۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۳۵
کد خبر: 82220284
T T
۰ نفر
آثار نقاشان معاصر همدان در نگارخانه لاله به نمايش گذاشته مي شود

تهران-ايرنا- نمايشگاه آثار گروهي نقاشان معاصر همدان با هدف معرفي آثار هنرمندان اين استان در نگارخانه لاله برپا مي شود.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نگارخانه لاله در ادامه رويكردهاي پژوهشي خود كه يكي از آن موارد ارائه و بررسي آثار هنرمندان شهرهاي مختلف ايران است، اقدام به برپايي نمايشگاه آثار گروهي از نقاشان معاصر همدان كرده است.
در اين نمايشگاه آثار نقاشي 28 نفر از هنرمندان نسل هاي مختلف همدان در معرض ديد و بررسي علاقمندان قرار خواهد گرفت كه برخي از آنها مقيم تهران بوده و برخي ديگر نيز در شهر همدان سكونت داشته اند.
در اين نمايشگاه آثار زنده ياد جواد حميدي، محمدحسين حليمي، قباد شيوا، ناصر پلنگي، زنده ياد عربعلي شروه، احمد آريامنش، احمد فتوت، علي بيگي پرست، سعيد دولتي، علي اكبر احقري، تقي حجاريان، غلامرضا شاملو، صابر سليماني به نمايش گذاشته مي شود.
آثار بيژن غنچه پور، علي پيروز، سعيد خضايي، وحيد خضايي، ليلا سروندي، فرزانه سروندي، زهرا پنده، علي غيبي، مولود عظيم پور، فاطمه پلنگي، رضا شعباني، يوسف رجبي، شهرام عظيمي نيز در نمايشگاه آثار گروهي نقاشان معاصر همدان به نمايش گذاشته مي شود.
يكي از شاخص ترين ويژگي هاي هنر معاصر، جغرافيا است، جغرافياي زيستي هنرمند اين امكان را به او مي دهد كه چگونه بنگرد و چگونه بنمايد.
هنرمند امروز توانسته با اتكا بر تمامي داشته هاي تاريخي، اجتماعي و فرهنگي خود كه استوار بر اتمسفر زندگي اش است، تعريف تازه تري از هنر ارائه كند كه بي شك تاثيرات آن در دهه هاي اخير در تاريخ هنر ايران نمود پيدا كرده‌ و به زباني مستقل در جهان هنر رسيده است.
از اين رو نگارخانه لاله در رويكرد برنامه هاي خود هر ساله به ارائه و معرفي آثار هنرمندان يك جغرافيا مي پردازد كه نقش تعيين كننده اي در جايگاه هنر معاصر ايران دارند.
با توجه به ارزش هاي فرهنگي و تاريخي همدان و اينكه هنرمندانش در عرصه هنرهاي تجسمي ايران شاخص و تاثيرگذار بوده اند، به عنوان پنجمين شهري است كه در اين دوره انتخاب و به بخشي از نقاشي معاصر آن پرداخته شده است.
پيش از اين نيز آثار هنرمندان شهرهاي تبريز، مشهد، رشت و زنجان در نگارخانه لاله ارايه و مورد بررسي قرار گرفته و نمايشگاه كنوني به نمايشگاه گرداني سعيد دولتي گردآوري و برگزار مي شود.
نمايشگاه آثار گروهي نقاشان معاصر همدان روز جمعه 19 شهريورماه ساعت 16 تا 20 خواهد بود و علاقه مندان مي توانند براي بازديد و خريد آثار تا 10 مهرماه از ساعت 9 تا 13 -14 تا 19 به استثناي ايام تعطيل به نگارخانه لاله واقع در؛ خيابان دكتر فاطمي، ضلع شمالي پارك لاله، روبه روي پاركينگ طبقاتي مراجعه كنند.

