۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۹
کد خبر: 82222593
T T
۰ نفر
مهدی زین الدین؛ سردار خط شكن لشكر علی‌بن ابی طالب(ع)

تهران- ایرنا- مهدی زین الدین از فرماندهان شجاع دفاع مقدس است كه نخستین شرط لازم برای پاسداری از اسلام را ایمان و یقین به قیام سرنوشت ساز امام حسین(ع) دانست و با پیروی از سردار كربلا در جبهه های حق علیه باطل صحنه هایی افتخارآفرین را خلق كرد و سردار خط شكن در حماسه سازی های سربازان پیر جماران لقب گرفت.

مهدی زین الدین در مهر 1338 هجری خورشیدی و در خانواده ای مذهبی در تهران دیده به جهان گشود. پدرش از فعالان سیاسی علیه رژیم پهلوی به شمار می رفت و به همین دلیل چندین بار دستگیر و تبعید شد. مادرش نیز كه بانویی مانوس با قرآن و آشنا با مفاهیم راهگشای دینی بود برای تربیت و پرورش فرزندش از هیچ كوششی فروگذاری نكرد.
نبوغ و استعدادهای وی باعث شد كه از كودكی قرآن را به خوبی بیاموزد و به زیبایی آن را تلاوت كند. پس از ورود به دبستان در زمان های فراغت به پدرش در كتاب فروشی كمك می كرد.
این مبارز راه حق همزمان با گذراندن دوره متوسطه‌ با مسایل سیاسی و مذهبی آشنا شد و از محضر آیت‏اللّه‏ مدنی كسب فیض و روح تشنه خود را با آموزه های سازنده و هدایتگرانه او سیراب كرد و همچنین توانست دوره دبیرستان را در رشته تجربی با موفقیت به پایان برساند.
عوامل حكومت پهلوی كه هرگونه حركت مخالفی را به شدت در هم می شكستند، پدر مهدی زین الدین را نیز به عنوان یكی از فعالان سیاسی دستگیر و به شهر سقز در استان كردستان تبعید كردند، بنابراین با وجود آنكه او با رتبه چهار در رشته پزشكی دانشگاه شیراز پذیرفته شده بود به دلیل شرایط سیاسی زمان خویش و تبعید پدر، از دانشگاه انصراف داد و در مغازه پدر مشغول به كار شد.
این پیرو راه حقیقت كه از مدت ها پیش به موج خروشان هموطنانش در قیام علیه طاغوت پیوسته بود، فعالیت های سیاسی و مذهبی خود را شدت بخشید و از آن كتاب فروشی به عنوان كانون مبارزه علیه حكومت و پخش اعلامیه های علما استفاده كرد و با صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم اجرای اعتصابات عمومی و خودداری مردم از انجام دادن فعالیت های اقتصادی، او نیز مغازه پدر را تعطیل كرد و به همراه خانواده راهی قم، مركز اصلی هدایت مبارزات مردم ایران شد و در آنجا فعالیت‏های سیاسی و انقلابی خود را ادامه داد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی(ره)، او جزو نخستین افرادی بود كه جذب این ارگان انقلابی شد و با توجه به روحیه انقلابی و خستگی‏ناپذیری كه داشت به فعالیت های عمرانی و خدمت‏رسانی به مستضعفان در منطقه های محروم كشور همت گماشت.
مهدی زین الدین سپس به منظور انجام دادن رسالت خود مبنی بر حفظ و حراست از آرمان های انقلاب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قم پیوست و پس از مدتی، به علت تعهد و توانمندی كه داشت به پیشنهاد فرماندهی سپاه پاسداران قم و حكم ستاد مركزی سپاه به عنوان مسوول واحد اطلاعات سپاه قم انتخاب شد و به انجام وظیفه پرداخت.
این رزمنده شجاع سپاه اسلام همزمان با وقوع غائله كردستان، راهی این منطقه شد و به همراه دیگر همرزمانش در آزادسازی شهرهای این منطقه از دست منافقان، نقش بسزایی را ایفا كرد و با آغاز تجاوز نیروهای بعثی به مرزهای مختلف میهن اسلامی، بی‌درنگ و پس از گذراندن آموزش كوتاه مدت نظامی خود را به جبهه رساند و به نبرد بی‌امان علیه دشمن پرداخت.
او پس از مدتی مسوول شناسایی یگان های رزمی شد و سپس مسوولیت اطلاعات و عملیات سپاه دزفول و سوسنگرد را به عهده گرفت. وی در این مسوولیت ها با شجاعت و ایمان ‌تا عمق مواضع دشمن نفوذ و با شناسایی دقیق و هدایت رزمندگان اسلام، ضربه های كوبنده‌ای را بر نیروهای متجاوز وارد می‌كرد. بخشی از موفقیت های به دست آمده به وسیله رزمندگان اسلام در عملیات فتح‌المبین، مرهون تلاش های او در زمان تصدی مسوولیت اطلاعات – عملیات سپاه دزفول و محورهای عملیاتی بود.
رشادت های این حماسه ساز انقلابی سبب شد تا در عملیات بیت‏المقدس و آزادسازی خرمشهر، مسوول اطلاعات عملیات قرارگاه نصر باشد و در عملیات رمضان به فرماندهی لشگر 17 علی‏ابن‏ابی‏طالب قم منصوب شود.
در عملیات رمضان، تیپ علی‌بن ابی طالب(ع) جزو یگان های مانوری و خط‌شكن بود و به دلیل به كارگیری صحیح نیروها و موفقیت آن یگان در این عملیات، این تیپ به لشكر تبدیل شد.
مقاومت بی نظیر و شجاعانه این یگان، همگام با دیگر یگان های حاضر در عملیات خیبر سبب شد تا زمانی كه دشمن با انواع جنگ‌افزارها و هواپیماهای خود و پرتاب بمب های شیمیایی و خمپاره، جزایر مجنون را آماج حمله های خویش قرار داده بود، او و یگانش تا آخرین نفس جنگیدند و دشمن را به عقب راندند و این منطقه را حفظ كردند.
لشكر علی‌بن ابی طالب(ع) در عملیات هایی چون محرم، والفجرمقدماتی، والفجر3 و والفجر4 خط شكن بود و به عنوان یكی از یگان های همیشه موفق، نقش حساس و تعیین كننده‌ای را برعهده داشت.
سرانجام این سردار سپاه اسلام پس از سال ها حماسه سازی و رشادت در جبهه حق در ماموریتی كه از كرمانشاه به سمت سردشت آذربایجان غربی در حركت بود با گروه‏های ضد انقلاب درگیر شد و در 26 آبان 1363 هجری خورشیدی به مقام شهادت نایل آمد و به دیدار حق شتافت.

