۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82218237
T T
۰ نفر

عبدالباری عطوان:

دو تحول مهم در جنگ یمن

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82218237
دو تحول مهم در جنگ یمن

تهران – ایرنا – عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود از دو تحول مهم در جنگ یمن كه فرآیند آن را به طور ریشه ای تغییر خواهند داد، سخن به میان آورد.

عطوان این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب معتقد است كه این دو تحول ممكن است جنگ علیه یمن را به یك نبرد منطقه ای تبدیل كند كه منابع مالی و بشری منطقه را به فرسایش خواهد كشید و خطر آن كمتر از جنگ سوریه نیست.
تحول اول: ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح توسط سرتیپ اشرف لقمان از موشك های بالستیك موسوم به 'بركان 1' از نوع موشك های اسكاد پرده برداشت كه برد آنها به 800 كیلومتر می رسد و وزن كلاهك جنگی آن تقریبا 500 كیلوگرم و طول آن 12 متر و قطر آن 88 سانتی متر است.
تحول دوم: تقریبا 5 هزار جنگجوی یمنی وابسته به عبدربه منصور هادی از استان های جنوبی یمن از بندر عدن به بندر 'عصب' اریتره انتقال داده شدند. آنها در اریتره در اردوگاه ها و پایگاه های نظامی بر پا شده توسط عربستان و همپیمانانش در ائتلاف عربی مستقر خواهند شد و پس از آن جهت مقابله با حملات ارتش و نیروهای مردمی یمن در مرزهای عربستان با این كشور استقرار خواهند یافت.
به گفته عطوان اهمیت تحول اول نشات گرفته از آن است كه ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح توانسته همانند حزب الله در لبنان و جنبش حماس در نوار غزه به فناوری موشك های بالستیك دست یابد زیرا دستیابی به این نوع از موشك ها هزینه زیادی به همراه ندارد و موفقیت ترین شیوه در واكنش نشان دادن به برتری هوایی ائتلاف عربی به شمار می آید زیرا عربستان و اسرائیل از جنگنده های بسیار پیشرفته و مدرن آمریكایی برخوردار هستند و با پدافندهای ضد هوایی معمولی نمی توان آنها را سرنگون كرد.
عطوان افزود: چه بسا برخی بگویند كه عربستان با نصب سامانه موشك های پاتریوت در امتداد مرزهای جنوبی خود توانسته با این موشك ها مقابله كند و آنها را قبل از رسیدن به هدف شان مورد اصابت قرار دهد كه مطلب صحیحی است اما خرید و استفاده از موشك های پاتریوت بسیار هزینه بر است و هر موشك تقریبا سه میلیون دلار هزینه به همراه دارد. با توجه به اینكه حزب الله بیش از 50 هزار موشك از این نوع در اختیار دارد – البته اگر بیش از اینها نباشد- متوجه می شویم كه مقابله با این موشك ها از نظر مالی هزینه بسیار سنگینی به همراه خواهد داشت . همچنین موشك های پاتریوت به طور همزمان نمی توانند با صدها و یا هزاران موشك مقابله كنند.
بر اساس این گزارش، عربستانی ها و آمریكایی ها چه انتظاری از یمنی ها دارند ؟ آیا توقع دارند كه یمنی ها در برابر جنگند های سعودی كه بمباران شان می كنند، از خوشحالی برقصند و هر بار كه این جنگنده ها بیمارستان یا مراسم عروسی یا مزرعه ای یا مدرسه ای را هدف قرار می دهند، برایش دست بزنند؟
سردبیر رأی الیوم ادامه داد: آمار رسمی سازمان ملل تاكید دارد كه تا كنون ده هزار یمنی در این جنگ كشته شده اند و تقریبا 30 هزار نفر دیگر زخمی شده اند و بخش عمده كشته ها و زخمی ها را قربانیان حملات هوایی تشكیل می دهند و همچنین سه میلیون شهروند یمنی آواره شده اند و هفت میلیون نفر یعنی معادل یك چهارم جمعیت یمن به دلیل گرسنگی ناشی از محاصره اقتصادی از سوء تغذیه رنج می برند.