*نگارخانه هاي برج آزادي ميزبان نقاشي هاي كهكشاني
نمايشگاه آثار نقاشي مرتضي عابدي با عنوان «امروز» از 21 در نگارخانه هاي برج آزادي برپا مي شود.
در اين نمايشگاه 82 تابلو متشكل از 67 اثر آبرنگ در ابعاد 70×50 در موضوعات طبيعت و مفهومي و 15 اثر آكروليك در ابعاد 120×80 در موضوعات كهكشاني در نگارخانه هاي بوستان، اقوام و آيينه براي نمايش و فروش در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
مرتضي عابدي 25 سال است كه در زمينه هنرهاي تجسمي و نقاشي در شاخه آبرنگ فعاليت مي كند و اين هفتمين نمايشگاه انفرادي او است كه در برج آزادي برگزار مي شود.
عابدي تاكنون بيست نمايشگاه گروهي در ايران و خارج از ايران داشته و در جشنواره هاي كشوري و جهاني مختلفي شركت و كسب مقام كرده است.
علاقه مندان براي ديدن آثار نمايشگاه «امروز» مي توانند تا 31 شهريورماه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت 9 تا 17 به برج آزادي مراجعه كنند.

*برپايي نمايشگاه عكس پشت صحنه سينما در فرهنگسراي ارسباران
به مناسبت روز ملي سينما نمايشگاه عكس «پشت صحنه سينما» با مشاركت انجمن عكاسان سينما 19 تا 29 شهريورماه ساعت 10تا 20 در فرهنگسراي ارسباران به نمايش در مي آيد.
اين نمايشگاه با40 فريم عكس از پشت صحنه و پرتره بازيگران فيلم هايي كه در دهه هاي اخير بر روي پرده سينماها اكران شده روز جمعه 19 شهريور ساعت 17 در گالري شماره يك فرهنگسراي ارسباران افتتاح مي شود.
فرهنگسراي ارسباران در خيابان شريعتي، نرسيده به سيدخندان، خيابان جلفا واقع شده است.

*نمايشگاه عكس «شش نگاه به طبيعت» در نگارخانه شفق
نمايشگاه عكس با عنوان «شش نگاه به طبيعت» با حضور 6 تن از هنرمندان عكاس همچون نسيم خديوي، مريم معماريان، سميرا لايني (گروه سني بزرگسال) و كوروش اتحاديان، اميرحسين صمدي، پارسا خادم(گروه سني كودك) در نگارخانه فرهنگسراي شفق برپا مي شود.
عوايد حاصل از فروش آثار به زنان سرپرست خانوار اختصاص مي يابد.
در اين نمايشگاه هر يك از اين هنرمندان با توجه به شرايط سني و نوع نگاه خود به طبيعت تصاوير زيبايي را ثبت كرده اند و علاوه بر دوربين عكاسي وسايلي همچون تلفن همراه و تبلت نيز به كار گرفته اند.
نمايشگاه عكس «شش نگاه به طبيعت» چهارشنبه 17 شهريورماه ساعت 16 در نگارخانه شفق افتتاح مي شود و علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند تا 24 شهريورماه از ساعت 9 تا 19 به فرهنگسراي شفق واقع در يوسف آباد، خيابان سيدجمال‌الدين اسدآبادي، خيابان 21 بوستان شفق مراجعه كنند.

*دومين نمايشگاه فرتورنگاري «شاخه‌ها»
دومين نمايشگاه فرتورنگاري «شاخه‌ها» با آثار شبنم زند تا 21 شهريورماه از ساعت 11 تا 19 در نگارخانه مريم برپاست.
فرتورنگاري در فرايند عكاسي و تصويرسازي (نگارگري) پديد مي‌آيد؛ روندي كه در شكل‌گيري «شاخه‌ها» نقش اساسي دارد. در واقع اين تصاوير با يك مدول يا پيمون ساخته شدند. در اين‌جا پيمون همان عكس است كه از عناصري كه ماهيت حقيقي دارند. تكرار و چرخش باعث گسترشِ پيمون مي‌شود و به تركيبي واحد در يك تصوير مي‌رسيم. مانند معماري سنتي و جرياني كه در يك سيستم مدولار جاري است و هر بار يك نو فضا ساخته مي‌شود.
شبنم زند متولد 1370و دانشجوي ارشد معماري است و تاكنون نمايشگاه‌هاي متعددي برگزار كرده است.
علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند به نگارخانه مريم واقع در بوستان مريم، كريمخان، نبش ويلاي شمالي مراجعه كنند.

