۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82218368
T T
۰ نفر
'تخته هوشمند' و معلم های پاكستانی بیگانه با فناوری نو

اسلام آباد - ایرنا - تخته های هوشمند، به عنوان یك ابزار نوین آموزشی برای سهولت و بالا بردن كیفیت آموزش در مدارس، از دو سال پیش به پاكستان نیز راه یافته اما معلم های این كشور هنوز با این ابزار آموزشی هوشمند، بیگانه اند.

با وجود صرف دو و نیم میلیون دلار برای نصب تخته های هوشمند در برخی مدارس دولتی پاكستان، حدود 70 درصد این تخته ها بلا استفاده مانده و معلم ها تمایلی به استفاده از این ابزار نوین برای بهبود كیفیت آموزش ندارند.
گزارش ها از ایالت خیبرپختونخوا حاكی است در طول دو سال اخیر، دست كم 600 دستگاه تخته هوشمند مجهز به سیستم های سمعی و بصری در مدارس پایه های ابتدای و راهنمایی مدارس شهرهای مختلف این ایالت با صرف بودجه ای حدود دو و نیم میلیون دلار نصب شده اما به دلیل فقر دانش معلم های این ایالت درباره نحوه استفاده از این فناوری و نداشتن سواد لازم در زمینه تجهیزات رایانه ای و نرم افزاری، بسیاری از این تخته های هوشمند و با ارزش درحال خاك خوردن است.
وزارت آموزش و پرورش پاكستان اعلام كرده است كه 500 مدرسه دیگر این كشور در سال مالی جاری مجهز به این فناوری آموزشی هوشمند خواهند شد.
این وزارتخانه در توصیف اهمیت این اقدام اعلام كرده است كه حتی مدارس خصوص پاكستان هم تا كنون چنین فناوری را برای دانش آموزان خود فراهم نكرده اند.
وزارت آموزش و پرورش پاكستان بعد از نصب تخته های هوشمند در مدارس، دو نفر از معلم های هر مدرسه را به مدت 'یك روز' درخصوص نحوه استفاده از این ابزار هوشمند آموزش می دهند اما گزارش ها حاكی است، معلم ها علاقه ای به استفاده از این ابزار ندارند و همچنان روش های سنتی را ترجیح می دهند.
با این وجود، آن دسته كه از معلم های پاكستانی كه به سمت استفاده از این تخته های هوشمند رفته اند، از این فناوری نو بسیار ابراز رضایت می كنند و آن را ابزاری بسیار مفید توصیف می كنند.
البته با توجه به تعداد بالای مدارس و كلاس های درس در پاكستان، تخته های هوشمند فقط در برخی مدارس و در هر مدرسه، به تعداد محدود نصب شده و شاگردان كلاس های مختلف، به نوبت از این ابزار جدید آموزشی استفاده می كنند.
معلم هایی كه استفاده از تخته های هوشمند را جایگزین روش سنتی استفاده از تخته سیاه و روخوانی كتاب در كلاس كرده اند، اظهار امیدواری كرده اند كه در آینده، تمام كلاس های درس در مدارس، مجهز به این فناوری نو شود.
وزارت آموزش و پرورش این كشور تصمیم گرفته است دوره های آموزشی بیشتری برای معلم ها با هدف آشنا كردن آنها به روش كار با تخته های هوشمند برگزار كند.
این وزارتخانه همچنین اعلام كرده است كه بعد از ارائه آموزش های لازم، كیفیت و میزان استفاده معلم ها از تخته های هوشمند و پرهزینه، در مدارس مختلف مورد بازرسی قرار خواهد گرفت تا نسبت به استفاده از این ابزار نوین آموزشی در مدرسه ها اطمینان حاصل شود.
آساق**1723