۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۴۵
کد خبر: 82220399
T T
۰ نفر
رييس هيات عامل ايميدرو: توسعه صنعت فولاد با محور بخش خصوصي دنبال شود

تهران- ايرنا- رييس هيات عامل ايميدرو گفت: امروز صنعت فولاد نيازمند توجه به سنگ آهن است كه يكي از ذخاير غني كشور محسوب مي شود و در اين زمينه بخش خصوصي نقش اصلي را برعهده دارد.

به گزارش پايگاه خبري سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، «مهدي كرباسيان» در نخستين نشست شوراي سياستگذاري چهارمين همايش بين المللي سنگ آهن افزود: صنعت فولاد ايران داراي دو مزيت مهم ذخاير غني سنگ آهن و انرژي گاز است كه بايد از هر دو به شيوه بهينه استفاده شود.
كرباسيان مصرف فولاد را يكي از شاخص هاي توسعه يافتگي كشورها دانست و افزود: سرانه مصرف فولاد در ايران اكنون 200 تا 220 كيلوگرم است كه عدد مناسبي به حساب نمي آيد و يكي از دلايل آن ركود و نبود ساختمان سازي است، بنابراين بايد به اين عرصه توجه بيشتري شود تا طبق طرح جامع فولاد، سرانه مصرف اين فلز به 350 كيلوگرم افزايش يابد.
رييس هيات عامل ايميدرو اضافه كرد: اكنون در شرايطي كه قيمت سنگ آهن و فولاد به شكل جدي افت كرده است و مشكل ركود وجود دارد، دريافت 12 هزار ميليارد تا 13 هزار ميليارد ريال حق انتفاع و حقوق دولتي، كارشناسي نيست.
وي افزود: اخذ حق انتفاع و حقوق دولتي سبب شده است در شرايط كنوني فشار به واحدها و معادن بيشتر شود. مساله اساسي نيز قيمت تمام شده است و كشور به سوي تعادل اقتصادي با منطقه و جهان پيش مي رود و تك نرخي شدن ارز در مسير همين انديشه است.
به گفته كرباسيان، 'قيمت تمام شده' از مباحث اساسي صنعت فولاد و رقابت است.
وي افزود: يكي از بحث هاي اساسي در اين بخش نرخ حمل و نقل محسوب مي شود كه به واحدهاي كوچك سنگ آهن آسيب مي زند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: قيمت سنگ آهن در بيشتر معدن هاي كشور قابل رقابت است اما به دلايل ديگري مانند كمبود خطوط آهن يا بندر با مشكلاتي روبروييم.
كرباسيان تجميع واحدهاي كوچك سنگ آهن و حمايت از آنها را مهم و ضروري خواند و گفت: انتظار مي رود اهل حرفه به دولت، سازمان ايميدرو يا صندوق بيمه فعاليت هاي معدني پيشنهاد كنند چگونه مي توان از كنسرسيوم حمايت كرد.
رييس هيات عامل ايميدرو بر لزوم همگرايي سنگ آهني ها و فولادي ها تاكيد كرد و افزود: سياستگذاري هاي سنگ آهن، فولاد و زغالسنگ در گذشته متمركز بود و در يك جا تعيين مي شد اما اكنون جداسازي صورت گرفته است.
كرباسيان از راه اندازي شماري از طرح هاي گندله سازي، كنسانتره و آهن اسفنجي تا پايان امسال خبر داد و گفت: توليدات سنگ آهن در داخل مورد نياز است و در واحدهاي فولادسازي به مصرف مي رسد.
به گزارش ايرنا، ميزان ذخاير شناسايي شده سنگ آهن پيش از آغاز دولت يازدهم پنج ميليارد و 100 ميليون تن اعلام شد كه سه ميليارد و 500 ميليون تا سه ميليارد و 700 ميليون تن ذخيره قطعي و بقيه احتمالي است.
بر اساس تفاهمنامه مشتركي كه بين سازمان ايميدرو، زمين شناسي و معاونت امور معادن و صنايع معدني وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در آذرماه 1393 امضا شد، فعاليت اكتشافي ذخاير معدني در گستره 250 هزار كيلومتر مربع در دستور كار قرار گرفته كه يكي از دستاوردهاي مقدماتي اين اقدام، شناسايي 200 ميليون تن سنگ آهن بوده است.
اقتصام** 1559**1961