**منش و اخلاق شهید مهدی زین الدین
خصوصیت بارز مهدی زین الدین شجاعت و شهامت به شمار می رفت. خط شكنی شب های عملیات و مقاومت در برابر سخت‌ترین پاتك ها به خاطر این روحیه بود. روحیه‌ای كه اساس و بنیان آن از ایمان و اعتقاد به خدا ریشه می گرفت.
او به عنوان فرماندهی محبوب و با ویژگی هایی چون معرفت، تقوا، صبر و استقامت و علاقه خاصی كه به بسیجی‌ها ابراز می كرد در میان نیروهایش جایگاه ویژه‌ای داشت.
این سردار سپاه اسلام برای رسیدگی به وضعیت نیروها و مطلع شدن از مشكلات و نارسایی های موجود، حساسیت خاصی داشت و مرتب به یگان های تحت امر خود سركشی می كرد.
مهدی زین الدین در كنار مقاومت ها و مبارزه های بی وقفه اش، از مستحبات غافل نبود. او معتقد بود كه جبهه های نبرد، مكانی مقدس است و انسان در این مكان، به خدا تقرب پیدا می كند. همیشه به رزمندگان سفارش می كرد كه به تزكیه نفس و جهاد اكبر بپردازند. شیفتگی و محبت ویژه‌ای به اهل بیت (ع) داشت و با شناختی كه از ولایت فقیه داشت از صمیم قلب به امام خمینی(ره) عشق می‌ورزید.
این رزمنده غیور همواره سعی داشت كه با وضو باشد و به دیگران نیز تاكید می كرد كه همیشه با وضو باشند.
در نزد او حفظ بیت‌المال از اهمیت خاصی برخوردار بود. همواره در مسوولیت و جایگاهی كه قرار داشت نهایت دقت خود را به كار می‌برد تا از اسراف و تبذیر جلوگیری شود.
او تنها به اسلام و انجام دادن تكلیف الهی می‌اندیشید و در مناجات و راز و نیازهایش این جمله را بارها تكرار می‌كرد: «ای خدا! این جان ناقابل را از ما قبول بفرما و در عوض آن، فقط اسلام را پیروز كن.»
وی شخصیتی پرورش یافته در مكتب انسان ساز اسلام داشت و نیروهایش شیفته اخلاق، رفتار، مدیریت و فرماندهی او بودند و زین الدین را یك برادر بزرگتر و معلم اخلاق می‌دانستند. اخلاق و رفتارش باتوجه به مسوولیت های نظامی كه داشت دارای صلابت و قدرت خاصی بود اما زمانی كه با بسیجیان روبه رو می‌شد برادری صمیمی و دلسوز برای آنها بود.

** فرازهایی از وصیت نامه شهید مهدی زین الدین
«...اولین شرط لازم برای پاسداری از اسلام، اعتقاد داشتن به امام حسین(ع) است. هیچ فردی نمی‌تواند پاسداری از اسلام كند در حالی كه ایمان و یقین به اباعبدالله‌الحسین(ع) نداشته باشد. اگر امروز ما در صحنه‌های پیكار می‌رزمیم و اگر امروز ما پاسدار انقلابمان هستیم و اگر امروز پاسدار خون شهدا هستیم و اگر مشیت الهی بر این قرار گرفته كه به دست شما رزمندگان و ملت ایران، اسلام در جهان پیاده شود و زمینه ظهور حضرت امام زمان(عج) فراهم شود به واسطه عشق، علاقه و محبت به امام حسین(ع) است. من تكلیف می‌كنم شما «رزمندگان» را به وظیفه عمل كردن و حسین‌وار زندگی كردن.
در زمان غیبت كبری به فردی «منتظر» گفته می‌شود و فردی می‌تواند زندگی كند كه منتظر باشد، منتظر شهادت، منتظر ظهور امام زمان(عج). خداوند امروز از ما همت، اراده و شهادت‌طلبی می‌خواهد...»
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**9131
۰ نفر