۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82221332
T T
۰ نفر

ساماندهي سرويس مدارس براي كاهش دغدغه والدين

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82221332
ساماندهي سرويس مدارس براي كاهش دغدغه والدين

همدان - ايرنا - همه ساله در آستانه سال تحصيلي، رفت و آمد دانش آموزان با استفاده از سرويس مدرسه به دغدغه جدي خانواده ها تبديل مي شود و تجربه نشان داده اگر سرويس مدارس ساماندهي نشود و به صورت متفرقه فعاليت كنند خسارت هاي جبران ناپذيري به جامعه وارد مي شود.

بسياري از والدين دانش آموزان به دليل مشغله كاري يا ناتواني جسمي، امكان همراهي با فرزندشان براي رفت و آمد به مدرسه را ندارند و به ناچار اياب و ذهاب فرزندان خود را به سرويس مدارس واگذار مي كنند و در اين ميان نرخ سرويس، تعهد و صلاحيت راننده، ايمني خودرو ، حفظ امنيت و سلامت دانش آموزان و مسايلي اين چنين ذهن آنان را به خود درگير مي كند.
از طرفي متوليان امر و مسئولان مربوطه نيز نظارت بر فعاليت سرويس مدارس را بسيار پر اهميت مي دانند و كوچكترين بي نظمي و وقوع هر گونه اتفاق ناخوشايند در اين حوزه را بر نمي تابند.
از اين رو در سال هاي اخير ساماندهي سرويس مدارس به مطالبه جدي اولياي دانش آموزان و رويكرد اصلي متوليان امر تبديل شده و امسال با تهيه سامانه پايش ناوگان دانش آموزي با عنوان 'سپند' گام مهمي در جهت رفع دغدغه اوليا و ارتقاي سطح ايمني سرويس مدارس برداشته شده است.
به گزارش ايرنا طرحي كه اجراي درست و نظارت مستمر بر عملكرد عوامل اجرايي آن مي تواند فضايي ايمن، كارآمد و اثربخش را در حوزه حمل و نقل دانش آموزان ايجاد و زمينه اطمينان خاطر والدين، امنيت و سلامت دانش آموزان در مسير تردد ميان خانه و مدرسه و انضباط و رشد اجتماعي آنان را فراهم كند.
رئيس انجمن اوليا و مربيان استان همدان در اين باره در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا با اشاره به تهيه سامانه پايش ناوگان دانش آموزي (سپند) توسط سازمان تاكسيراني گفت: امسال مديران مدارس شهر همدان بايد از طريق اين سامانه براي انعقاد قرارداد با رانندگان سرويس هاي مدرسه اقدام كنند اما در شهرهاي ديگر استان ، مديران مدارس طبق روال قانوني سال هاي قبل با شركت هاي مورد تاييد تاكسيراني قرار داد منعقد مي كنند.
آيت الله نجفي افزود: در همه شهرهاي استان به غير از شهر همدان، مديران مدارس بايد فقط با شركت هاي حمل و نقل مورد تاييد سازمان تاكسيراني، قرارداد سرويس مدارس را منعقد كنند و والدين دانش آموزان نيز بايد حق سرويس را به حساب مدرسه واريز كنند تا از طريق مدرسه به رانندگان سرويس ها پرداخت شود.
وي تاكيد كرد: امسال مسئوليت عقد قرارداد و پيگيري سرويس مدارس به نواحي آموزش و پرورش تفويض شده و دبيرخانه كميته حمل و نقل و سرويس دانش آموزان نيز در آموزش و پرورش ناحيه 2 همدان مستقر شده است.
وي به خانواده هايي كه خارج از ضوابط مدرسه و به صورت شخصي به انعقاد قرارداد سرويس با افراد متفرقه اقدام مي كنند هشدار داد: مسئوليت هر گونه مشكل احتمالي با خود خانواده ها است.
وي درباره نرخ هاي امسال سرويس مدارس نيز گفت: هنوز نرخ سرويس مدارس براي سال تحصيلي پيش رو در استان همدان مصوب نشده است.
رئيس آموزش و پرورش ناحيه 2 همدان نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: امسال مديران مدارس اين ناحيه موظف شده اند با ورود به سامانه سپند نسبت به ثبت مشخصات مدرسه و دانش آموزان خود اقدام و تنها با رانندگاني كه تاييد صلاحيت هاي لازم را از طريق اين سامانه كسب كرده اند قرارداد منعقد كنند تا از اين طريق جلوي بسياري از انحرافات و مشكلات احتمالي را بتوان گرفت.
محمد باب الحوائجي با بيان اينكه طبق آخرين آمار رسيده تاكنون از 210 مدرسه اين ناحيه 109 مدرسه در سامانه سپند نام نويسي كرده اند افزود: مديران ساير مدارس نيز بايد هرچه سريع تر مشخصات مدرسه خود را در اين سامانه ثبت كنند.
وي شناسنامه دار شدن خودروها و رانندگان آن، بهبود نظارت مديران مدارس بر عملكرد رانندگان سرويس ها، كاهش تخلف ها و ارتقاي كيفيت سرويس دهي به دانش آموزان را از جمله مزاياي اجراي طرح سپند عنوان كرد.
مدير عامل سازمان تاكسيراني همدان نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: امسال براي نخستين بار سامانه اي به نام 'سپند' با هدف شفاف سازي، كنترل، نظارت و رديابي رانندگان و دانش آموزان براي سرويس‌ مدارس طراحي شده است كه روند ثبت نام‌ سرويس ها در آن به صورت اينترنتي در آن انجام مي‌شود.
