۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۲۰
کد خبر: 82217139
T T
۰ نفر

شناسایی 97 اثر تاریخی در دهگلان كردستان

۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۲۰
کد خبر: 82217139
شناسایی 97 اثر تاریخی در دهگلان كردستان

تهران - ایرنا - سرپرست هیات باستان شناسی دهگلان كردستان گفت: بررسی های باستان شناختی در این شهرستان به شناسایی 97 اثر شامل تپه، محوطه، قلعه و گورستان تاریخی منجر شد.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، زاهد كریمی اظهار كرد: در بررسی های باستان شناختی دهگلان و فعالیتهای میدانی صورت گرفته در آن، آثاری از دوران مس و سنگ میانی تا اواسط دوره اسلامی (دوره ایلخانی) مورد شناسائی، آسیب شناسی و مستندسازی قرار گرفت.
به گفته وی، در این بررسی ها كه به شیوه سیستماتیك انجام شد در مجموع 97 اثر شامل تپه، محوطه، قلاع و گورستان های تاریخی شناسایی شد.
كریمی افزود: براساس نتایج اولیه بدست آمده در دشت دهگلان، مشخص شد در دوره مس و سنگ میانی این منطقه با انبوه جمعیت و در دوره مفرغ با كاهش شدید جمعیت مواجه بوده است.
وی خاطرنشان كرد: دهگلان در دوره آهن و ادوار تاریخی و اسلامی دوباره با افزایش استقرار های انسانی مواجه بوده و برهمین اساس ضروری است با مطالعات بیشتر به ویژه لایه نگاری و كاوشهای هدفمند به پرسش های بی پاسخ جوابی علمی داده شود.
به گفته كریمی، این بررسی با هدف حفاظت بیشتر و كمك و تسریع در تهیه و تدوین نقشه و اطلس باستان شناسی كشور انجام گرفته كه حاوی اطلاعات ارزشمندی از استقرارهای مختلف دشت دهگلان است كه گزارش مشروح آن با مطالعه و تجزیه و تحلیل داده های موجود تهیه و تدوین خواهد شد.
مجوز بررسی های باستان شناختی دهگلان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
فراهنگ**3079**1027
۰ نفر