي مايع شده ( LNG ) در صنعت كشتيراني جهان، صنعت بانكرينگ كشور بايد به فكر ايجاد ايستگاه هاي عرضه LNG در خليج فارس نيز باشد. هم‌اكنون كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس با محوريت قطر در حال ايجاد نخستين ايستگاه سوخت رساني LNG در منطقه هستند.
صفايي افزود: كاهش نرخ و كرايه حمل در سال هاي اخير صنعت كشتيراني جهان را نسبت به مديريت هزينه ها حساس كرده و يكي از مهمترين بخش هاي هزينه اي همين‌ مساله سوخت است.
وي برگزاري اين سمينار را فرصت خوبي براي توسعه صنعت بانكرينگ كشور دانست و گفت: در بخش خدمات جانبي نيز بيشتر نياز صنعت كشتيراني كشور از داخل تامين مي شود. با توجه به ظرفيت هاي بسيار‌خوب داخلي در زمينه روانكارها، شركت ها بايد به دنبال برند سازي در اين مقوله باشند.
مديرعامل شركت ملي نفتكش مهمترين چالش پيش روي دو صنعت بانكرينگ و كشتيراني را الزام هاي بند ششم كنوانسيون مارپل در زمينه كاهش اثرات زيست‌ محيطي سوخت ها عنوان كرد و افزود: صنعت پتروشيمي كشور بايد براي كسب استانداردهاي لازم تا سال 2020 ميلادي نسبت به بهينه سازي سوخت بر اساس الزامات بين‌المللي اقدام كند.
صفايي همچنين خواستار اجراي سه برنامه كوتاه، متوسط و بلند براي توسعه صنعت سوخت رساني در كشورشدو گفت: بايد زيربناهاي مورد نياز مطابق با استانداردهاي بين المللي در پالايشگاه هاي كشور فراهم شود تا بتوانيم در اين عرصه به موفقيت هاي بزرگي دست پيدا كنيم.
به گزارش ايرنا، نخستين همايش تخصصي بانكرينگ در خليج فارس امروز با حضور
مدير عامل سازمان بنادر و اعضاي هيات عامل اين سازمان، مديران كل و كارشناسان ستادي و كليه بنادر كشور، مديران ارشد سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي و شركت‌هاي خصوصي همچون سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان ملي استاندراد، گمرك جمهوري اسلامي ايران، راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، ارگان‌هاي مرتبط با وزارت نفت و ... و همچنين انجمن‌هاي صنفي مرتبط (انجمن پايانه داران بنادر كشور، انجمن خطوط كشتيراني و خدمات وابسته، انجمن مهندسي دريايي ايران، اتحاديه مالكان كشتي، فدراسيون حمل و نقل ايران و ...) در محل سازمان بنادر و دريانوردي كشور برگزار شده است.
اقتصام**1108 **1561