۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۲
کد خبر: 82216938
T T
۰ نفر

سومین نیروگاه هسته ای تركیه در راه است

۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۲
کد خبر: 82216938
سومین نیروگاه هسته ای تركیه در راه است

آنكارا – ایرنا – 'برات آلبایراك' وزیر انرژی و منابع طبیعی تركیه با اعلام اینكه سومین نیروگاه هسته ای در راه است، از تلاشهای كشورش برای تولید سوخت اتمی خبر داد. او در حالی از طرح نیروگاه سوم می گوید كه هنوز اولین نیروگاه هسته ای تركیه توسط روسیه در حال ساخت می باشد.

به گزارش ایرنا، وی كه رجب طیب اردوغان را در سفر به چین برای شركت در نشست سران گروه 20 در شهر هانگژو همراهی می كند، این مطلب را به دنبال انعقاد چند سند همكاری با همتای چینی خود در زمینه انرژی هسته ای، انرژی ذغال سنگ، انرژیهای تجدید پذیر اعلام كرد.
آلبایراك با تاكید بر اینكه تركیه از سال 1956 میلادی رویای انرژی هسته ای را دارد و در حالی كه انرژی هسته ای برای دنیا حلال بوده برای تركیه تحریم شده است، گفت: تركیه برای تولید انرژی هسته ای عزم راسخ دارد و طرح احداث نیروگاه سوم نیز در راه است.
وزیر انرژی تركیه با تاكید بر اهمیت راهبردی تامین زیرساخت اورانیوم انرژی هسته ای، گفت: تركیه در معادن سورگون در نزدیكی استان یوزگات در 250 كیلومتری شرق آنكارا ذخایر اورانیوم در حدود 6-5 هزار تن وجود دارد كه می تواند سوخت هسته ای تركیه در یك دوره 30-20 ساله را تامین كند. این معدن فعلا از سوی یك شركت خارجی بهره برداری می شود. با دسترسی تركیه به فناوری هسته ای، زیرساخت طبیعی آن موجود است و با تامین فناوری غنی سازی، می تواند در داخل و یا با همكاری یك كشور خارجی نسبت به تامین سوخت هسته ای اقدام كند.
او در خصوص توسعه مناسبات و همكاریهای كشورش با چین گفت: كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی و تجاری تركیه و چین هفت است كه برگزار نشده و وی در دولت آنكارا به عنوان رئیس طرف ترك كمیسیون مشترك انتخاب شده است و در مذاكرات خود با همتای چینی تصمیم گرفته شد تا با احیای این مكانیسم، در ماه نوامبر سال جاری نشست آن در آنكارا برگزار شود.
وزیر انرژی تركیه در حالی از طرح ساخت سومین نیروگاه هسته ای سخن می گوید كه هنوز ساخت اولین نیروگاه هسته ای این كشور در مراحل مقدماتی خود است.
تركیه طی قراردادی ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود را به روسیه واگذار كرده است. تركیه برای احداث این نیروگاه سرمایه گذاری نمی كند و تمامی نیروگاه توسط روسها ساخته و راه اندازی خواهد شد.
روسیه با 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این نیروگاه برق تولیدی را به تركیه خواهد فروخت و بعداز یك دوره بهره برداری، این نیروگاه را به تركیه واگذار خواهد كرد.
كارشناسان انرژی با اشاره به اینكه 100 درصد سهام شركت سهامی نیروگاه هسته ای آك كویو متعلق به روسیه است، می گویند در این راستا روسیه اختیار دارد كه بخشی از سهام خود را به بخش خصوصی واگذار كند.
قرارداد احداث نیروگاه هسته ای در سال 2010 میلادی منعقد شده است. روسیه قرار است در مجموع چهار رآكتور اتمی به ظرفیت تولید 4800 مگاوات در آك كویو احداث كرده و حداكثر تا 2023 میلادی این نیروگاه را راه اندازی كند.
اقدام تركیه در 24 نوامبر سال گذشته در سرنگونی جنگنده روسیه در مرز سوریه با ادعای اینكه حریم هوایی این كشور را نقض كرده است، روابط آنكارا – مسكو را كه در سطح بسیار خوبی در حال توسعه بود، به شدت تحت تاثیر قرار داد و روسیه یك سری اقدامات تنبیهی در خصوص تركیه به اجرا گذاشت. اما در خرداد ماه گذشته اردوغان با ارسال نامه ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستار عادی سازی روابط شد. در این راستا اولین دیدار رهبران دو كشور در 19 مرداد ماه گذشته در سن پیترزبورگ روسیه و دومین دیدار نیز شب گذشته در حاشیه نشست سران جی 20 انجام شد.
تركیه دومین نیروگاه را نیز می خواهد در بندر سینوپ واقع در كناره دریای سیاه با همكاری ژاپن و فرانسه بسازد كه هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.
تركیه در حالی برای دسترسی به انرژی هسته ای تلاش می كند كه در 60 سال گذشته برغم قرار گرفتن در اردوگاه غرب و هم پیمانی با ناتو، نتوانسته است رضایت آن كشورها را برای استفاده از فناوری هسته ای جلب كند.
اظهارات وزیر انرژی تركیه در چین و به دنبال انعقاد اسناد همكاری در انرژی بین دو كشور حكایت از آن دارد كه آنكارا می خواهد بعداز روسیه دومین شریك هسته ای تركیه، چین باشد.
تركیه كه در تامین انرژی به شدت به خارج وابسته است، به تولید انرژی از منابع داخلی و ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی در دوره حزب حاكم آك اهمیت ویژه ای قائل شده است و می خواهد در سال 2023 میلادی مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری، 20 درصد انرژی كشور را از نیروگاههای هسته ای تامین كند. اما با توجه به روند كند كنونی پیش بینی نمی شود در مدت تعیین شده به این میزان تولید داخلی دسترسی پیدا كند.
خاورم/2011**1579