مهرداد خورشيدوند ارتقاي خدمات حمل ونقلي دانش آموزان و حذف سلايق شخصي و سوء مديريت احتمالي را از جمله اهداف طراحي اين سامانه عنوان كرد و گفت: در سال هاي گذشته اطلاعات سرويس مدارس به صورت منسجم در دسترس نبود و هر كدام از رانندگان سرويس ها از يك شركت حمل و نقل بودند ولي با طراحي اين سامانه اطلاعات به صورت منسجم در دسترس مدارس و سازمان تاكسيراني قرار مي گيرد.
وي اضافه كرد: چنانچه رانندگان متقاضي سرويس مدرسه با مراجعه به سامانه سامانه www.sepandhamedan.org مشخصات خود را ثبت كنند در سال هاي آتي ديگر نياز به تشكيل پرونده جديد و اسكن اطلاعات نيست و مي توانند هرسال اطلاعات خود را تاييد يا ويرايش كنند.
وي با تاكيد بر اينكه مديران مدارس بايد در اين سامانه ثبت نام كرده و اسامي دانش آموزان خود را در آن ثبت كنند اظهار كرد: سازمان تاكسيراني، راننده هاي تاييد شده را از طريق سامانه سپند به مديران مدارس معرفي مي كند و مديران مدرسه وظيفه دارند دانش آموزان را براساس آدرس محل سكونت به رانندگان تخصيص دهد.
وي بيان كرد: والدين هم مي توانند مشخصات فرزندان دانش آموز خود را در اين سامانه ثبت كنند و در نهايت اطلاعات راننده سرويس به مدرسه مربوطه ارسال مي شود.
به گزارش ايرنا خورشيدوند گفت: والدين بايد هزينه سرويس را به مدارس پرداخت كنند تا از اين طريق رانندگان سرويس ها اطمينان بيابند كه هزينه سرويس از سوي والدين به صورت كامل پرداخت مي شود و والدين هم اطمينان دارند كه راننده نمي تواند از مسووليت خود سرباز بزنند.
وي الزام به آموزش حرفه اي شركت هاي حمل و نقل دانش آموزان و همچنين داوطلبان شغل رانندگي و مراقبين سرويس مدارس و حتي اولياء و دانش آموزان را از ابعاد اين طرح عنوان كرد و گفت: تاكنون حدود 200 راننده در اين سامانه ثبت نام كرده اند و اطلاعات اين افراد در دست بررسي است و با وجود آنكه امسال انتخاب رانندگان سرويس مدارس نسبت به سال هاي قبل سختگيرانه شده است پيش بيني مي شود يك هزار و 500 دستگاه سرويس براي آغاز سال تحصيلي آماده به كار باشند.
وي تعداد سرويس هاي مدارس در سال گذشته در همدان را يك هزار و 200 دستگاه عنوان و به اولياي دانش‌آموزان توصيه كرد: براي سرويس مدرسه فرزندشان به هيچ عنوان از خودروهاي فاقد مجوز و برچسب تاكسيراني استفاده نكنند.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري همدان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا درباره نظارت بر سرويس مدارس از نوع ميني بوس گفت: امسال بيش از 100 دستگاه ميني‌بوس براي سرويس مدارس ساماندهي مي شود.
محمد پوروخشوري افزود: راننده اين خودروها آزمايش هاي دوره اي و اخلاقي را طي مي كنند و ايمني خودرو و سلامت راننده ارزيابي مي شود و در نهايت برگه پروانه اشتغال به كار براي يكسال به راننده اعطا مي شود.
وي داشتن جعبه كمك هاي اوليه و كپسول اطفاي حريق را براي سرويس هاي مدارس ضروري دانست و گفت: بايد بعد از طي اين مراحل يك برچسب سرويس مدارس به اين خودروها داده مي شود كه امسال با طراحي جديدتر و شادتر چاپ شده و بر شيشه عقب ميني بوس ها نصب مي شود و خودروهايي كه فاقد اين برچسب باشند زير نظر سازمان اتوبوسراني نيستند.
وي درباره ساماندهي ناوگان حمل و نقل عمومي شهر همدان همزمان با بازگشايي مدارس نيز گفت: در مهرماه برخي مدارس به دليل تقاضاي بالاي دانش آموزي به عنوان نقاط هدف شناسايي مي شوند و تعدادي اتوبوس آماده به كار در يك ساعات خاصي از پيك حركت دانش آموزان همچون ساعات 6:45 تا 8:30 صبح و ساعات 12 تا 14 مسيرهاي منتهي به اين مدارس را پوشش مي دهند تا برخي دانش آموزاني كه امكان مالي استفاده از سرويس مدارس را ندارند يا به هر دليلي از سرويس مدارس استفاده نمي كنند بتوانند از اين اتوبوس ها استفاده كنند.
به گزارش ايرنا پوروخشوري با بيان اينكه امسال حدود سه هزار كارت رايگان بليط الكترونيك اتوبوس در اختيار دانش آموزان و مدارس قرار مي گيرد اظهار كرد: علاوه بر اين كارت ها پس از بازگشايي مدارس، كارت شهروندي به نام دانش آموزان صادر مي شود و دستگاه تعبيه شده در اتوبوس ها اين قابليت را دارند كه از طريق كارت شهروندي حضور دانش آموز در اتوبوس را با ارسال پيامك به والدين او اعلام كنند.
استان همدان حدود دو هزار و 600 مدرسه با بيش از 12 هزار كلاس درس و 261 هزار دانش آموز دارد و حدود 24 هزار فرهنگي در مراكز آموزشي استان همدان فعال هستند.
گزارش از الهام تدين
1181/6993