۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82216678
T T
۰ نفر
تعداد داروها و فرآورده های طبیعی تولیدی در كشور به 1713قلم رسیده است

تهران– ایرنا– دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی تصریح كرد: تعداد داروها و فرآورده های طبیعی در فهرست رسمی وزارت بهداشت، با حدود 100 درصد افزایش، از 938 قلم در سال 1391 به 1713 قلم رسید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دكتر محمدحسن عصاره روز یكشنبه در نشست خبری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی افزود: این تعداد داروها و فرآورده های طبیعی در دهه دوم انقلاب 138 قلم بود كه آمار جدید نشان دهنده افزایش چشمگیر در این زمینه است.
وی در ادامه تصریح كرد: داروها و فراورده های طب سنتی نیز از 121 قلم به 746 قلم افزایش یافته است.
عصاره همچنین به افزایش سهم سرانه مصرف داروهای گیاهی و مكمل اشاره كرد و گفت:سهم سرانه مصرف داروهای گیاهی و مكمل از 5/1 درصد به 4 درصد افزایش یافته است، همچنین سرانه مصرف گیاهان دارویی و فراورده های آن از 30 گرم در سال 1380 به 248 گرم در سال 1394 رسیده است.
وی گفت: در چهار سال گذشته، سطح زیركشت برخی از گیاهان دارویی از جمله زعفران، زرشك و گل محمدی با بیش از 40 درصد رشد از 128 هزار هكتار به 181 هزار هكتار رسیده است.
عصاره ادامه داد: افزایش ظرفیت اسمی انواع داروها با منشاء گیاهی نیز به صورت قرص، كپسول، شربت و كرم از 300 میلیون عدد در سال 1392 به 570 میلیون عدد در سال 1394 رسیده است.
وی در ادامه به ارتقای ظرفیت اسمی تولید انواع اسانس و اساره گیاهی اشاره كرد و گفت: این ظرفیت از 122 هزار تن در سال 1392 به 183 هزار تن در سال 1394 افزایش یافته است.

**ارائه 2800 محصول در سومین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی
دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین به برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی از 15 تا 18 شهریور در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) اشاره كرد و گفت: امسال 2800 محصول در این رویداد ارائه می شود.
عصاره اظهاركرد: از این تعداد 450 محصول فناورانه و دانش بنیان هستند كه در چهار روز در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.
وی به استقبال بسیار مناسب مراكز دانشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی از این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: 147 مركز علمی در این نمایشگاه حضور خواهند یافت كه نسبت به نمایشگاه های قبلی كه به ترتیب 90 و 120 واحد بودند، از رشد چشمگیری برخوردار است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایجاد فن بازار در این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: 70 فناوری فناورانه با حضور سرمایه گذاران دراین نمایشگاه ارائه خواهد شد.
عصاره، حضور 100 گروه فناور دانش آموزی، بیش از 250 سرمایه گذار، تاسیس سلامتكده، رونمایی از سند نقشه راه سندملی گیاهان دارویی و طب سنتی، برگزاری كارگاه های آموزشی، رونمایی از فرآورده ها و فناوری های این حوزه و راه اندازی هرباریوم گیاهان دارویی را از مهمترین برنامه های این نمایشگاه برشمرد.
وی گفت: 400 گونه گیاهی در قالب این هرباریوم نگهداری می شود تا بازدیدكنندگان آشنایی بیشتری نسبت به گباهان دارویی پیدا كنند.
دبیر علمی جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، ارتقا سطح دانش عمومی در زمینه شناسایی، اهلی كردن، كشت، تولید و استخراج مواد موثره، فرهنگ سازی ، ارائه و بكارگیری آموزه های طب سنتی و شناسایی و معرفی برترین های فناوری را از جمله اهداف این رویداد اعلام كرد .
وی گفت: معرفی طرح های دانش بنیان موفق، فرصت های نوین كارآفرینی و اشتغال زایی، معرفی نقش صنعت گیاهان دارویی در توسعه كشور، معرفی فرآورده های مكمل و طبیعی، ایجاد بستر تعامل و همفكری سازنده و تسهیل فرآیند تجاری سازی و انتقال فناوری از دیگر اهداف این نمایشگاه ملی است.
عصاره اظهار كرد: تمامی اقشار مرتبط با این حوزه اعم از فناوران، تولیدكنندگان و شركت های دانش بنیان استقبال خوبی از این نمایشگاه داشته اند.
وی، ' اقدام و عمل دانش بنیان دانش بنبان ، پیشرو اقتصاد مقاومتی ' را شعار این نمابشگاه اعلام كرد و افزود: با توجه به مولفه های اقتصاد مقاومتی مانند درونگرا، عدالت محور، مردم محور و دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی در مسیر اقتصاد دانش بنیان گام برمی دارد.
عصاره ارائه محصولات فناورانه و دانش بنیان را تجلی و مصداق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل دانست و گفت: این رویداد در این مسیر گام های خوبی را برداشته است و نسبت به معرفی و شناسایی آنها اقدام خواهد كرد.
وی بیان كرد: برترین های این حوزه اعم از فناور، سرمایه گذار، كارآفرین،داروساز، استاد، كشاورز و صادركننده براساس شاخص هایی در پایان این نمایشگاه انتخاب و معرفی خواهد شد.
علمی**1836/1201**2017
۰ نفر