۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۴۷
کد خبر: 82228797
T T
۰ نفر
استاندار كرمان: ترویج گفتمان توسعه اقتصادی به جذب سرمایه گذار انجامید

كرمان - ایرنا - استاندار كرمان، ترویج گفتمان توسعه اقتصادی را یكی از دستاوردهای مثلث توسعه اقتصادی عنوان كرد و گفت: این دستاورد به جذب سرمایه گذاران در استان كرمان انجامیده است.

به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی روز سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان كرمان با حضور ولی الله سیف رئیس كل بانك مركزی افزود: این طرح راهبرد درستی بود و استان كرمان بر توسعه اقتصادی متمركز شد.
وی گفت: توسعه اقتصادی لوازم خاص خود را دارد و مثلث توسعه اقتصادی اركان حكومت را در توسعه هماهنگ كرد و این مدل جواب داد.
استاندار كرمان به حضور همه اركان حكومتی در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی اشاره و تصریح كرد: فرمانداران، ائمه جمعه و سرمایه گذاران در این طرح مشاركت جدی دارند.
وی سرمایه گذاران را كلید توسعه كشورهای مختلف عنوان كرد و افزود: حضور اركان حكومتی در اجرای این طرح یكی از دلایل موفقیت این طرح است.
رزم حسینی گفت: حضور ائمه جمعه برای نخستین مرتبه در استان كرمان به منظور فرهنگ سازی اقتصاد در طرح مثلث توسعه اقتصادی كلید خورد.
وی افزود: سرمایه گذاران در فرهنگ اسلامی ما با فقر و محرومیت مبارزه می كنند.
وی اظهار كرد: 56 ائمه جمعه در طرح توسعه اقتصادی همراهی صد درصدی داشته اند و هر هفته به طور متوسط یك موضوع اقتصادی در در خطبه های نماز جمعه مورد بحث قرار می گیرد.
استاندار كرمان گفت: ائمه جمعه در همه جلسات توسعه اقتصادی استان كرمان حضور دارند و نخستین دستاورد مثلث توسعه اقتصادی هم افزایی همه اركان توسعه در استان بوده است.
وی بیان كرد: مثلث توسعه در 23 شهرستان استان كرمان با جدیت در حال اجراست و مصوبات خوبی دارد.
رزم حسینی با اشاره به استقبال از سرمایه گذاران در استان كرمان و تسهیل روند سرمایه گذاری در این استان اظهار كرد: بخش عظیمی از مصوبات این طرح در استان كرمان در حال اجراست.
وی به واگذاری توسعه به بخش غیردولتی در استان كرمان اشاره كرد و گفت: با توجه به بروكراسی اداری ایده واگذاری قلعه گنج به عنوان شهرستان نمونه اقتصاد مقاومتی به بنیاد مستضعفان پیشنهاد و اجرایی شد.
رزم حسینی تصریح كرد: طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی پروژه فقرزدایی نیست یلكه مدیریت توسعه است البته ممكن است این طرح در راستای اجرا، محرومیت زدایی هم داشته باشد.
وی گفت: طرح توسعه اقتصادی در شهرستان قلعه گنج و سایر شهرستان ها بدون هزینه های دولتی و با كمك و حمایت دولت در حال اجراست.
استاندار كرمان به شرایط سابق شهرستان قلعه گنج در بخش های مختلف بخصوص اقتصاد اشاره كرد و گفت: اكنون سه كارخانه در این شهرسنان در حال فعالیت است.
وی گفت: اكنون استان كرمان به 8 زون اقتصادی تقسیم و به منظور توسعه به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی تاكید كرد: در سه هفته گذشته یك شركت خارجی 30 میلیون دلار به منظور توسعه اقتصادی در یكی از شهرستان های استان كرمان هزینه كرده است.
رزم حسینی اظهار كرد: نگاه ما در استان كرمان به مردمی كردن اقتصاد است.
وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه طرح های اقتصاد مقائمتی اشاره و تصریح كرد: معظم له فرمودند اقتصاد مقاومتی دولتی نیست بلكه اقتصادی مردمی است.
وی به خشكسالی های اخیر استان كرمان و اجرای طرح همیاران آب اشاره كرد و گفت: این طرح مبتنی بر مدیرت آب و صرفه جویی است.
استاندار كرمان بیان كرد: حدود 800 میلیون متر مكعب طی دو سال گذشته در استان كرمان صرفه جویی شده و مصوبات این طرح قانونمد و این طرح دائمی است.
وی به اجرای 2 خط انتقال آب خلیج فارس با بیش از 30 درصد پیشرفت اشاره كرد و گفت: خط دوم در خارج از استان كرمان است.
وی اظهار كرد: استان كرمان وحدت سیاسی خوبی دارد و خط اعتدالی خوبی در استان كرمان در حال عملیاتی شدن است.
رزم حسینی گفت: تجهیز منابع می تواند جهش جدی در بخش های مختلف در استان كرمان به وجود آورد.
وی به تحولات اتفاق افتاده در بخش مرمت و بازسازی میراث فرهنگی در استان كرمان اشاره كرد و گفت: سه اثر از 5 اثر ثبت جهانی شده در استان كرمان در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان كرمان هم در این نشست گفت: به منظور تحقق نرخ رشد اقتصادی پیش بینی شده برای استان در الگوی تامین مالی سالانه به 240 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
جعفر رودری افزود: آنچه زیربنای تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان كرمان قرار گرفته سیاستهای كلی 24 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری است.
وی عنوان كرد: مبلغ 122 هزار میلیارد تومان در مجموع پنج سال برای تحقق نرخ رشد اقتصادی پیش بینی شده كه سالانه رقمی در حدود 240 هزار میلیارد ریال است.
وی خاطرنشان كرد: رقم فعلی حدود 130 هزار میلیارد ریال است كه بیش از 240 هزار میلیارد ریال به صورت سالانه نیاز داریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان كرمان گفت: با توجه به تاكید استاندار محترم مبنی بر اینكه این برنامه ها صرفا روی كاغذ نباشند ساز و كارهای مختلف تامین مالی برنامه ها را پیگیری و دنبال كردیم.
وی بیان كرد: یك الگوی تامین مالی را دنبال كردیم و در این راستا امكانات كشور را رصد و ارقام ملی لایحه برنامه ششم را استخراج كردیم و سعی شد این الگو را در استان كرمان پیاده كنیم.
وی گفت: در این الگو تقسیم بندی شده كه از 240 هزار میلیارد ریال سالانه، چه میزان از بودجه دولت استفاده شود كه یك رقم منطقی قابل وصولی باشد.
رودری ادامه داد: بانكها و موسسه های اعتباری رقمی حدود 89 هزار میلیارد ریال را تامین خواهند كرد.
وی تصریح كرد: سهم بانكها در این الگوی تامین مالی رقمی حدود 37 درصد، سهم بازار سرمایه چهار درصد، منابع داخلی شركتهای دولتی شش درصد و نهادهای عمومی غیر دولتی هم 3.6 درصد می باشد.
وی گفت: آورده اشخاص نیز نزدیك به هشت درصد و سرمایه گذاری خارجی 23 درصد پیش بینی شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان كرمان تصریح كرد: بنا به ظرفیتی كه در سطح ملی دیده شده كه سالانه حدود 580 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی تزریق شود پیش بینی می كنیم سالانه 23 هزار میلیارد ریال را از محل این صندوق تامین كنیم.
وی افزود: نزدیك به 40 درصد كل ارزش افزوده معادن غیر نفتی كشور در استان كرمان رقم می خورد.
3029/7429/3028