سازمان آثار تاریخی و موزه ها در یمن میزان تلفات مادی حاصل از بمباران شش شهر باستانی و شش قلعه تاریخی و سه موزه و دو مسجد و چهار قصر و آثار باستانی از جمله برخی از محله ها در بخش قدیمی صنعا پایتخت را مورد ارزیابی قرار داد . هر چند از نظر مالی نمی توان میزان ضرر و زیان به وجود آمده را تخمین زد.
عبدالباری عطوان در مورد تحول دوم یعنی انتقال هزاران جنگجوی یمنی از استان های جنوبی به جبهه های نبرد جهت دفاع از شهرها و سرزمین های عربستان در مرزهای جنوبی تاكید كرد: این اقدام به طور همزمان برای یمن و عربستان پیامدهای خطرناك به همراه خواهد داشت زیرا بخش عمده این جوانان در وهله اول به دلیل فقر و نیاز و بیكاری برای انجام چنین ماموریت خطرناكی داوطلب شده اند.
سردبیر رأی الیوم در اینجا این سوال را مطرح كرد كه اعتقاد جنگی این افراد چیست ؟ آیا برای دفاع از عربستان آنهم علیه هموطنان خود می جنگند. آنان برای بازگرداندن چه كسی نبرد می كنند؟ عبدربه منصور هادی كه در دوران نبردهای تجزیه طلبانه با آنها جنگید؟
به اعتقاد عطوان انتقال نیروهای داوطلب یمنی برای دفاع از شهرهای عربستان در جنوب در وهله اول بیانگر آن است كه این ماموریت توسط نیروهای سعودی انجام نخواهد گرفت و در وهله بعد بیانگر شدت گرفتن و گسترش یافتن درگیری های مرزی است و همچنین نشان می دهد كه عربستان به طور كلی به جنگ فرسایشی اولویت داده است.
سرتیپ لقمان در هنگام اعلام خبر پیشبرد موشك های بالستیك تاكید كرد :' عملیات نظامی انصارالله و علی عبدالله صالح در جیزان و نجران و عسیر عربستان منحصر نخواهد ماند تا آنكه بتواند به اهداف راهبردی خود تحقق ببخشد.'
عطوان خاطرنشان كرد: سرتیپ لقمان این اهداف راهبردی را مشخص نكرد . آیا هدف بازگردان سه شهر جنوبی جیزان و نجران و عسیر به تمامیت ارضی یمن است و یا نفوذ در عمق عربستان است ؟ این یك جنگ است و هر دو طرف به طور حتم سعی دارند تا سطح خواسته های خود را ارتقا بخشند.
سردبیر رأی الیوم به این موضوع كه دخالت عربستان و همپیمانانش در یمن در حال عمیق تر شدن است و بن بست در حال گسترش یافتن است و میزان تلفات جانی و مادی به دلیل بمباران های هوایی بی هدف در حال افزایش یافتن است، اشاره و تاكید كرد: همه اینها باعث می شود تا فشارهای خارجی بر عربستان افزایش یابد و متهم شدن ریاض به ارتكاب جنایات جنگی تقویت یابد و هم اكنون آمریكا در همین راستا در آستانه متوقف كردن قرارداد فروش تانك و تفنگ های خودكار به عربستان به ارزش 1.2 میلیارد دلار قرار گرفته است زیرا كنگره با این قرارداد اعلام مخالفت كرده است و آلمان نیز قرارداد مشابه فروش تانك به عربستان را لغو كرد.
عطوان تاكید كرد: عملیات نظامی عربستان كه 18 ماه پیش با عنوان به اصطلاح توفان قاطعیت آغاز شد، نتوانست یمنی ها را به زانو درآورد و نخواهد توانست . مشكل عربستان در صنعا و آزادسازی آن نیست بلكه در صعده و عمران و حجه است . اشغال این شهرها امكان پذیر نیست و در طول تاریخ هیچ نیروی مهاجمی نتوانسته وارد آنها شود تا چه رسد كه بخواهد در آنها به پیروزی دست یابد . در این مورد از علی عبدالله صالح رییس جمهور پیشین یمن بپرسید . او زمانی كه در اوج قدرت بود با حمایت عربستان شش بار سعی كرد این استان ها را به اشغال خود درآورد اما در همه آنها ناكام ماند. توفان ها توفان دیگری به وجود می آورند و توفان قاطعیت نبرد در مرزهای عربستان و یمن را به همراه داشت . این جنگ سرنوشت آینده حاكمیت در عربستان و چه بسا تمام منطقه را مشخص خواهد كرد و گذشت روزگار بهترین شاهد و داور به شمار می آید.
مترجم : قاسم غضبانپور
خاورم ** 1487 **1566