۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82215422
T T
۰ نفر
خواهرخوانده وليعصر تهران در مراغه، الگوي روشنايي مدرن در معابر سبز

مراغه - ايرنا - چترهاي چنار در خيابان شهيد مصطفي خميني(ره) مراغه بر خاطرات بسياري از ميهمانان اين شهر تاريخي سايه افكنده؛ سايه اي كه تا ديروز به روزهاي آفتابي اختصاص داشت و امروز با نوآوري شركت توزيع برق به الگوي روشنايي مدرن در معابر سبز و جلوه هاي زيباي شبانه تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، اين تونل سبز كه به نام شهيد مصطفي خميني(ره) (دانشسراي سابق) مزين است از يك سو به واسطه وجود درختان چنار هم سن و هم جنس، خواهرخوانده خيابان ولي عصر(عج) تهران به شمار مي رود و از سوي ديگر به واسطه تجمع مراكز فرهنگي اين شهر تاريخي، يادآور فرهنگ كهن مراغه در دامنه هاي جنوبي سهند است.
به گفته مديرعامل شركت توزيع برق آذربايجان شرقي توجه به اين خيابان توجه به فرهنگ غني منطقه است و جمع آوري سيم هاي مسي و تيرهاي بتني و استفاده از بازوهاي فلزي براي نصب چراغ هاي معابر براي نخستين بار در سطح كشور از سوي شركت توزيع برق در اين خيابان اجرا شده است.
يوسف سرافراز افزود: اين طرح در جذابيت هاي مبلمان شهري تاثيرگذار است و با اجراي آن علاوه بر كاهش افت برق، شاخ و برگ درختان نيز به هرس هاي بي مورد نياز ندارد و به نگهداري بهينه درختان منجر مي شود.
وي با اشاره به اينكه پيش از اين برخورد شاخ و برگ درختان با سيم هاي بدون روكش افت برق و گاهي برق گرفتگي را به دنبال داشت، گفت: در طرح جديد روشنايي اين خيابان از كابل هاي روكشدار و خودنگهدار استفاده شده است.
وي اين طرح را هديه اي از شركت توزيع برق آذربايجان شرقي به مردم و مسافران اين شهر تاريخي عنوان كرد و افزود: براي اجراي اين طرح حدود يك ميليارد و 800 ميليون ريال هزينه صرف شده است.
به گفته مدير فضاي سبز شهرداري مراغه درختان چنار در برخي از خيابان هاي اصلي شهر مراغه از جمله پاسداران، شهيد مصطفي خميني (ره) و كمربندي حدود 30 تا 70 سال قدمت دارند و جلوه اي خاص به كهن پايتخت ايران بخشيده اند.
مهدي پورصادق عمر اين درختان را در حدود 200 سال اعلام كرد و افزود: سيم هاي بدون روكش برق در سال هاي گذشته صدمه هاي زيادي به درختان چنار مراغه وارد كرده است.
وي مصالحه شركت توزيع برق با شهرداري براي انتقال زيرزمين سيم هاي برق را خواستار شد و گفت: اجراي اين طرح از سوي شركت توزيع برق با وجود 257 درخت چنار در خيابان دانشسرا امري پسنديده است و به حفاظت از آنها كمك مي كند.
وي همچنين از وجود طرحي براي نورپردازي حرفه اي درختان قديمي مراغه از سوي شهرداري خبر داد و افزود: درختان و باغ هاي شهر مراغه در زمان حاضر داراي شناسنامه اي با مشخصات متعدد است و حفاظت از آنها در دستور كار شهرداري مراغه قرار دارد.
مديرعامل انجمن تاريخ پژوهان مراغه گفت: اين شهرستان علاوه بر باغ شهر، روزگاري باغ فرهنگي ايران بوده و با درخت، آب و مهرباني اجين است؛ با ورود مدرنيته به دروازه راه آهن مراغه اين ايستگاه فتح بابي در نو شدن لباس اين فرهنگ ريشه دار و سنتي شد.
محمد مشتري افزود: خيابان هاي بعد از دهه بيست و سي و نام گذاري آنها تا دهه چهل برگ ديگري از پوست اندازي و نو به نو شدن مراغه است و در اين ميان درختان چنار همواره نوازش گر چشم عابران ساكن و ميهمان مراغه بوده است.
به گفته وي نام گذاري خيابان دانشسرا / خواهر خوانده خيابان ولي عصر (عج) تهران/ و محله دانشگاه در مراغه مرتبط با فعاليت دو نهاد مدرنيسم است؛ يكي براي تربيت معلم و ديگري براي تربيت متخصص كه ريشه در گذشته، مكتب علمي، فرهنگ و هنر مراغه دارد و از تمدن چند هزار ساله جنوب سهند نشات گرفته است.
وي افزود: در دهه پنجاه ارتباطات اداري رسمي و غيررسمي شهردار و نماينده وقت مراغه با توسعه پايتخت نوين ايران /تهران/ همراه شد كه ساختار جديد و طرح هاي مدرن شهري در مراغه را در آن زمان به دنبال داشت.
وي اظهار كرد: اگر درختان چنار عضو ناگسسته خيابان وليعصر (عج) و نماد تهران نوي فرهنگي است، خيابان شهيد مصطفي خميني (ره) /دانشسراي/ مراغه نيز از اين قاعده مستثني نيست.
به گفته وي خيابان دانشسراي مراغه يادآور مقبره اوحدي، موزه ايلخاني، بيمارستان بوعلي سينا، مركز تربيت معلم شهيد مطهري، دانشسراي جنوب آذربايجان شرقي، اولين پارك مراغه و مدارس متعددي است كه به واسطه ميدان اوقاف به شاخص هنر مراغه، ميدان عبدالقادر منتهي مي شود.
وي افزود: تونل سبز مراغه در حافظه تاريخ فراموش نشدني است زيرا جذابيتي ماندگار در حافظه گردشگران اين شهر بوده و عكس هاي عكاسان بر ماندگاري آن افزوده است.
به گزارش ايرنا، خيابان شهيد مصطفي خميني (ره) /دانشسرا/ مراغه با درختاني درهم تنيده و قطور كه از ورود نور آفتاب به سطح خيابان جلوگيري مي كند، به سواحل خاطره برانگيز رودخانه صوفي چاي مراغه و باغ هاي سرسبز حاشيه سدعلويان اين شهرستان منتهي مي شود و پذيراي بسياري از گردشگران و مسافران غير بومي است.
ثبت ملي اين معبر و چتر سبزي كه سالهاست بر سر فرهنگ مراغه گسترده است، در واقع تنها ثبت يك خيابان نيست و مي تواند به ماندگاري فرهنگ ديرينه كهن پايتخت ايران زمين منجر شود.
مراغه كه گاه باغ شهر ايران نيز به آن اطلاق مي شود، داراي دو ميليون و 100 هزار متر مربع فضاي سبز بوده و سرانه فضاي سبز عمومي اين شهر در زمان حاضر 12.80 متر مربع است.
شهرستان تاريخي مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي قرار دارد.
گزارش از عليرضا فولادي
3072/6183/518
۰ نفر