*نمايش آثار خوشنويسان تبريزي در فرهنگسراي بهمن
يكصد اثر از اساتيد و خوشنويسان تبريزي در رشته هاي نستعليق، شكسته نستعليق، خط نقاشي، ثلث و نسخ در نمايشگاه گروهي با عنوان «آثار خوشنويسان تبريز» در فرهنگسراي بهمن ارايه شده است.
هدف از برپايي اين نمايشگاه شناسايي هنرمندان استان تبريز و استفاده بهينه از ظرفيت هاي بالقوه آنان در فعاليت هاي فرهنگي پايتخت عنوان شده است.
علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه خوشنويسي مي توانند تا پايان شهريورماه به نگارخانه فرهنگسراي بهمن به نشاني ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند.

*نمايشگاه طوبي و بهشت و كوثر در فرهنگسراي گلستان
آثار خوشنويسي مرضيه فريدوني در قالب نمايشگاهي با عنوان «طوبي و بهشت و كوثر» در نگارخانه شماره يك فرهنگسراي گلستان به نمايش گذاشته شده است.
مرضيه فريدوني فارغ‌التحصيل انجمن خوشنويسان ايران و از شاگردان استاد غلامحسين اميرخاني است كه از 32 سال پيش تاكنون به تدريس خوشنويسي پرداخته و نمايشگاه‌هايي را در قالب گروهي و انفرادي برگزار كرده است.
علاقه‌مندان براي بازديد از نمايشگاه «طوبي و بهشت و كوثر» مي توانند تا 21 شهريورماه از ساعت 9 تا 19 به نگارخانه شماره يك فرهنگسراي گلستان به نشاني نارمك، خيابان گلستان، پايين تر از ميدان هلال احمر مراجعه كنند.

*نمايشگاه خط ها حركت مي كنند در فرهنگسراي ملل
نمايشگاه هنر ديدگاني يا آپ آرت با عنوان «خط ها حركت مي كنند» آثار غزال بجاربنه در نگارخانه فرهنگسراي ملل برپاست.
مكتب آپ آرت يا هنر ديدگاني جنبشي هنري در دهه شصت ميلادي اروپا بود كه با استفاده از خطوط و سطوح رنگي و سياه و سفيد متقارن و يا متمركز، احساسي از حجم و فرمهاي پيش رونده و پس رونده ايجاد مي كند.
آثار غزال بجاربنه با توجه به خصوصيت هنر ديدگاني و يا حسي از آرامش توجه و تمركز به رسم هندسي خطوط پرداخته و سطوحي پويا از خطوط را آفريده كه در اين نمايشگاه بيش از 20 اثر از آثار اين هنر مند به نمايش گذاشته شده است.
علاقه مندان براي بازديد از نمايشگاه مي توانند تا 20شهريورماه از ساعت 9 تا 20 به فرهنگسراي ملل به نشاني بلوار صدر، خيابان قيطريه، بوستان قيطريه مراجعه كنند.

* 30 اثر خوشنويسي در سيمرغ
30 اثر خوشنويسي علي خورشيدي در قالب نستعليق و سياه مشق در نمايشگاهي با عنوان «سيمرغ» در نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب اسلامي به نمايش گذاشته شده است.
خورشيدي دانش آموخته رياضي است و از سال 1364 وارد انجمن خوشنويسان ايران شده و رشته نستعليق، ثلث و سياه مشق را فراگرفته و مدرك فوق ممتاز انجمن را كسب كرده و به عضويت انجمن درآمده است.
نمايشگاه «سيمرغ» تا 22 شهريورماه از ساعت 9 تا 18 در نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب اسلامي واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع پل كميل، ابتداي كميل شرقي برپاست.

*نمايشگاه نقاشي نگرش نو در فرهنگسراي اشراق
نگارخانه آفرينش نقش فرهنگسراي اشراق ميزبان آثار هنرجويان نقاشي عليرضا عباسي است.
در اين نمايشگاه 30اثر نقاشي در ابعاد مختلف با تكنيك رنگ روغن و آكروليك و الهام گرفته از طبيعت به نمايش گذاشته مي شود.
عليرضا عباسي متولد 1361 است كه فعاليت هنري خود را زير نظر استاد احمد قاسمي در آموزشگاه كلبه هنر رشته نقاشي آغاز كرده است.
از جمله فعاليت هاي اجتماعي و سابقه هنري عليرضا عباسي مي توان به برگزاري نمايشگاه گروهي اعم از نمايشگاه بزرگ نقاشي در نگارخانه هاي تهران با عنوان طبيعت اشاره كرد.
علاقه مندان براي ديدن آثار نمايشگاه نگرش نو مي توانند تا 21شهريورماه به فرهنگسراي اشراق واقع در فلكه دوم تهرانپارس، خيابان جشنواره، روبه روي مترو فرهنگسرا مراجعه كنند.

