۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۱۷
کد خبر: 82225587
T T
۰ نفر

یاد شیر پنجشیر در مسكو گرامی داشته شد

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۱۷
کد خبر: 82225587
یاد شیر پنجشیر در مسكو گرامی داشته شد

مسكو - ایرنا - پانزدهمین سالگر شهادت احمد شاه مسعود ملقب به شیر دره پنجشیر مبارز ضداشغالگری شوروی در افغانستان در مسكو پایتخت روسیه گرامی داشته شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم كه روز شنبه با حضور دیپلمات های چندین كشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و شماری از شخصیت های افغانی و روسی برگزار شد، سخنرانان بخشی از شرایط نابسامان كنونی در افغانستان را ناشی از پیامدهای فقدان احمد شاه مسعود ارزیابی كردند.
به گزارش ایرنا، سیدجواد آرامی وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: احمد شاه مسعود چند سال پیش از شهادت اوضاع كنونی خاورمیانه را پیش بینی كرده بود.
آرامی اظهار كرد: احمد شاه مسعود معتقد بود كه وقایع افغانستان از زمان هجوم نیروهای شوروی و اشغال این كشور تا زمان حیات آن شهید، یك جنگ بین المللی است و دشمنان این كشور با طراحی نقشه ها و توطئه های متعدد در صددند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای پیشبرد اهداف خود بهره بگیرند.
مراسم سالگرد شهادت احمد شاه مسعود هر ساله از سوی تشكل های افعان مقیم مسكو با همكاری شخصیت های مختلف روسی و همچنین سازمان های مختلف برگزار می شود.
احمد شاه مسعود ملقب به شیر دره پنجشیر متولد ۱۳۳۲ از توانمندترین فرماندهان مجاهدین در مبارزه با لشكر سرخ شوروی بود كه دی ماه سال 1358 عملیات اشغال افغانستان را آغاز كردند و همچنین نقش عمده ای در مبارزه با طالبان و القاعده داشت.
احمد شاه مسعود در عملیات مشكوكی كه القاعده عامل اصلی آن معرفی شد، ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ در عملیات انفجار انتحاری دو تروریست كه خود را خبرنگار معرفی كرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان كشته شد.
این نظریه هم مطرح شده كه اقدام تروریستی علیه احمد شاه مسعود با هماهنگی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی غرب صورت گرفته است و پس از مدتی نیز این احتمال با حمله آمریكا به افغانستان و اشغال این كشور تقویت شد.
15 مهرماه سال 1380 یعنی در حالیكه هنوز یك ماه از شهادت احمد شاه مسعود نگذشته بود، افغانستان هدف حمله و اشغالگری نیروهای آمریكایی و چند كشور غربی در پوشش مبارزه با طالبان و انتقام گیری از واقعه 11 سپتامبر قرار گرفت و از آن زمان تاكنون با وجود گذشت 15 سال و قربانی شدن هزاران غیرنظامی افغان و ویرانی های گسترده، افغانستان همچنان شرایط سختی را سپری می كند.
اروپام ** 1516