۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82215571
T T
۰ نفر

7 اثر استان كرمان در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد

۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82215571
7 اثر استان كرمان در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد

كرمان - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان از ثبت ملی فالوده و قوتو كرمان، سوهان زرند، مسكن و تنور گلی جنوب، اسپار شهربابك و پسته رفسنجان خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان محمود وفایی افزود: در نشست كمیته تخصصی ثبت آثار ناملموس، فالوده و قوتو كرمان، سوهان زرند، مسكن و تنور گلی جنوب، اسپار شهربابك و پسته رفسنجان در فهرست آثار ملی ناملموس كشور به ثبت رسیدند.
وی اظهار كرد: پرونده های مذكور در چند ماه اخیر تكمیل و به تهران ارسال شدند كه خوشبختانه این پرونده ها موفق به ثبت در فهرست آثار ناملموس كشور شدند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان گفت: تاكنون 50 اثر از آداب و رسوم استان در فهرست ملی میراث ناملموس (معنوی) به ثبت رسیده است.
وی تاكید كرد: بعد از گذراندن سیر ثبت ملی پرونده های ناملموس، باید به دنبال ثبت جهانی این پرونده ها باشیم.
وفایی افزود: با توجه به اینكه سوغات و خوراك های استان و به دنبالش ایران از قدمت بالایی برخوردار هستند، بنابراین باید برای معرفی به جهانیان تلاش كرد و ثبت جهانی این پرونده ها را در اولویت قرار داد.
به گزارش ایرنا، قاووت كه در لهجه كرمانی به آن قُووِتو گفته می شود، نوعی پودر خوراكی و شیرینی است و در انواع مختلف تولید می شود كه طعم های متفاوتی دارد و معمولا در مراسم خاص نظیر نوروز برای پذیرایی استفاده می شود.
گیاهان دارویی متعددی در تولید قاووت به كار می رود كه می توان به تخم گشنیز، كنجد، خشخاش، بذر كتان، سیاه دانه، آفتابگردان، شاهدانه، هل باد، فلفل سیاه، دارچین، روناس، تخم كاهو، جو، رازیانه، موردانه، قهوه تاج، زیره سیاه كوه، بادیان، بادام، پسته و مرزنجوش اشاره كرد.
فالوده یا پالوده كرمانی از خوردنی‌های ایرانی و از نوع دسر است اما در كرمان منحصر به فرد و متمایز از فالوده های دیگر شهرها است.
فالوده كرمانی شامل نشاسته های گلوله شده همچون مروارید، یخ، آب و عصاره گیاهی مطابق با سلیقه مصرف كننده و شیره شكر است.
سوهان زرند بصورت ورق های نازك تولید می شود و اسپار شهربابك نیز نوعی لبنیات محلی است.
استان كرمان با 700 اثر ملی به ثبت رسیده و هفت اثر ثبت جهانی از قطب های گردشگری كشور به شمار می رود.
7437/3028