*نمايشگاه طلوع رنگ در نگارخانه بهاران
در اين نمايشگاه 40 اثر از آثار هنرجويان نرگس كريمي در قالب نقاشي رنگ روغن در ابعاد مختلف با موضوع طبيعت و طبيعت بي جان به نمايش درآمده است.
نمايشگاه گروهي «طلوع رنگ» تا 31 شهريورماه از ساعت 9 تا 18 در نگارخانه بهاران واقع در ميدان ابوذر، انتهاي سجاد جنوبي، ميدان بهاران برپاست.

*نمايشگاه برگ اول در نگارخانه معرفت
در اين نمايشگاه 30 اثر نقاشي از آثار هنرجويان نقاشي همچون ناهيد صفري، الهه مقدم، آرميتا ملك شعار، مهري دانشمندي، بهاره دماج و بهار نشاطي به سرپرستي فاطمه كارگر در نگارخانه معرفت به نمايش گذاشته شده است.
فاطمه كارگر متولد سال 1361 است كه فعاليت هنري خود را از هنرستان و در رشته نقاشي آغاز و از سال 1378به صورت حرفه اي و زير نظر استاد كمالي از شاگران استاد مرتضي كاتوزيان دنبال كرده است.
از جمله فعاليت هاي اجتماعي و سابقه هنري فاطمه كارگر مي توان به برگزاري نمايشگاه گروهي اعم از نمايشگاه بزرگ نقاشي در نگارخانه مينا (خرداد ماه 1391)، تدريس نقاشي از سال 1391 تاكنون، شركت در نمايشگاه هنري برج ميلاد (اسفند ماه 1392)، اجراي work shop (نقاشي زنده) در آن محل و برگزاري نمايشگاه در نگارخانه معرفت (بهمن 93) اشاره كرد.
علاقه مندان براي ديدن آثار نمايشگاه مي تواند تا 23 شهريورماه به فرهنگسراي معرفت واقع در ميدان شهرزيبا، بلوار شهران، بعد از زير گذر شهيد همت مراجعه كنند.

*نمايشگاه نقش‌ها و دست‌ها در مجتمع فرهنگي هنري نور
در اين نمايشگاه 40 تابلوي نقاشي از آثار هنرجويان الهام آهنگران با تكنيك رنگ روغن و سبك كلاسيك، مدرن و آبستره با هدف ترويج فرهنگ هنر و آشنايي شهروندان منطقه 5 با تكنيك‌هاي نقاشي به نمايش گذاشته شده است.
علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 27شهريورماه به مجتمع فرهنگي هنري نور واقع در فلكه دوم صادقيه، بلوار آيت‌الله كاشاني، بعد از تقاطع ستاري، جنب شهر كتاب نور مراجعه كنند.

*نمايشگاه نقاشي هنر نور در نگارخانه انديشه
اين نمايشگاه نقاشي حاصل فعاليت 10 ساله زهرا غياثي فارغ التحصيل رشته گرافيك است. غياثي تاكنون حدود 40 اثر در 4 نمايشگاه در سطح استان تهران در كارنامه هنري خود ثبت كرده است.
نمايشگاه نقاشي «هنر نور» به سبك نقاشي، هنرهاي تجسمي و طراحي با مداد رنگي كار شده و حاوي 29 تابلو با موضوع طبيعت و تصاوير مذهبي است كه معروفترين آنها كعبه و ضريح امام رضا (ع) است.
اين نمايشگاه تا 19شهريورماه از ساعت 9 تا 20 در نگارخانه فرهنگسراي انديشه واقع در خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، بوستان انديشه ميزبان علاقه مندان است.
تهرام/7245//1348
۰ نفر